اعتراض دانش آموزان به سوالات امتحانات نهایی / روزنامه آرمان،18 خرداد 93
رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در شرایطی که بسیاری از دانش آموزان از جمله دانش آموزان شهرهای تهران و مشهد نسبت به طراحی سوالات امتحان نهایی خارج از محتوای کتاب اعتراض دارند، معتقد است که تمامی سوالات طراحی شده امتحانات نهایی از داخل کتاب بوده است و حتی میانگین درصد قبولی دانشآموزان نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. تعدادی از دانش آموزان پایه سوم متوسطه در رشتههای ریاضی و علوم تجربی نسبت به سخت بودن سوالات امتحان نهایی و اینکه سوالات خارج از کتابهای درسی طراحی شده است، معترض بودند. یکی از این دانش آموزان که در رشته ریاضی پایه سوم متوسطه است، گفت: امتحانات نهایی درسهای دین و زندگی، جبر و احتمال و فیزیک خارج از محتوای کتابهای درسی بوده است و اکثریت دانش آموزان این موضوع را تایید میکنند. او توضیح داد: دانش آموزان شهر مشهد پس از امتحان دین و زندگی و جبر و احتمال به آموزش و پرورش شهر مشهد مراجعه کرده اما در نهایت آنها گفتند که سوالات از تهران طراحی شده و ما هیچ دخالتی در تدوین این سوالات نداشتیم، ما موضوع را به نماینده مشهد در مجلس نیز گفته ایم و ایشان نیز قول پیگیری داده اند. یکی دیگر از دانش آموزان پایه سوم متوسطه در رشته تجربی نسبت به سخت بودن سوالات درس زیست شناسی معترض بوده و عنوان میکند: سئوالات طراحی شده در مقایسه با سئوالات سال گذشته بسیار مشکل و حتی تعدادی از سئوالات خارج از کتاب درسی بوده است. او توضیحات خود را اینگونه تکمیل میکند: بسیاری از دانش آموزان به این نتیجه رسیده اند که با توجه به تاثیرگذاری نتایج امتحانات نهایی در کنکور، مسئولان آموزش و پرورش سوالات امتحانات را سخت و حتی در برخی موارد خارج از کتاب طراحی میکنند که این روند در پذیرش کنکور آنها تاثیرگذار باشد. اما در این میان رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در ضمن تکذیب سخت بودن امتحانات میگوید: تمامی سوالات برگرفته از محتوای کتابهای درسی بوده است و نمیتوان ادعای دانش آموزان را مبنی بر سخت بودن امتحانات نهایی تایید کرد. عبدالرسول عمادی توضیح میدهد: هیچ کدام از مصححان برگههای امتحانی و معلمان این موضوع را تایید نمیکنند و حتی براساس نتایجی که از حوزههای تصحیح اعلام شده است، میانگین نمرات و درصد قبولی دانش آموزان در درسهای جبر و ریاضی و دین و زندگی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. عمادی همچنین درباره اعلام زمان نتایج امتحانات نیز میگوید: امتحانات دانش آموزان تا 21 خرداد ماه به اتمام میرسد و نتایج آن یک هفته پس از امتحانات و نهایتا تا پایان خرداد ماه اعلام میشود.
دانشآموزان به سوالات تکراری عادت کرده اند
مهدی بهلولی
به عنوان یک معلم که در حوزه امتحانات نهایی نیز حضور دارم میتوانم بگویم که سوالات امتحان نهایی خارج از کتاب نبوده و از داخل کتابها طراحی شده است. تا جایی که شاهد بودم در رابطه با درسهای فیزیک، هندسه و حسابان سوالات از داخل کتاب بوده است. در رابطه با سوالات دروس جبر و احتمال و شیمی نیز سوالات از داخل کتاب بوده اما، کمی سخت بوده است. سخت جلوه کردن سوالات نزد دانشآموزان به این دلیل است که آنها به سوالات تکراری سالهای گذشته عادت کردهاند. از این رو هنگامی که کمی سوالات از چارچوب سالهای گذشته خارج میشود دانشآموزان فکر میکنند که سوالات خارج از کتاب بوده است اما، واقعیت این است که سوالات از چارچوب امتحانات نهایی هر سال بیرون بوده است. اکنون دانشآموزان در رابطه با دروس شیمی و جبر معترض هستند که در این مورد نیز با گفتوگویی که با معلمان این دروس داشتم متوجه شدم که سوالات این دروس نیز از داخل کتاب اما مشکل بوده است. مساله این است که برخی از معلمان اقدام به تدریس کتاب نمیکنند و تنها نمونه سوالات سالهای گذشته را با دانشآموزان کار میکنند به همین دلیل، در اینجا شاید بتوان حق را به دانشآموزان داد زیرا معلم عادت کرده است که کتاب را درس ندهد و نمونه سوالات امتحانی را با دانشآموزان تمرین کند. از این رو دانشآموزان به سوالات تکراری عادت کردهاند. امتحانات هماهنگ کشوری با این رویه مناسب است زیرا بیرون از کتاب نیست و البته تکراری هم نیست. برای مثال سوالات امتحان نهایی حسابان امسال، سوالات همان سوالهای سالهای گذشته با تغییر جرئی بوده است. شاید درصدی از این ماجرا به معلمان برگردد که کتابهای درسی را رها میکنند و این چنین مشکل به وجود میآید. مساله شاید از آنجا ناشی میشود که برخی طراحان سوالات امتحان به شایستگی انتخاب نمیشوند. در واقع، طراحان سوال ملاکهای لازم علمی برای انتخاب سوالات یا اینکه جسارت لازم را ندارند تا سوالات را خارج از چارچوب امتحانات همیشگی طراحی کنند. به همین دلیل، اگر امروز شخصی توانسته کمی این فضا را بشکند و سوالات جدید طراحی کند، مقصر او نیست بلکه، مقصر گذشتگان و معلمانی هستند که کتاب درسی را رها کردند. البته تاکید میکنم که این فضای تکراری نیز کمی شکسته شده است چرا که، به نظر من این سوالات زیاد مشکل نبودهاند. نظر من نیز مانند نظر آموزش و پرورش این است که تمامی سوالات برگرفته از محتوای کتابهای درسی بوده است و امتحانات سراسری به خوبی پیش رفته است. گفتنی است که در رابطه با امتحانات نهایی مشکلی در این زمینه وجود ندارد. مشکل اصلی مساله کنکور سراسری و به ویژه آزاد است که در برخی درسها سوالات بیرون از چارچوب کتاب طراحی میکنند. به ویژه در رابطه با سوالات کنکور دانشگاه آزاد باید بگویم که به هر شیوهای که دوست داشته باشند سوالهایی را طراحی میکنند. از این رو، محل اصلی اعتراض باید به سوالات کنکور باشد و نه امتحانات نهایی. مساله این است که هنگامی که دانش آموزی محتوای کتاب را یاد نمیگیرد سر جلسه امتحان نهایی آسیب میبیند. البته این روند که سوالات تکراری نباشد روند خوبی است. در اینجا پاسخگو باید طراحانی باشند که سوالات تکراری سالهای گذشته را هر سال طرح میکنند و این ماجرا را به وجود میآورند.
http://armandaily.ir/?News_Id=79165
( برای آگاهی دوستان این که در اصل این نوشته،گفت و گوی من است با خبرنگار محترم روزنامه آرمان.)