برگه بلاتکلیف استیضاح

 

[توضیح از بهلولی : متن زیر،گفت و گویی است که در روز سه شنبه 20 اسفند 92،در پیش شماره نخست روزنامه "توسعه" منتشر شد. روزنامه "توسعه" قرار است به زودی انتشار فراگیر خود را آغاز کند.]

 لیدا ایاز،روزنامه توسعه

 برگه استیضاح وزیر آموزش و پرورش هنوز هم بین نمایندگان مجلس دست به دست می شود. از دولت دهم تا دولت نه ماهه یازدهم این برگه بلاتکلیف امضاهایی است که قرار است در صحن علنی مجلس، صحنه مورد سوال قرار دادن وزیر را رقم بزند. در شرایطی که علی اصغر فانی کمتر از شش ماه است که سکان وزارت آموزش و پرورش کشور را به دست گرفته اما نمایندگان مجلس بار دیگر در تکاپوی استیضاح وزیر آموزش و پرورش هستند. پیش از این نمایندگان در آخرین روزهای کاری دولت دهم نتوانستند حمیدرضا حاجی بابایی وزیر پیشین را استیضاح کنند چراکه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کار نمود خوبی نداشت. اینک هم قاسم جعفری یک نماینده مجلس در گفتگو با "توسعه " می گوید که این کار باید با درایت و تانی بیشتری صورت گیرد آن هم در شرایطی که دولت به تازگی زمام امور را به دست گرفته است.

استیضاحی با 18 محور

فردا موضوع استیضاح در هیات رئیسه مطرح می شود. این تاکید یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس است که از جمع آوری بیش از 100 امضا برای استیضاح فانی خبر می دهد : «این طرح سه‌شنبه برای اعلام وصول تقدیم هیات رئیسه مجلس خواهد شد.» به گفته فتح‌الله حسینی محورهای طرح استیضاح وزیر آموزش و با 18 محور 20 اسفندماه به هیات ارائه می شود که مهمترین آنها محقق نشدن وعده پرداخت مطالبات فرهنگیان است. اما در عدم پرداخت این مطلبات تا چه اندازه دولت یازدهم مقصر است؟ یک کارشناس حوزه مسائل آموزش و پرورش به "توسعه" می گوید: به نظر می رسد محورهایی هم که برای استیضاح مطرح شده هیچ کدام واقعی نیستند ، مثلا گفته شده یکی از گلایه های معلمان این است که مطالباتشان پرداخت نشده یا با تاخیر پرداخت ها صورت می گیرد که اگرچه این موضوع مهم و درست است اما اگر از زاویه دید دولت به این مسئله نگاه کنیم این تاخیرها به فانی  و وزارت آموزش و پرورش بر نمی گردد بلکه وضعیت کشور در سال گذشته با توجه به اعمال تحریم ها و بودجه اندک دولت به گونه ای بود که دولت مطالباتی را به معلمان بدهکار شد اما معلمان به خوبی واقف اند که  از طریق استیضاح نمی توانند به خواسته شان برسند. به گفته مهدی بهلولی بند دیگری به عنوان مطالبات پرداخت نشده مطرح شده که حاکی است حق ایاب ذهاب افراد قطع شده، بندی  که گفته می شود اصلا برای معلمان عادی در مدارس وجود خارجی ندارد بهلولی می گوید:« شاید عده ای مشغول به کار در وزارت آموزش و پرورش چنین چیزی را دریافت کنند اما معلمان چنین بندی را تاکنون ندیده اند. برخی از نمایندگان هم در استانها شاید از دید سیاسی منتقد انصابات افرادی هستند که گفته می شود اصلاح طلب هستند درحالی که نگاه سیاسی مهم نیست این کارآمدی افراد یا عدم کفایت آنهاست که باید مورد ارزیابی یا انتقاد قرار گیرد.»

اما نماینده عضو کمیسیون امنیت ملی که خبر استیضاح وزیر را می دهد گفته که مشکلاتی هم چون سوء مدیریت درحوزه‌های مختلف آموزش و پرورش ومحقق نشدن مطالبات فرهنگیان نمایندگان را برآن داشت که طرح استیضاح فانی را جمع‌آوری کنند:« با وجود تذکرهای فراوان به وزیر آموزش و پرورش اما وی ترتیب اثری برای رفع مشکلات نکرده از این رو نمایندگان از امضای خود برای استیضاح وی دست بر نخواهند داشت.»

فرقی بین حاجی بابایی و فانی نیست

هنوز به طور صریح هیچ یک از نمایندگان امضا کننده نامه استیضاح وزیر مشخص نیستند و یا حتی اعلام نکرده اند که آیا مورد اقبال نیفتادن عزل و نصب های وزیر جدید زمینه استیضاح را فراهم کرده یا خیر اما یک ماه پس از روی کار آمدن فانی بر مسند وزارت برخی نمایندگان از انتصاب مدیران کل ادارات آمورش و پرورش استان هایشان اظهار نگرانی و گلایه کردند و در برخی موارد هم مشخص شد مدیران برخی از استان ها همچون فارس و اراک از افراد بازنشسته بودند که در کهولت سن دوباره مدیرکل شده اند. اینک یک عضو کمیسیون آموزش و پرورش مجلس معتقد است که استیضاح فانی به صلاح کشور نیست. اگرچه قاسم جعفری با محق بودن خواسته های همکارانش در بهارستان موافق است اما استیضاح را آخرین راه حل می داند.

او می گوید: بسیاری از  دغدغه های همکاران ما در حوزه آموزش و پرورش درست است  منتها به نظر بنده استیضاح آخرین راه حل است و بهتر است دوستان در جلسات کارشناسی  تعاملات منطقی تری انجام دهند. اگرچه در مجموع دغدغه های نمایندگان اکثریت خواسته و دلمغشولی  معلمان و فرهنگیان است مثلا نوسازی و مقاوم سازی مدارس، تاخیر در پرداخت ها، هوشمندسازی و نظام رتبه بندی و محتوای درس ها اما بخش بیشتر این خواسته ها مربوط به مواردی است که نیازمند بررسی است یا در حوزه های کاری عزل و نصب ها نمی توان هر مورد را جدا بررسی کرد.» او به نزدیکی آخر سال و تازه کار بودن دولت هم اشاره می کند که نشان می دهد زمان استیضاح به خوبی انتخاب نشده است: « از یک طرف به آخر سال نزدیک می شویم و فرصت زیادی برای بررسی این معاملات نداریم که هر کدام را به طور جداگانه بررسی کنیم و از طرف دیگر نمی توان این مشکلات را بر دوش دولت جدید نهاد بنابراین بهتر است در این مورد با تامل و تانی بیشتری برخورد شود.

جعفری موضوع سیاسی بودن این استیضاح را رد و تاکید می کند: «بهترین دلیل همین است که نمایندگان دغدغه مردم را دارند این یعنی در مقام پیگیری مطالبات فرقی بین آقای حاجی بابایی و آقای فانی نیست و معنای سیاسی ندارد. اگرچه هنوز سوالی در این خصوص از آقای فانی پرسیده نشده و اگر موضوع استیضاح بخواهد پیگیری شود باید روند قانونی را در مجلس طی کند.»

فقدان توافق همه جانبه

امضاهای پای استیضاح اما از طیف اصولگرایان هم کمتر طرفدار داشته تاجایی که مهدی بهلولی، کارشناس آموزش و پرورش معتقد است که امضاهایی که گرفته شده به جز آقای حسینی هیچ کدام تایید نشده و حتی خیلی از افراد در فراکسیون اصولگرایان هم مخالف مطرح کردن استیضاح در صحن علنی مجلس هستند و در کمیسیون تحقیقات هم هیچ توافق همه جانبه ای نمی بینیم.  به گفته او این کار کاملا سیاسی و شتاب زده است و دغدغه های راستین آموزشی پشت این استیضاح نیست. بهلولی شاخص ترین نکته مثبت عملکرد فانی را ارتباط گیری با شاخه تشکلات فرهنگی می داند. کاری که به اذعان او در 4 سال مسئولیت حاجی بابایی در وزارت آموزش و پرورش هیچگاه انجام نشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد