بازنگری در آموزش ریاضی

 

سُل  گارفونکل و دیوید مامفورد *  

برگردان : مهدی بهلولی / تارنمای فرهنگیان نیوز

 در ایالات متحده،درباره ی وضعیت آموزش ریاضی،هشداری فراگیر وجود دارد. این دل نگرانی می تواند از عملکرد ضعیف دانش آموزان آمریکایی در آزمون های جهانی گوناگون،برخاسته باشد و هم اکنون نیز در قانون " هیچ کودکی جا نماند" جرج بوش،خود را نشان داده است. این قانون،دانش آموزان مدرسه های دولتی را وادار می سازد که تا سال 2014 آزمون های ریاضی استاندارد شده را بگذرانند- با مدرسه ها و آموزگارانی هم این کار را انجام ندهند برخورد می شود.

 اما همه ی این نگرانی ها،بر این فرض استوار است که یک مجموعه رسمی یگانه ای  از مهارت های ریاضی وجود دارد که هر کسی باید بداند،تا برای پیشه های سده ی بیست و یکم آماده گردد. این فرضی نادرست است. راست این است که مجموعه ی گوناگونی از مهارت های ریاضی،برای پیشه های گوناگون،ثمربخش است. آموزش ریاضی ما برای نشان دادن این حقیقت،بایستی دگرگون گردد.

 امروزه،دبیرستان های آمریکایی،زنجیره ای از جبر،هندسه،جبر پیشرفته تر،درس های پیش نیاز حسابان،حساب دیفرانسیل و انتگرال (یا نسخه ی "اصلاح شده" ای از این مجموعه،که در آن همین موضوع ها با هم آمیخته شده اند) را ارائه می دهند. این مجموعه که "استانداردهای اصلی مشترک دولتی" تدوین نموده،به تازگی در بیش از 40 ایالت پذیرفته شده است. این برنامه درسی بسیار انتزاعی،به هیچ رو،بهترین برنامه ای نیست که اکثریت بالای  شاگردان دبیرستانی را برای زندگی آماده می سازد.

 برای نمونه،بیشتر بزرگسالان،به راستی چند وقت یک بار،با وضعیتی روبرو می شوند که در آن به حل معادله ی درجه دوم نیاز دارند؟ آیا آنها باید بدانند بنیاد "گروهی از تبدیل ها" یا یک "عدد مختلط" چه چیزهایی هستند؟ البته ریاضی دانان،فیزیک دانان،و مهندسان حرفه ای بایستی اینها را بدانند،بیشتر شهروندان اما،از مطالعه بر این که چگونه وام ها نرخ گذاری می گردند،چگونه رایانه ها برنامه ریزی می شوند،و چگونه باید یافته های آماری آزمایش های پزشکی ارزیابی گردند،بهره بهتری خواهند برد.

 یک برنامه درسی ریاضی که بر دشواره های واقعی زندگی تمرکز نماید نیز،ابزارهای مجرد و انتزاعی ریاضیات – به ویژه انجام عملیات ریاضی بر کمیت های مجهول- را به دانش آموزان نشان خواهد داد. اما دنیایی تفاوت وجود دارد میان آموزش ریاضی "محض" بدون هیچ زمینه ای،و آموزش دشواره های ربط داری که دانش آموزان را راهنمایی خواهد کرد تا دریابند که چگونه یک فرمول ریاضی،مدل موقعیت های جهان واقعی را می سازد و آنها را توضییح می دهد. راه و روش نخست،همان چیزی است که هم اکنون با درس های جبر پیش برده می شود- با معرفی متغیر رازناک x که بسیاری از دانش آموزان برای درک آن دست و پا می زنند. در برابر،رهیافت همبسته با بافت و زمینه،به شیوه ی همه ی دانشمندان به هنگام کار،فرمول ها با به کارگیری حروف اختصاری برای کمیت های ساده،معرفی می شوند- برای نمونه،برابری معروف انیشتن،E=mc2، که در آن E به جای انرژی،m به جای جرم، و c به جای سرعت نور می نشیند.

 تصور کنید زنجیره ی جبر،هندسه،و حسابان،با زنجیره ی مسآله های مالی،داده ها،و مهندسی پایه جایگزین گردد. دانش آموزان در درس مالی،تابع نمایی،به کارگیری فرمول ها در صفحه گسترده ها،و مطالعه بودجه های مردم،شرکت ها و حکومت ها را خواهند آموخت. در درس داده ها،دانش آموزان مجموعه داده های خودشان را گرد خواهند آورد و می آموزند که چگونه،در زمینه هایی به گوناگونی ورزش ها و پزشکی،نمونه های بزرگتر،برآوردهای بهتری از میانگین ها به دست می دهند. در درس مهندسی پایه،دانش آموزان طرز کار موتورها،امواج صوتی،سیگنال های تلویزیونی و رایانه ها را خواهند آموخت. علم و ریاضی،از آغاز با همدیگر کشف شده اند و هم اکنون نیز،به بهترین نحوی،با همدیگر یادگرفته خواهند شد.

 سنتی ها اعتراض خواهند کرد که برنامه درسی استاندارد،استدلال ورزی انتزاعی ارزشمندی را آموزش می دهد- حتی اگر مهارت های خاص بدست آمده،در زندگی آینده،سرراست،به کار نیایند. یک نسل پیش،سنتی ها همچنین می گفتند که مطالعه زبان لاتین- گرچه کاربردی عملی نداشت- به دانش آموزان یاری می رساند که مهارت های خاص زبانی را پرورش دهند. به باور ما،مطالعه ریاضی کاربردی،همانند آموزش زبان های زنده،هم دانش ِ کاربستنی را به دست می دهد و هم مهارت های انتزاعی را.

 آنچه ما در ریاضی نیاز داریم دو چیز است. نخست "سواد کمیتی" است،همان توانایی برقرارساختن همبستگی های کمی،هر زمان که در زندگی نیاز باشد(همچون هنگامی که ما با یافته های آزمایش های پزشکی ناهمساز روبرو می شویم اما باید روشن سازیم که آیا با روند بیشتر مواجه می شویم یا نه). دوم،"مدل سازی ریاضی" است،همان توانایی در عمل حرکت کردن میان دشواره های روزمره و فرمول بندی های ریاضی(همچون هنگامی که ما روشن می سازیم که آیا خرید خودرو نو بهتر است یا اجاره ی آن).

 پدر- مادران،شوراهای دولتی آموزش و پرورش و دانشکده ها،گزینشی واقعی دارند. زنجیره ی ریاضی دبیرستانی سنتی،تنها راه دست یابی به توانمندی ریاضی نیست. حقیقت این است که خبرگی دانش آموزان ما- که با استانداردهای سنتی اندازه گیری می شود- از دانش آموزان دیگر کشورها،عقب مانده است اما ما بر این باوریم که بهترین روش برای این که ایالات متحده،در سطحی جهانی رقابت کند تلاش برای سواد کمیتی است : آموزش موضوع هایی که به نزد همه ی دانش آموزان معنا دارد و می توانند آنها را در سراسر زندگی شان به کار گیرند.

 از رهگذر کاربست ها در زندگی واقعی است که ریاضیات در گذشته پدید آمد،سده ها رشد کرد،و هم اکنون  با فرهنگ ما،همبسته است.

 *سُل گارفونکل،مدیر اجرایی "کنسرسیوم ریاضیات و کاربردهایش"،و دیوید مامفورد،استاد ممتاز ریاضیات در دانشگاه براون می باشند.  

http://www.nytimes.com/2011/08/25/opinion/how-to-fix-our-math-education.html?_r=3&

 

http://farhangiannews.ir/view-12861.html

برخی دانش آموزان هنرستانی تهران هنوز کتاب درسی ندارند/ آموزش و پرورش تکذیب کرد

 

تعدادی از والدین دانش آموزان هنرستانهای شهر تهران می گویند که هنوز فرزندانشان کتابهای درسی ندارند این در حالی است که آموزش و پرورش شهر تهران این موضوع را تکذیب و اعلام کرده تمامی کتابهای درسی هنرستان ها تا پایان شهریور ماه توزیع شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، تعدادی از والدین در تماس با خبرگزاری مهر از توزیع نشدن برخی کتابهای دروس هنرستانی خبر داده و گفتند: با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال تحصیلی تعدادی از دانش آموزان مقطع سوم هنرستان کتاب ندارند. 

مهدی بهلولی مدرس یکی از هنرستان های منطقه 12 در تماس با خبرنگار مهر نیز اعلام کرد: تا هفته گذشته دانش آموزان هنرستانی رشته کامپیوتر به 5 کتاب تخصصی خود دسترسی نداشتند که 3 کتاب درسی آنها  توزیع شد،  اما همچنان کتابهای درس سخت افزار و چند رسانه ای به دانش آموزان سوم هنرستانی در رشته کامپیوتر داده نشده است.

وی افزود: این موضوع در حالی است که هیچ کدام از کتابهای درسی هنرستان ها جدیدالتالیف نبوده است و آموزش و پرورش نمی تواند بهانه ای برای عدم توزیع مناسب کتابها داشته باشد.

بر اساس اطلاعات دریافتی خبرنگار مهر، در حال حاضر دانش آموزان هنرستان عصر انقلاب واقع در منطقه 3 همچنان کتابهای درسی خود را دریافت نکرده و مدیر مدرسه به والدین توضیح داده است که این کتابها از سوی اداره آموزش و پرورش شهر تهران در اختیار آنها قرار نگرفته است.

آموزش و پرورش شهر تهران تکذیب کرد

در این میان اما، مصطفی آذرکیش رئیس اداره فنی و حرفه ای و کار و دانش آموزش و پرورش شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تکذیب عدم توزیع کتاب در هنرستان های شهر تهران، گفت: ممکن است تنها تعداد محدودی از دانش آموزان هنرستانی که در نیمه دوم مهرماه در هنرستانها ثبت نام شده اند کتاب نداشته باشند که مدیر مدرسه به آنها گفته است نسخه پی دی اف را تا زمان تحویل کتاب دریافت کنند تا از دروس خود عقب نمانند.

وی افزود: پیگیریهای لازم برای عدم توزیع کتاب در هنرستان عصر انقلاب نیز از سوی این اداره انجام شده و این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد، چرا که مدیر مدرسه دورنگار  فهرست تمامی کتاب های توزیع شده در هنرستان را در اختیار ما گذاشته است.

آذرکیش ادامه داد: تا شهریورماه 80 درصد کتابهای هنرستانی شهر تهران توزیع شده است و تنها ممکن است دانش آموزانی که در نیمه دوم مهرماه ثبت نام نکرده اند به این کتابها دسترسی نداشته که به زودی کتابها نیز در اختیار آنها قرار می گیرد. 

http://www.mehrnews.com/detail/News/2164774

نکاتی درباره ی تعریف،مفهوم و معنای راستین آموزش و پرورش

 

برگردان : محمد رضا نیک نژاد

 به باور برخی دانشمندان،واژه ی"education " از واژه ی لاتین "educatum "مشتق 

 شده است که به معنی "آموزش دادن" یا "تربیت کردن" است.   

گروهی از کارشناسان آموزش و پرورش می گویند که "education "از واژه ی دیگر 

 لاتین، یعنی"educare" آمده است که  

به معنی "پروردن" یا "بار آوردن" است.

  به باور شمار کمتر دیگری، این واژه از واژه ی "educer  "در لاتین به معنی 

"هدایت رو به پیشرفت" یا "شکفتن" سرچشمه می گیرد. همه ی  

این معانی نشان می دهد که آموزش و پرورش به دنبال پروراندن کیفیت های 

 شایسته در انسان و گشودن بهترین راه به روی هر فرد است. آموزش و پرورش به دنبال پرورش ظرفیت های درونی انسان است.

ما با آموزش یک فرد می کوشیم دانش درک مهارت ها،انگیزه ها،نگرش ها و اندیشه ی نقادانه ی پسندیده ای را به او بدهیم. به عبارت دیگر او آگاهی تاریخی،جغرافیایی، ریاضی، زبانها و علوم را فرا می گیرد.

او تا اندازه ای درک درباره ی هر چیز عمیقی در زندگی،روابط پیچیده ی انسانی و رابطه ی علت و معلولی و جز اینها را پرورش می دهد. فرد تا اندازه ای مهارت های نوشتن،سخن گفتن، حساب کردن،طراحی،به کار اندازی برخی ابزار ها و غیره را فرا می گیرد. همچنین او تا اندازه ای علاقه و نگرش به کار اجتماعی،زندگی دموکراتیک،مدیریت تعاونی و غیره را می پروراند. به عنوان یک فرد در جامعه،او باید اندیشیدن نقادانه درباره ی مسایل گوناگون زندگی و تصمیم گیری درباره ی آنها را بدون تعصب ها و پیش داوری ها،خرافات و باورهای کور، فرا بگیرد. بنابراین او باید همه ی این ویژگی ها را در روند آموزش با سر، دست و قلب بیاموزد.

تعاریف آموزش و پرورش از دیدگاه کارشناسان برجسته ی آموزشی هندی

1-   ریجیود : آموزش و پرورش چیزی است که انسان را خود اتکا و از خودگذشته می سازد.

2- اوپنیشاد: آموزش و پرورش برای آزادی بخشی است.

3-  باگاواد گیتا : هیچ چیزی روی زمین پالایش کننده تر از خرد نیست.

4-   شانکارا چریا: آموزش و پرورش تحقق خویشتن است.

5-  آموزش و پرورش تحقق خویشتن و خدمت به مردم است.

6-  کاتیلیا : آموزش و پرورش،تربیت مردم و عشق به ملت است.

7-  پانینی : آموزش و پرورش انسانی،یعنی آموزش آنچه که شخص از طبیعت دریافت می کند.

8- ویو کاناند: آموزش و پرورش آشکارسازی کمال الهی است،که پیش از این در وجود انسان نهفته است.

9-   گاندی: می خواهم بگویم که آموزش و پرورش همه جانبه آن چیزی است که بهترین های تن،روان و جانِ کودک و انسان را بیرون می کشد.

10-  تاگور : فراخ ترین راهی که منجر به حل همه ی دشواری هایمان می شود، آموزش و پرورش است.

11-  سر آروبیندو: آموزش و پرورش ابزاری در اختیار قرار خواهد داد که با آن شخص برای خدا، کشور،خودش و دیگران زندگی کند و این باید آرمان هر مدرسه ای باشد که خودش را ملی می نامند.

   مفاهیم آموزش و پرورش که از دیدگاه فیلسوفان غربی :

1-       سقراط : آموزش و پرورش یعنی شکوفا نمودن باورهای معتبرِ فراگیر جهانی که در ذهن هر انسان نهفته است.

2-  افلاطون: آموزش و پرورش ظرفیت احساس کردن درد و خوشی در لحظه ی مناسبش است. و  پرورش می دهد در تن و جان دانش آموز، همه ی زیبایی و کمالی را که مستعد آن است.

3-  ارسطو: آموزش و پرورش پدید آوردن عقل سالم در بدن سالم است. آموزش و پرورش توان انسان به ویژه توان ذهنی او را رشد می دهد تا آنجا که قادر باشد از اندیشه ی خوبی،زیبایی و حقیقت برتر لذت ببرد. که این همان زندگی کامل است.

4-  روسو : آموزش و پرورش انسان، از زادنش آغاز می شود.پیش از این که او بتواند سخن بگوید،پیش از این که بتواند درک کند،پیش از این او آموزش دیده است. تجربه پیش درآمد کمال است.

5-  هربرت اسپنسر: آموزش و پرورش زندگی به تمام معنا است.

6- هاینریش پستالوزی:آموزش و پرورش رشد هماهنگ و پیشرونده ی طبیعی نیروهای درونی انسان است.

7-    فردریش ویلیان فربل: آموزش و پرورش آشکار کردن آنچه که از پیش در نطفه نهفته شده، می باشد. روندی است که طی آن کودک درونی را بیرونی می سازد.  

 

آموزش و پرورش در نگاه یونسکو

 

 

برگردان : مهدی بهلولی / فرهنگیان نیوز

نشاندن آموزش و پرورش کیفی در قلب توسعه

 از سال 1945 که سازمان یونسکو آغاز به کار کرد رسالت اش،یاری رساندن به برقراری صلح،ریشه کنی فقر،توسعه ی پایدار و گفت و شنود میان- فرهنگی بوده است. در دست یابی به این هدف ها،پرداختن به آموزش و پرورش،یکی از کنش های اصلی یونسکو است. این سازمان به بینش همه جانبه و انسان باورانه ی آموزش و پرورش کیفی در سراسر جهان،و تحقق حق برخورداری همگان از آموزش و پرورش پایبند است و باور دارد که آموزش و پرورش در توسعه ی اقتصادی،اجتماعی و انسانی نقشی بنیادین بازی می کند.

 هدف های آموزشی یونسکو،ایجاب می کنند که از کامیابی برنامه ی "آموزش برای همه"(EFA) پشتیبانی نماید؛رهبری محلی و جهانی در آموزش و پرورش را تدارک بیند؛نیرومندی و افزایش سامانه های آموزشی سراسر جهان،از روزهای نخست کودکی تا سال های بزرگسالی را پی گیرد؛و پاسخ گویی به چالش های جهانی این روزگار از رهگذر آموزش و پرورش را،دنبال نماید.

 یونسکو تنها نماینده ی سازمان ملل متحد است که دستور دارد همه ی سویه های آموزش و پرورش را پوشش دهد. این سازمان اعلام می دارد که وظیفه اش توسعه ی آموزشی- از پیش دبستانی تا آموزش عالی- است از جمله آموزش فنی و حرفه ای و مهارت آموزی،آموزش غیررسمی و سوادآموزی.

این سازمان بر افزایش برابری آموزشی و دسترسی به آموزش،و بهبود کیفیت تمرکز می نماید،همچنین بر اطمینان از این که آموزش و پرورش شناخت و مهارت ها را در زمینه هایی همچون توسعه ی پایدار،HIV و ایدز،حقوق بشر و برابری جنسیتی گسترش می دهد. یونسکو با حکومت ها و گستره ی گسترده ای از همکاران،کار می کند تا با تغییر سیاست ها،سامانه های آموزشی را کارآمدتر سازند.

یونسکو،جنبش "آموزش و پرورش برای همه" را هماهنگ می سازد،روندهای آموزش و پرورش را پیگیری می نماید،و در برنامه ی جهانی توسعه، تصویر ضرورت های آموزشی را بالا می گیرد.  

https://en.unesco.org/themes/education-21st-century 

http://farhangiannews.ir/view-12737.html

بدهی ۳۰۰ میلیاردی دولت به فرهنگیان

 

یک فعال صنفی طرح کرد:   

بدهی ۳۰۰ میلیاردی دولت به فرهنگیان/ دو ماه حق مراقبت و تصحیح پرداخت نشده است

چکیده: «در حوزه اجرایی به معلمانی که از جلسه امتحان مراقبت کرده‌اند باید ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شود و در حوزه تصحیح به معلمانی که برگه‌های امتحانی را تصحیح کرده‌اند باید برای هر برگه ۳۰۰ تومان پرداخت شود. اما هنوز حق الزحمه معلمان در امتحانات نهایی خرداد ماه پرداخت نشده است.»

یک فعال صنفی معلمان از پرداخت نشدن حق اضافه کاری اردیبهشت و خرداد ماه سال جاری معلمان خبر داد.

«مهدی بهلولی» در این باره به ایلنا گفت: در حوزه اجرایی به معلمانی که از جلسه امتحان مراقبت کرده‌اند باید ۲۰۰ هزار تومان پرداخت شود و در حوزه تصحیح به معلمانی که برگه‌های امتحانی را تصحیح کرده‌اند باید برای هر برگه ۳۰۰ تومان پرداخت شود. اما هنوز حق الزحمه معلمان در امتحانات نهایی خرداد ماه پرداخت نشده است.

بهلولی همچنین یادآور شد: طی دو سال گذشته حق مدیریتی نیروهای ستادی همچون معاونان و مدیران مدارس که ماهانه حدود ۱۰۰ هزار تومان می‌شود پرداخت نشده است.

این فعال صنفی در پایان اظهار داشت: کمک بلاعوض بابت ازدواج فرزندان و کفن و دفن والدین فرهنگیان نیز از سال ۹۰ قطع شده است.

بدهی ۳۰۰ میلیاردی دولت به فرهنگیان                       

به گزارش ایلنا، بهلولی در ادامه این گفتگو به بدهی حدود ۳۰۰ میلیارد تومانی دولت در خصوص بیمه طلایی فرهنگیان اشاره کرد و در تشریح مطالبات معلمان از وزارت آموزش و پرورش بابت بیمه طلایی فرهنگیان اظهار کرد: در حالی که ماهانه ۲۴ هزار تومان بابت بیمهٔ طلایی از حقوق معلمان کسر می‌شود، می‌بایست نصف این مبلغ که همان سهم دولت است بعد از مدت کوتاهی به حساب آنان باز می‌گشت که هنوز این امر محقق نشده است.

وی با اشاره به وجود یک میلیون فرهنگی در سراسر کشور تصریح کرد: سهم دولت از بیمه طلایی در سال ۹۱ حدود ۳۰۰ میلیارد تومان می‌شود که هنوز به حساب فرهنگیان واریز نشده است.

این فعال صنفی در ادامه با انتقاد از خدمات ضعیف بیمه طلایی بازنشستگان افزود: فرهنگیان بازنشسته تنها زمانی از خدمات بیمه طلایی شان بهره‌مند می‌شوند که در بیمارستان بستری شوند و برای آزمایش، عکسبرداری، سونو گرافی، عینک، دندان پزشکی، حق معاینه پزشک و... خدماتی دریافت نمی‌کنند.

یارانه برای آموزش

 

دکتر حسین رفیعی در گفت و گو با نشریه ی چشم انداز ایران،شماره 81، شهریور و مهر 92،ص 71 :

دولت ها،یارانه انرژی نمی دهند ولی برای توسعه مملکت،یارانه بهداشت و آموزش می دهند. مهم ترین عامل توسعه انسانی است یعنی اکنون کشورهای انگلوساکسون مانند انگلیس که "خدمات بهداشت و درمان ملی دارند" همه خدمات بهداشتی و درمانی و آموزش رایگان است. در بعضی کشورهای سوسیال دموکراسی مانند کشورهای اسکاندیناوی حدود 40 درصد تولید ناخالص ملی خود را در خدمات اجتماعی مصرف می کنند که نیروی انسانی خود را بتوانند تربیت کنند. یک کودک سوئدی،نروژی یا دانمارکی هیچ دغدغه ای ندارد. 18 ساله که شد پدرش برای او جشن استقلال می گیرد. جشن استقلال یعنی از خانه پدری بیرون برود،استخدام می شود و یارانه تحصیل یا حقوق می گیرد. شهریه نمی دهد. اگر کار کند می تواند به موقع مسکن و ماشین بخرد. در ایران اشکال کارهای احمدی نژاد این نبود که یارانه کالاها را قطع کرد،بلکه بقیه مسائل مکمل آن را انجام نداد. نتیجه این شد که می گویند 70 درصد هزینه های بیمارستانی را مردم باید خودشان بدهند و بعضی ها که به بیمارستان می روند باید تمام زندگی خود را بفروشند. اکنون دانشگاه های دولتی را هم خصوصی کردند. دانشجوی شبانه و روزانه می گیرند. دانشجوی کارشناسی ارشد اگر قرار باشد ترمی دو میلیون تومان شهریه بدهد،درس خواندن اقتصادی نیست. 

آزادی محمود باقری

 

 خوشبختانه دیروز( چهارشنبه یکم آبان) محمود باقری،کنشگر فرهنگی ارزنده به مرخصی آمد که البته امید می رود دیگر به زندان برنگردد. اینجانب این رخداد شادی بخش را به این دوست و همکار گرامی و خانواده ی محترم شان تبریک می گویم.

به امید آزادی همه ی زندانیان دیگر : رسول بداقی،محمد داوری،عبداله مومنی و ...

برای خواندن کامل تر درباره ی این خبر به تارنگار "حقوق معلم" بروید :  

http://bield.mihanblog.com/