در رختخواب ماندن،برای نوجوانان،پیامدهای مثبتی دارد

 

                                        مارگارت ریان،بی بی سی انگلیسی

                                                برگردان : مهدی بهلولی

 مدرسه ای که به شاگردانش اجازه داده تا یک ساعت دیرتر به مدرسه بیایند با کاهش غیبت کردن دانش آموزان روبرو شده است. در دبیرستان منکسیتون،در تینه ساید شمالی[North Tyneside شهری در انگلستان]،800 شاگرد 13 تا 19 ساله،از اکتبر امسال (2010) درس ها را در 10 صبح آغاز می کنند.

 نخستین نتیجه ها نشان می دهد که غیبت معمول دانش آموزان،تا 8 درصد و غیبت کردن های پیاپی تا 27 درصد کاهش یافته است. پل کلی،نماینده ی آموزگاران دبیرستان گفت که با تغییر زمان آغاز به کار مدرسه،خواهیم توانست که به پرورش "نوجوانان فرهیخته و خوشحال تر" یاری رسانیم. او گفت هم اکنون از نظر پزشکی ثابت شده که بهتر است نوجوانان زمان مدرسه شان را دیرتر آغاز کنند- با در نظر گرفتن سلامت ذهنی و فیزیکی آنها،و این که در بعد از ظهر ها بهتر یاد می گیرند. کلی همچنین گفت : "پرسش این است که آیا مدرسه ها،با واقعیت ذهنی نوجوانان،سازگار هستند؟"

 تجربه ی یک ساعت دیرتر آغاز کردن مدرسه، دارد زیر نظر برخی دانشمندان،از آن میان راسل فوستر،استاد عصب شناس دانشگاه آکسفورد،انجام می پذیرد. او با انجام شماری از آزمایش های حافظه بر شاگردان مدرسه،بیان داشت که درس های دشوارتر،باید در بعد از ظهرها برگزار گردند. او می گوید ساعت زیستی جوانان،هنگامی که به سال های نوجوانی می رسند،چه بسا دستخوش دگرگونی شود-  یعنی این که آنها می خواهند دیرتر از خواب بیدار شوند،نه از آن رو که تنبل اند بلکه به این خاطر که از نظر بیولوژیک،اینگونه برنامه ریزی شده اند.

 پروفسور تیل رونه برگ،کارشناس در پژوهش های روی خواب،می گوید که آغاز زودهنگام مدرسه،سخنی "یاوه" است. وی می گوید : "کمایش این چنین است که ساعت زیستی ما با چرخه های روشنایی و تاریکی میزان می شود.  اما بی گمان،پس از آن و در نوجوانی،دچار دگرگونی می گردد." او می گوید اگر نوجوانان،خیلی زود از خواب بیدار شوند بایسته ترین بخش خواب شان را از دست می دهند،و به گفته ی او : "خواب برای تثبیت آنچه شما یاد می گیرید،بنیادی است."

نتیجه ی آزمون ها

پل کلی می گوید نتیجه های GCSE (گواهی نامه عمومی دوره ی نخست متوسطه) مدرسه اش در ژانویه و فوریه،"امیدوارکننده" می نمایند اما هنوز خیلی زود است که به قطع بگوییم که آیا دگرگونی در ساعت های مدرسه،بر نمره ها،اثر گذاشته است یا نه. نتیجه ی پایانی این پژوهش در مدرسه،درخور انتشار در نشریه ای آموزشی است،البته چه بسا در سال آینده. کلی می گوید :"ما می توانیم به آنها کمک کنیم تا بهتر یاد بگیرند. ما می توانیم به آنها کمک کنیم- به سادگی و با تغییر زمان روز مدرسه- تا زیر فشار کمتری باشند." او می گوید این کار به نوبه ی خود می تواند ایده ها را درباره ی جوانان،در کل،دگرگون سازد. به گفته کلی : "این هم یکی از چیزهایی است که جامعه به نوجوانان تحمیل کرده است از آن رو که به نزد ما بزرگسالان،درست دانسته می شود." او می گوید ما از هم اکنون جنبه های نهفته ی این راه حل را می دانیم :" ما می توانیم آینده ی نوجوانان را دگرگون سازیم،و بر آنیم تا نوجوانان خوشحال فرهیخته تری داشته باشیم." او می گوید دیرتر آغاز شدن زمان مدرسه،هیچ مشکل خاصی پدید نمی آورد چرا که هنوز هم مدرسه از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است اما کلاس های درس از ساعت 10 صبح تا سه و چهل دقیقه بعد از ظهر برگزار می گردند.

 این مدرسه،پیش از این که جدول زمانی سال آینده،صورت نهایی به خود بگیرد تصمیم خواهد گرفت که به دیرتر آغاز شدن مدرسه،ادامه دهد یا نه.  

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/education/8579951.stm

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد