دو گفت و گو در یک نگاه

             

                                        مهدی بهلولی،روزنامه آرمان،22 تیر 93

 تعطیلی پنجشنبه مدرسه ها،طرحی است که گویا قرار نیست به این زودی ها سخن گفتن درباره ی آن به پایان برسد. راست هم این است که این تعطیلی،از آغاز،کاری کارشناسانه و حساب شده نبود و بدون مقدمه و به یک باره در دولت دهم به اجرا گذاشته شد. اما اگر از نادرستی این برنامه و پیامدهای آن بگذریم نکته ها و حاشیه های پیرامون آن هم درخور درنگ است،همچنین آزمونی می باشد برای سنجش دیدگاه های فرادستان آموزش و پرورش کشور که سمت و سوی این سامانه ی بزرگ آموزشی را با تصمیم های خود رقم می زنند. برای نمونه در زیر نگاهی می اندازیم به دو گفت و گوی گوناگون از یکی از همین فرادستان آموزشی. در 30 فرودین سال 91،مهدی نوید ادهم،دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش آن زمان و هم اکنون،در گفت و گویی با خبرگزاری ایسنا و در دفاع از "تعطیلی" پنجشنبه ی مدرسه ها گفت : « طرح "تعطیلی" پنجشنبه ها از بخش‌های طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش است و هدف از اجرای آن، ایجاد ارتباط بیشتر دانش‌آموزان به ویژه در دوره ابتدایی با والدین است. این طرح پاسخی به درخواست دیرینه و انباشته شده معلمان در سال‌های گذشته است، چرا که معلمان ابتدایی همواره به دنبال "تعطیلی" روزپنج‌شنبه دانش‌آموزان بودند... رضایتمندی معلم و ارتقاء علمی معلمان با "تعطیلی" پنج‌شنبه‌ها در افزایش کیفیت آموزش موثر خواهد بود و آثار مثبت آن را در قسمت‌های مختلف تعلیم و تربیت خواهیم دید.»

اما ایشان چند روز پیش و در 16 تیر 93 در گفت و گو با خبرگزاری فارس  در پاسخ به این پرسش که آیا موضوع حذف "تعطیلی" پنجشنبه‌های مدارس در دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش است،گفت : «شورای عالی آموزش و پرورش "تعطیلی" را تصویب نکرد که حالا بخواهد حذف را تصویب کند. طرح آموزش و پرورش، ساماندهی زمان آموزش است و نه "تعطیلی" مدارس؛ یعنی چه زمانی سال تحصیلی آغاز می‌شود و پایان می‌یابد... درباره پنجشنبه‌ها،واژه "تعطیلی" را استفاده نکردیم زیرا "تعطیلی" یعنی بروند در خانه و بخوابند،ما همچین حرفی نزده‌ایم؛ در همان مصوبه ساماندهی گفته‌ایم پنجشنبه‌ها کارهای اردویی، بازی، فعالیت‌های علمی و ورزشی داشته باشند و فعالیت رسمی و درسی نداشته باشند. در طرح ساماندهی زمان آموزش ما 5 روز پیش‌بینی کردیم و ادله‌های مختلف داریم.»

 ناسازگاری این دو گفت و گو،نمایان است و به راستی پرسش برانگیز،که چگونه دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش اینگونه می تواند در عرض دو سال،درباره ی یک طرحی که هنوز به سرانجام نرسیده و محل بحث و گفت و گوست،دو موضع متضاد بگیرد؟ اگر به راستی شورای عالی آموزش و پرورش در دولت دهم " تعطیلی" پنجشنبه ها را تصویب نکرده بود چرا ایشان در آن زمان از این لفظ استفاده می کردند و حتی آن را طرحی عنوان می نمودند که مایه افزایش کیفیت آموزش خواهد شد؟ آیا هم اکنون و پس از گذشت چهار سال از اجرای این طرح،شورای عالی آموزش و پرورش،پژوهشی نموده است که آیا این طرح به کیفیت آموزش افزوده است یا نه؟

 با�%B

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد