مدیر مدرسه حق انتقاد دارد یا نه؟

 

مهدی بهلولی،تارنمای فرهنگیان نیوز

"معلم در دولت تدبیر و امید باید احساس کند که می‌تواند حرف خود را بزنند. معلم باید احساس غرور کند و احساس کند برای حرف‌هایش حتی در صورت منتقد بودن، شنونده وجود دارد،امنیت فرهنگی در آموزش و پرورش جایگزین فرهنگ امنیتی می‌شود." این بخشی از سخنان چند روز پیش علی اصغر فانی،وزیر آموزش و پرورش است که در رسانه ها منتشر گردید. ناگفته پیداست که این سخن،موضعی ارزنده و امیدوار کننده است - گرچه تحقق عملی آن،نیاز به بسترسازی هم دارد. اما نشانه هایی دیده می شود که دل بستن به آن را،تا اندازه ای به زیر پرسش می برد. برای نمونه،دو ماه پیش،آموزش و پرورش تهران،بخشنامه ای صادر کرد با چنین درون مایه ای که دانش آموزان سال نخست دبیرستان که در خرداد ماه قبول نشده اند نمی توانند در رشته های نظری ادامه تحصیل دهند و بایستی به رشته های کار دانش و یا هنرستان بروند. پس از رسانه ای شدن این بخشنامه،از سوی وزارت خانه،در رسانه های همگانی اعلام گردید که این بخشنامه نادرست است و نبایستی اجرا گردد. پس از آن و در روزهایی که هنوز دستوری بر لغو بخشنامه ی تهران به دبیرستان ها نرسیده بود- و تا آنجا که این نگارنده اطلاع دارد هیچ گاه به دست آنها نرسید و تا پایان شهریور هم همان بخشنامه ی پیشین اجرا شد!- دو سه روز مانده به آغاز سال تحصیلی،یکی از خبرگزاری های رسمی کشور،با یکی از معاون های یکی از دبیرستان های تهران گفت و گویی کرد و پرسید که آیا شما بخشنامه را اجرا می کنید یا نه؟ که معاون پاسخ داده بود هنوز چیزی مبنی بر لغو بخشنامه به مدرسه گفته نشده است. اما نکته ی درخور درنگ این است که گویا قانونی نوشته یا نانوشته در آموزش و پرورش وجود دارد که کارگزاران اجرایی مدرسه ها،و از آن میان مدیر و معاون،حق گفت و گوی با رسانه ها را ندارند. و از این رو،شنیده شد که با استناد به همین قانون،به همین گفت و گوی ساده نیز خرده گرفته شد.

 اکنون سخن این است که آیا به راستی در آموزش و پرورش چنین قانونی وجود دارد یا نه؟ آیا قانونی هست که اگر مدیری،در انتقاد به برخی کمبودها و کاستی های اجرایی و آموزشی مدرسه،با یکی از خبرگزاری های کشور گفت و گویی کند و یا در روزنامه ای مطلبی بنویسد و به انتقاد بپردازد،کاری خلاف انجام داده است و باید پاسخگو باشد؟

 در دو سال پایانی دولت دهم،به مدرسه های کشور،سرانه ی آموزشی داده نشد. در دولت یازدهم و در پیش از آغاز سال تحصیلی،سرپرست آموزش و پرورش،گفتند که ما درصدد تغییر این روند هستیم و در همان روزهای نخست مهرماه و حتی پیش از آن،مبلغی به حساب مدرسه ها واریز می شود. اما بنا به برخی خبرهایی که در مدرسه ها شنیده می شود،یا از بنیاد،چنین سرانه ای داده نشده و یا برای همه ی مدرسه ها نبوده و یا به میزان فراخور هزینه ها واریز نگردیده،به هر رو،هنوز هم هستند مدرسه هایی که سرانه ای دریافت نکرده اند و از این رو،به روش های گوناگون،برای هزینه های جاری مدرسه،از خانواده ی دانش آموزان پول دریافت می کنند. چند روز پیش یکی از معاونان مدرسه ای می گفت از دانش آموزان آزمون هایی میان ترم گرفته ایم و به آنها کارنامه می دهیم اما کارنامه را تنها به پدر- مادران می دهیم تا آنها را به مدرسه ها بکشانیم،و پیش از آمدن آنها به خانه ها زنگ می زنیم و به گونه ای به آنها می فهمانیم که به هنگام دریافت کارنامه،کمک به مدرسه،فراموش شان نشود! البته سخن اش را با خنده ای تلخ می گفت و احساس شرمندگی می کرد. حال پرسش این است که آیا این معاون و یا مدیر،در رسانه های رسمی و همگانی کشور،حق اعتراض به چنین شرایطی را دارد یا نه؟  

http://farhangiannews.ir/view-13690.html

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد