ناسازه‌های فرهنگی و آموزش‌های شهروندی

 

محمدرضا نیک‌نژادروزنامه آرمان،19 آذر 92

رئیس‌جمهور در روز نخست سال آموزشی: «باید زنگ انشا را احیا کنیم و بگذاریم دانش‌آموز در انشایش از معلم و کلاسش در مدرسه نقد کند و درباره بهتر شدن مدرسه‌اش نقد کند. باید اجازه داد دانش‌آموز در انشایش به رئیس‌جمهور انتقاد کند. فرهنگیان زنگ گفت‌وگو تشکیل دهند و اجازه دهند دانش‌آموزان با یکدیگر گفت‌وگو کنند. نقد کردن از دوران دانش‌آموزی باید آموزش داده شود. به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم که ساعت گفت‌وگو را در ساعتی از هفته یا ماه بگنجانند. ما باید بگذاریم دانش‌آموزان ما با بحث، گفت‌وگو و تضارب‌آرا آشنا باشند». دکتر روحانی در این سخنان از گفت‌وگو و نقد سخن می‌گوید و آموزش و پرورش را فراهم‌کننده زیست اجتماعی- سیاسی آینده شهروندان می‌داند و به برگزاری زنگ گفت‌وگو و کارا کردن زنگ انشا سفارش می‌کند. در جهان کنونی اندیشمندان یکی از کارکردهای نوین و ارزشمند آموزش و پرورش را آفرینش شهروند شایسته می‌دانند. شهروندی که افزون بر خواندن و نوشتن و حساب کردن، سنجشگرانه می‌اندیشد، پرسشگر است، دارای هوش فردی(IQ) و هوش اجتماعی(EQ) پرورش‌یافته است، صلح جو، قانونمدار و اخلاق‌گراست، نقدپذیر و دارای انگیزه‌های بالای همکاری و همیاری گروهی است، حقوق و وظایف خویش را می‌شناسد و به آنها عمل می‌کند و... اما نکته کلیدی در آموختن توانایی‌های بالا، آموزش‌های کاربردی و شرکت در گروه‌های همسن و سال است. افزایش هوش فردی را به گسترش تجربه‌های شخصی نوآموز و قرار دادن او در موقعیت‌های تازه وابسته می‌دانند. باروری هوش اجتماعی را نیز در شرکت و حضور کارا در میان گروه‌های همسن و سال، برهم کنش‌های عاطفی و اجتماعی میان آنها و همیاری برای رسیدن به هدف‌های مشترک می‌دانند. در این میان برگزاری کلاس‌های حلقه‌ای و طرح داستان یا برپایی نمایش وسپس قراردادن دانش‌آموزان در برابر پرسش‌هایی خطیر و اخلاقی و گفت‌وگو درباره آنها را بهترین ابزار برای پدیدآوری احساس راستگویی، همدردی، همیاری، پاسخگویی و احترام درنظر می‌گیرند. یکی از بهترین نمونه‌های این داستان‌ها یا نمایشنامه‌های برگرفته از آن، کتاب ارزشمند «لیزا» کودکی در مدرسه، نوشته متیو لیپمن است که دانش‌آموزان را با پرسش‌هایی فلسفی- اخلاقی به چالش می‌کشد و وادار به پاسخگویی و سپس گفت‌وگو می‌کند. اما پرسش اینجاست که سامانه آموزشی ما تا چه اندازه می‌تواند به دغدغه‌های رئیس‌جمهور و البته هدف‌های نوین آموزشی نزدیک شود؟ در دوره‌های گوناگون آموزشی، زنگ‌هایی وجود دارد که می‌توان درجهت کاربردی کردن دانسته‌های دانش‌آموزان و به‌ویژه بالا بردن هوش فردی و اجتماعی نوآموزان از آنها بهره گرفت. این زنگ‌ها تفکر و پژوهش، کار و فناوری، اجتماعی و انشا در دبستان و دوره نخست دبیرستان و انشا، پرورشی و کامپیوتر- در دوره دبیرستان هستند. اما سال‌هاست در فرهنگ آموزشی ما درس‌هایی مانند انشا، اجتماعی، تاریخ، جغرافی و... آن‌طور که انتظار می‌رود، به حساب نمی‌آید و خانواده‌ها، آموزگاران و فرادستان آموزشی درس‌های پایه مانند ریاضی و علوم را راهگشای آینده نوآموزان می‌دانند. تمرکز بیش از اندازه بر علوم پایه، دانش‌آموزان را بعضا از یادگیری و پیگیری درونمایه‌های دیگر درس‌ها، بازداشته و کم‌انگیزگی برای آموختن آنها به‌وجود آورده است. این درحالی است که درونمایه‌های درس‌های اجتماعی و تاریخ است که دانش‌آموزان را برای زندگی اجتماعی فردا آماده می‌کند. برای نمونه در دوره دبستان و با اجرای ساختار تازه 6-3-3 درس‌های تفکر و پژوهش و کار و فناوری به درسی‌های این دوره افزوده شدند. به گواه بسیاری از آموزگاران پایه ششم، با توجه به حجم بالا و ناآشنایی آموزگاران با درس ریاضی، زنگ‌های تفکر و پژوهش و کار و فناوری صرف آموزش ریاضی شد! نمونه دیگر را می‌توان در دبیرستان دید. عموما زنگ‌های پرورشی به درس فیزیک، زنگ کامپیوتر به حسابان و زنگ انشا برای پیشبرد درس‌های زبان فارسی و ادبیات به‌کار می‌رود. رویکرد حاکم بر فرهنگ آموزشی کشور، کامیابی دانش‌آموز را در نمره‌های بالا در درس‌هایی مانند ریاضی و فیزیک می‌داند و درس‌های دیگر را درس‌هایی بی‌فایده می‌داند و این برخلاف هدف‌های نوین آموزشی است که پرورش شهروند شایسته، اندیشمند و اخلاقی را وظیفه خویش ساخته هست. برای رفتن به سوی هدف‌های نوین آموزشی و برآوردن بخشی از آن، که دغدغه‌های رئیس‌جمهور هم هست، دگرگونی دیدگاه فرهنگی- آموزشی جامعه از نمره و مدرک‌گرایی به سوی آفرینش و پرورش شهروندان شایسته می‌باشد. ما باید بدانیم که جامعه پیش از داشتن مهندس و دکتر نیازمند شهروندان اندیشمند و اخلاق‌مدار است. تحصیلکردگانی که الفبای زندگی اجتماعی را نمی‌دانند، نمی‌توانند در رشته‌های تخصصی خود نیز کارآمد و سودمند باشند. گام بعدی زمینه‌سازی آموزش‌های شهروندی، با کاهش عنوان‌ها و درونمایه‌های آموزشی و ایجاد فضایی شاد و پرانگیزه برای یادگیری- یاددهی می‌باشد. امید است کاربدستان تازه آموزش و پرورش در این راه گام‌های کارایی برداشته و افزون بر برآوردن دغدغه‌های رئیس‌جمهور، آینده‌ای کامیاب برای جامعه و شهروندان آن فراهم نمایند.  

http://www.armandaily.ir/?NPN_Id=480&pageno=7

نظرات 1 + ارسال نظر
d سه‌شنبه 26 آذر‌ماه سال 1392 ساعت 03:02 ب.ظ http://www.w.com

ا سلام همکار گرامی؛
آیا می خواهید دارای سایت مستقل و حرفه ای شوید؟
آیا می خواهید زحماتی که برای وبلاگ خود می کشید از بین نرود و به نفع صاحبان سایت های ایجاد وبلاگ نشود و برای خودتان بماند؟
آیا می خواهید از دنیای مبتدی وبلاگ خارج شده و به دنیای حرفه ای سایت واردشوید و با گسترش سایتتان از آن کسب درآمد کنید؟
آیا می خواهید بدون داشتن دانش برنامه نویسی و دانش راه اندازی هاست و دامنه وارد دنیای حرفه ای سایت شود؟
آیا قیمت های سرسام آور سایت های ایجاد هاست از ورود شما به دنیای حرفه ای سایت جلوگیری کرده است؟
آیا می خواهید برای خود یک آدرس اینترنتی اختصاصی مانند .IR یا .COM داشته باشید.
امکاناتی که سایت ساز در اختیار شما عزیزان قرار می گذارد:
-امکان طراحی سایت و پرتال شرکتی؛
-امکان طراحی سایت شخصی ، مذهبی ،علمی، خبری ، ورزشی و ..؛
-امکان طراحی انجمن گفتگو با نازل ترین قیمت و کیفیت؛
-و طراحی صد ها سایت متنوع به دلخواه شما!!!
برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت ما به آدرس http://www.sitesazz.ir مراجعه فرمایید.

http://www.sitesazz.ir/

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد