محمد علی نجفی ، انتخاب درست

 

عبدالجلیل کریم پور

 روزنامه آرمان /20مرداد92

آموزش و پرورش به عنوان نهادی با جمعیتی بالا همیشه دغدغه ی سکانداری توانمند را به همراه داشته است، به گونه ای که فراز و نشیب های متعدد موجود در آن به خوبی بیانگر این مطلب می باشد. شتابزدگی ها ، تمرکز بر حاشیه ها ،  تغییرات سیستمی  و عوامل متعدد دیگر، موانعی جدی در پیشبرد اهداف فراروی این نهاد مهم فرهنگی بوده است .

اگر نگاهی گذرا به دیدگاه های آقای روحانی درباره آموزش و پرورش داشته باشیم، می بینیم که دغدغه ها و مسائل موجود در این نهاد در راس هرم توجه ایشان  می باشد. توجه به کیفیت و عدالت آموزشی ، مبارزه با شکاف های طبقاتی به عنوان یکی از کارکردهای مهم آموزش و پرورش ، توجه به امکانات آموزشی ، فقدان کارآمدی مناسب برای خروجی های این نهاد و...و برنامه های ارائه شده برای رفع این موانع ، مبین این مطلب می باشند . با این اوصاف پیشنهاد هوشمندانه ی ایشان برای تصدی وزارت آموزش و پررش منطبق با شعارهای انتخاباتی می باشد که می شود آن را به فال نیک گرفت . محمد علی نجفی گزینه ی پیشنهادی این وزارتخانه از پیشینه ای قابل دفاع برخوردار بوده که می تواند قدم های موثری برای رفع موانع موجود بردارد. وی درس خوانده ی ریاضی است که حضوری 9ساله در وزارت آموزش و پرورش را در کارنامه ی خویش دارد . توجه به شان و  منزلت معلمان ، برنامه ی اقتصادی جامع برای سیستم آموزش و پرورش به عنوان یکی از مسائل چالش برانگیز آن  ، کیفیت فعالیت های آموزشی ، عدم شتابزدگی و ... از جمله مسائلی کلی است که وی در مصاحبه ای که با ایسنا داشته به آن ها پرداخته است و توجه به نهادهای صنفی و مدنی و همچنین استفاده از ادبیات بومی در مدارس نیز از  نکاتی  است که در تشریح برنامه های پیشنهادی ایشان به چشم می خورد. علاوه بر این ها باید قبول کرد که توجه به دغدغه های مادی و افزایش حقوق معلمان از دوره ی تصدی وزارت وی شروع شده که می توان آن را به عنوان نقطه ا ی مثبت و قابل دفاع به حساب آورد ،  با توجه به آن که ریاست سازمان برنامه و بودجه نیز در این کارنامه ثبت است . علاوه بر آن ، شاهد تاسیس پژوهشکده ، سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، درمانگاه مخصوص فرهنگیان و صندوق ذخیره ی فرهنگیان در آن زمان می یاشیم که نقطه ی قوت دوران وزارت ایشان محسوب می گردد.

با همه ی آن چه گفته شد زمانی این گزینه که موردنظر غالب معلمان نیز می باشد حالت رسمی به خود می گیرد که رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

 در پایان ، نظرنمایندگان مجلس را به این نکته ی  مهم جلب می کنیم که ایشان تنها وزیری است که توانسته دو دوره ی موفق در آموزش و پرورش را در کارنامه ی خود ثبت کند.  

http://armandaily.ir/?News_Id=49324

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد