دبستانی ها و دبیرستانی های بازمانده از آموزش


              

                     مهدی بهلولی،روزنامه شهروند،بخش جامعه،15 آبان 93

روزنامه شهروند،در ششم آبان ماه،گفت و گویی منتشر نمود با عنوان "450 هزار دانش آموز از تحصیل بازمانده اند". این گفت و گو  با علی زرافشان،معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش،و موضوع آن- همچنان که از عنوان آن پیداست- شمار و آمار  کودکان بازمانده از تحصیل بود؛آماری که هم اکنون چندین سال است محل چون و چراهاست. اما پیش و بیش از خود آمار دقیق دانش آموزان بازمانده از آموزش،آنچه که از درون مایه ی این گفت و گو هویداست کوشش علی زرافشان،در گذر از اصل سی قانون اساسی- آموزش رایگان دست کم تا پایان دوره متوسطه- و به نوعی محدود کردن آن می باشد. زرافشان با استناد به قانونی از پیش از انقلاب، که آموزش و پرورش دولتی اجباری را تا پایان دبستان اعلام نموده،تلاش می کند شمار دانش آموزان بازمانده از آموزش دوره های بالاتر – متوسطه نخست( راهنمایی) و متوسطه دوم- را به نوعی بیرون از آمار کودکان بازمانده از آموزش بگذارد. یعنی چون برابر قانونی در پیش از انقلاب،آموزش اجباری،تا پایان دبستان است مسئولیت کودکان دوره های بالاتری که از آموزش بازمی مانند به نوعی بر گردن دولت نیست و شاید نتوان گفت که اینها،دانش آموزانی هستند که "باید" در مدرسه باشند و درس بخوانند،چرا که خود این "باید" از بنیاد به زیر پرسش است.  دولت دهم هم در واپسین روزهای خود،آمار کودکان بازمانده از آموزش را پیرامون 141 هزار تن اعلام کرد؛ آماری که تنها کودکان دبستانی را به شمار می آورد.

 شگفت انگیز پاسخی است که زرافشان به پرسش از آمار همه ی دانش آموزان بازمانده از آموزش دبستان تا پایان دوره ی دوم دبیرستان می دهد : " حالا خوب شد که شما دراین‌باره سوال کردید و من این موضوع را پیگیری می‌کنم. باید بررسی کنیم که این تعداد دربیاید. " از سال 90 که مجلس آمار بیش از سه میلیون کودک بازمانده از آموزش را مطرح کرد می توان به جرآت گفت که در این باره تاکنون،صدها گزارش و یادداشت در رسانه ها منتشر شده و آموزش و پرورش هم چندین بار در برابر آنها موضع گیری نموده است. واپسین آنها سخن چندی پیش علی اصغر فانی،وزیر آموزش و پرورش بود که گفت آموزش و پرورش،آمار سه میلیون کودک بازمانده از آموزش را قبول ندارد و آمار خودش را دارد؛گرچه آمار خود آموزش و پرورش را اعلام نکرد!  اما گویا زرافشان،هیچ یک از اینها را نشینده و از آماری که به نزد وزیر آموزش و پرورش هم می باشد هیچ آگاهی ندارد و به تازگی و با پرسش خبرنگار روزنامه،در اندیشه درآوردن این آمار افتاده است!  فرادستان آموزش و پرورش دولت یازدهم،نباید فراموش کنند که یکی از وعده های این دولت،شفاف سازی گستره ی دولت و ارائه آمار درست و دقیق به مردم بوده است. بی گمان هنگام آن رسیده که آموزش و پرورش،با یک کار آماری بسیار آسان- سنجش شمار کودکان در حال آموزش با  شمار افراد 6 تا 18 ساله- شمار کودکان بازمانده از آموزش را اعلام نماید.

 اما در این گفت و گو،سخن از آمارهای جزیی تری هم می شود،برای نمونه این که به گفته ی زرافشان : " سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری. سیستان و بلوچستان حدود ٥٧‌درصد پوشش تحصیلی برای دانش‌آموزان دارد. دو استان دیگر هم حدود ٧٥ درصدند. من به مدیران کل این استان‌ها گفته‌ام که این موضوع را پیگیری کنند و از تهران مامورانی آن‌جا مستقر شده‌اند تا دلایل بازماندگی از تحصیل دانش‌آموزان را دربیاورند." ناگفته پیداست که چنین وضع دردناک و اندوه باری،دلیل های گوناگونی دارد اما یکی هم می تواند این باشد که با گذشت بیش از 35 سال از انقلاب و اصول روشنی همانند اصل سی قانون اساسی،که آموزش رایگان تا پایان دوره ی متوسطه را وظیفه دولت می داند،بگردیم قانونی از پیش از انقلاب پیدا کنیم و به نوعی بگوییم آموزشی که دولت موطف به ارائه رایگان آن است بایستی تا پایان دبستان به حساب آید و نه بیشتر از آن و آمار کودکان بازمانده از آموزش یعنی آمار کودکان بازمانده از دبستان! 

 http://shahrvand-newspaper.ir/Default.aspx?NPN_Id=91&pageno=17    

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد