معلمان و دغدغه های معیشتی

               

                         عزت اله مهدوی،روزنامه آرمان،17 اردیبهشت 93

 برای ما ایرانیان ،ماه اردیبهشت یادآور وقایع تلخ وشیرین فراوانی است.در این ماه طلیعۀ پایان پنجاه سال سلطنت ناصرالدین شاه رقم می خورد.در این ماه، آتش جنگ عالمگیر دوم بامرگ هیتلر وموسولینی فرو کش می کند.در این ماه دکتر مصدق به نخست وزیری می رسد .این ماه ،ماه فردوسی و خیام هم هست.اما دو مناسبت مهم دیگر وجود دارد که بر اهمیت این ایام بیش از پیش می افزاید.روز جهانی کارگر وهفته بزرگداشت معلم.برای معلمان ، در تقویم نیمه اول اردیبهشت ،خاطره ای هم از تجمع واعتراض برای آگاهانیدن  قاطبه مردم ومقامات عالی رتبه  جامعه از وضعیت معیشتی خود به وقوع پیوسته است.حتی در همین میدان بهارستان تهران هم ،کشته و زخمی روی دستشان مانده است. با تمام تدابیری که اندیشیده شده ،بازهم مشکل حقوق معلمان پابرجاست.

شغل معلمی ،شغل بسیار حساس و پیچیده ای است.با سختی کار ویژه در کنار ظرافتهای ویژه تر آن.معلمان در هاله ای از قداست و نجابت محصور شده اند.این شغل از آن دسته شغل هایی است که نه می توانیم برای انجامش مَبلغ تعیین کنیم و نه حق داریم در مواجهه با آنها تمام عقول زیرک  وکاسبکارانۀ اقتصادی را بکار بندیم تا قانعشان سازیم که حقوقشان پرداخت شده است.

در این باره مسؤولین هم درگیر نقیضه نمایی پیچیده هستند.از یک طرف چرخ معیشت معلمان لَنگ می زند و از طرف دیگر منابعی برای پرداخت های بهینه پیش بینی نشده است.اما در این میان نمی توان تا دراز مدتی دیگر وضعیت را در حالت تعلیق و اما و اگر نگه داشت.دولت ،هم این صلاحیت را دارد  و هم باید در گفتگویی خارج از رودربایستی های فشل کننده با معلمان ،به توافقی اقناعی برسد.

معلمی از شغلهایی است که باید در یک رقابت سخت و بعد از گذراندن دوره های آموزشی وکسب صلاحیت های اخلاقی وحرفه ای به چنگ داوطلبان آن برسد.گفته می شود در شغل پر اهمیت قضاوت نیز چنین است. بنابراین برای جذب نخبه ها باید جاذبیت های این شغل را افزایش داد.نمی خواهم در ورای این الفاظ نوعی بدبینی را القاء کنم.من می دانم ویقین دارم در هر شرایطی ،معلمان راستین و با اخلاق ،به وظایف خود بخوبی رسیدگی می کنند و در کلاسهای درس تمام نیروی سازنده خود را برای تربیت فرزندان این مرز وبوم بکار می برند.

درشغل معلمی اوصاف و ویژگی های فراوانی  اهمیت دارد.علمای اخلاق بارها به ما گفته اند که داشتن ظاهری آراسته ومرتب،سیمایی آرام ومطمئن ،بدنی سالم و با نشاط لازم است،تا نفوذ کلام معلمان در دانش آموزان مؤثر افتد.دغدغه سلامتی و درمان و بیمه و قسط بانک و اجاره خانه و..حقوقی که بنا به اعتراف همه کارشناسان زیر خط فقر محسوب می شود،چگونه معلمان را پریشان نسازد.

هیچ نهادی در جامعه نباید شرایط را طوری رقم بزند که معلم برای ابراز نگرانی از معیشتش ،فریاد بکشد.وقتی تنگناها به حدی برسد که بر کیفیت شغل معلمان اثرنامطلوب و ناخواسته  بگذارد،سیکل معیوب سقوط علمی و اخلاقی جامعه شروع می شود.بوستان تعلیم وتربیت را سالها زمان لازم است تا برومندی نهالهایش به چشم بیاید و یا خدای نکرده خشکی و بی برّی آنها دل ها را بیازارد.

در نهاد عظیم وارزشمند آموزش وپرورش معلمان بزرگ و توانمندی وجود دارد.بعضی از آنها هم دارای مدارک معتبر علمی هستند. مسؤولین می گویند طرح رتبه بندی معلمان به بهبود دستمزد آنها کمک می کند و به دنبال آن کیفیت های آموزشی ارتقاء می یابد. خیلی خوب.اما تا پایه پرداخت ها از این وضعیت خارج نشود،اضافه کردن درصد هایی به این پایه حقوقها آن هم برای واجدین شرایط، دردی دوا نخواهد کرد.اکثریت معلمان می بایست با حقوقی با میانگین متوسط یک میلیون تومان ،امور زندگی خود را بگذرانند.قطعاً به ذهن اقلیدس هم نمی رسد که چگونه؟

بزرگداشت مقام معلم زمانی کارکرد خود را در بهبود منزلت معلمان ،به انجام می رساند که در این هفته با بر گزاری جلساتی تخصصی و گرفتن تصمیم هایی ملی و همه جانبه  به این وضعیت نابسامان و ناراضی درست کن،خاتمه داده شود.کاش روزی برسد که هیچ معلمی دغدغۀ گذران معیشت خود وخانواده اش را نداشته باشد.

http://www.armandaily.ir/?NPN_Id=589&pageno=5

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد