یادی از یک آموزگار جهانی

 

  روز جهانی آموزگار،با یادی از یک آموزگار جهانی : محمد بهمن بیگی،پدر آموزش عشایر ایران. کسی که در سال 1973 میلادی به پاس یک عمر مبارزه با بی سوادی عشایر ایران،به عنوان بهترین آموزگار جهان شناخته شد. یادش گرامی و نامش بلند.

درباره ی بهمن بیگی البته سخن بسیار گفته شده است،تنها دو نمونه از آنها را با همدیگر بخوانیم :

" دوست سالیان درازم، محمد بهمن بیگی عزیزم

شاهکارت،"بخارای من ایل منتحفه نوروزی من به دوستانم بود و اینک کتاب‌های اخیرت که به وسیله آقای نوید فرستاده بودی. از همه چیزمتشکرم. از اینکه وجود داری،ازاینکه این همه کوشا بوده‌ای. کلاس‌های سیارعشایری ات یادم نمی‌رود. می‌دانی که پدر من دکتر ایل قشقایی بود و من با فرخ بی بی دوست بودم. با تحسین و ارادت/ سیمین دانشور."

"دست عزیزت مریزاد. خاطرت شاد و خوش باد!

آقای بهمن بیگی بسیار گرامی

اگر قره قاج نبود، من و بسیاری دیگر از لذت خواندن این خاطرات دلکش و شیرین محروم می‌ماندیم. خوب شد که این قره قاج پربرکت،فیضی هم به قلمرو نثر فارسی رساند. کیف کردم، نشئه شدم و راست راستی لذت بردم. هرگز فکر نمی‌کردم در معیشت شاد و آزاد شبانکارگی این همه رنج و بلا با این همه لطف وصفا همراه است. بارها در کوچ ایل با شما همراه شدم و بارها در آن مدارس عشایری نکته‌ها آموختم. اگر قره قاج نبود یک همچو تصویر زیبا و ماندنی از زندگی عشایر فارس باقی نمی‌ماند. باید از قره قاج ممنون بود که یک چنین نویسنده هوشمند افسون کاری را به ایران برگردانده. اگر قره قاج نبود جای چه چیزهای خوبی که خالی بود.

سال نو بر بهمن بیگی عزیز و بر عزیزان مبارک باد. خوب شد که قره قاج بود، راستی خوب شد که قره قاج بود!

با سلام و درود / عبدالحسین زرین کوب."

نظرات 1 + ارسال نظر
جوادی شنبه 13 مهر‌ماه سال 1392 ساعت 08:46 ق.ظ

یادی ازسه بزرگ بود زنده باشی جناب بهلولی

سپاسگزارم جناب جوادی بزرگوار.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد