هوشنگ گلشیری

 

 امروز در مدرسه بحثی افتاد درباره ی "هوشنگ گلشیری" و کتاب ها و اندیشه هایش. دو تا از همکاران که درباره ی گلشیری مطالعات خوبی دارند هر کدام به زاویه هایی از کارها و زندگی اش اشاره هایی کردند که ارزنده بود.

به خانه که آمدم کنجکاو شدم که زندگی نامه ای از گلشیری بخوانم. گلشیری البته و بنا به داوری برخی از اندیشه وران ادبی،پس از صادق هدایت بزرگترین داستان نویس معاصر ایران است که متآسفانه در سال 79 از میان ما رفت.

به هر رو،با شگفتی تمام دیدم که ایشان کارش را با آموزگاری دبستان در اصفهان آغاز کرده است و پس از آن با تحصیل در رشته ی ادبیات،لیسانس ادبیات گرفته و شده است دبیر ادبیات دبیرستانی در اصفهان. تا سال 52 هم در دبیرستان درس داده و پس از آن دستگیر شده و از کار برکنار می شود که دوباره در پس از انقلاب،چندی به کار برمی گردد.

می خواهم بگویم هوشنگ گلشیری،یکی از بزرگترین نویسندگان ادبی هم روزگار ما،آموزگار ادبیات بوده است. ولی من تاکنون این مساله را نشینده بودم و جالب این که در برخی از زندگی نامه هایی هم که از ایشان در اینترنت هست- برای نمونه ویکی پدیا- به این مساله هیچ اشاره ای نشده است.  

نظرات 1 + ارسال نظر
ابراهیمی چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 10:20 ب.ظ

جناب بهلولی
درود
من پیشتر با گلشیری و کارش و شغلش آشنا بودم اما مهمتر از این معلمانی است که امروز نویسندگان بزرگی هستند اما معلمان آنها را نمی شناسند یا کمتر می شناسند.
من افتخار همکاری با داستان نویس برجسته محمدرضا صفدری را داشته ام همکار ما در مدرسه چمران اندیشه شهریار بود "سیاسنبو، تیله آبی" از مجموعه داستانهای مشهور اوست و رمان " من ببر نیستم پیچیده به بالا خو تاکم" متعلق به اوست. و شک ندارم که الان در حال خلق یک اثر جدید است. صفدری اما اهل مصاحبه و دیده شدن نیست. بجز صفدری ابوتراب خسروی نویسنده سرشناس هم معلم است و رمان جدیدش "ملکان عذاب" کتاب ارزنده و گیرایی است.

درود به جناب ابراهیمی
من متآسفانه این همکاران ارجمندی را که نام بردید نمی شناسم. اما کاش بدشان نمی آمد کمی "دیده" شوند. البته نه برای سودی که به خودشان می رسد یا نمی رسد،برای فایده ای که به دیگر همکاران می توانند برسانند،برای این که این جویی که برخی فکر می کنند فرهنگیان عده ای کم سوادند که تنها به دنبال افزایش حقوق خویش اند و هنر دیگری هم ندارند را بشکنند،برای این که به خودباوری فرهنگیان کمک کنند و ...
به هر رو،اگر توانستید چیزی،نوشته ای،مقاله ای،داستان کوتاهی،و... از این عزیزان بدست آورید من بسیار خوشحال خواهم شد که هم خودم بخوانم و هم در این تارنگار به کار گیرم تا چندتایی دیگر از همکاران با آنها آشنا شوند. وقت کنم حتما پیگیر کتاب هایی هم که نام برده اید خواهم شد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد