خبرنامه کانون صنفی معلمان ایران/ شماره 10/ آذرماه 91

  

تعلیم و تربیت به هر تعبیر معلول محیط است. لیکن به خاطر دانشی که ارزانی می دارد،بر محیطی که تابع آن است اثر می نهد؛بنابراین در ایجاد شرایط لازم برای پیشرفت خود نیز سهیم است. ..... جامعه هرگز نمی تواند بدون یک تعلیم و تربیت مترقی و پویا،به هدف های بزرگ دست یابد. این نکته در همه ی جامعه ها، با هرگونه چشم اندازی نسبت به آینده، خواه اصلاح طلب و خواه انقلابی مصداق دارد. 

                                                ازکتاب : آموختن برای زیستن

خبرنامه   

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  آذر ماه   شماره   10                                         

تعلیم و تربیت به هر تعبیر معلول محیط است. لیکن به خاطر دانشی که ارزانی می دارد،بر محیطی که تابع آن است اثر می نهد؛بنابراین در ایجاد شرایط لازم برای پیشرفت خود نیز سهیم است. ..... جامعه هرگز نمی تواند بدون یک تعلیم و تربیت مترقی و پویا،به هدف های بزرگ دست یابد. این نکته در همه ی جامعه ها، با هرگونه چشم اندازی نسبت به آینده، خواه اصلاح طلب و خواه انقلابی مصداق دارد.

                                                                                                        ازکتاب : آموختن برای زیستن

آموزش و پرورش

صدا و سیما تصادف اتوبوس راهیان نور را شور کرد – اعتماد 1/9/91

سردار یعقوب سلیمانی از عملکرد صدا و سیما در جریان حادثه تصادف دانش‌آموزان بروجنی انتقاد کرد. دبیر قرارگاه راهیان نور ضمن حضور در کافه خبر با بیان اینکه اردوی راهیان نور کاملا داوطلبانه است و اجباری در کار نیست، گفت: متاسفانه در جریان تصادف دانش‌آموزان بروجنی که منجر به کشته شدن 26 نفر شد، صدا و سیما بسیار بد عمل کرد و در واقع مساله را شور کرد. صدا و سیما در همان زمان با دختر خانمی مصاحبه کرد که تصریح داشت اتوبوس از همان ابتدا - یعنی بروجن- دچار نقص فنی بوده، اما با این وجود اتوبوس حرکت کرده است. همین مساله منجر به اعتراض گسترده مردم و مسوولان شد. در حالی که تقصیری متوجه ستاد راهیان نور نبود.

 علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و روانشناسی؛ مغایر با معارف اسلامی  - اعتماد 8/9/91

از نظر مسوولان وزارت علوم سه رشته جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و روانشناسی مغایر با معارف اسلامی هستند. روز گذشته عضو گروه برنامه‌ریزی علوم حوزه وزارت علوم گفت: در بررسی‌هایی که صورت گرفته، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و روانشناسی مغایر با معارف اسلامی بوده و کمترین منابع اسلامی را داشتند. به گزارش مهر، حجت‌الاسلام معصومی عضو گروه برنامه‌ریزی علوم حوزه‌یی گفت: در بررسی‌هایی که صورت گرفت، علوم تربیتی بیشتر با معارف اسلامی هماهنگ بود. به گفته او بیشترین بازنگری در علوم اجتماعی و انسانی بوده است و رشته‌های جدیدی در مقاطع مختلف ایجاد شده است که می‌توان به اندیشه اجتماعی مسلمانان، فلسفه علوم سیاسی اشاره کرد. در حال حاضر 120 برنامه در این گروه تهیه و تولید شده و 25 برنامه درسی در دست تهیه است. به گفته معصومی «از این 120 برنامه، 10 برنامه مربوط به دوره کارشناسی، 54 برنامه مربوط به دوره کارشناسی ارشد و 56 برنامه مربوط به دوره دکتری و 25 برنامه هم در ارشد و دکتری مشترک است.» به گفته این مسوول وزارت علوم این گروه در دو حوزه علوم انسانی در حوزه‌های علمیه و معارف اسلامی در دانشگاه‌ها فعال است... ماموریت این گروه ساماندهی معارف اسلامی در دانشگاه‌ها است.... همزمان با صحبت‌های معصومی مدیرکل دفتر پشتیبانی و حمایت آموزش عالی وزارت علوم نیز گفت: گروه گسترش و برنامه‌ریزی علوم حوزوی بیشترین برنامه را در شورای برنامه‌ریزی به تصویب رسانده است.... او ادامه داد: گروه گسترش و برنامه‌ریزی علوم حوزوی بیشترین برنامه را در شورای برنامه‌ریزی به تصویب رسانده و با کمیته‌های علوم قرآنی و حدیث، علوم عقلی، علوم حقوقی، فقه حقوق و علوم اجتماعی فعال است. در ادامه حجت‌الاسلام حمید پارسانیا عضو کمیته علوم انسانی و علوم اجتماعی گروه گسترش و برنامه‌ریزی علوم حوزوی گفت: فعالیت گروه علوم حوزوی، فقط مربوط به علوم حوزوی نیست، بلکه مربوط به مراکز آموزشی است که در حاشیه حوزه‌ها شکل گرفته است. وی از این مراکز آموزشی به دانشگاه مفید، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه اصول دین، دانشگاه شهید مطهری، موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و چند مرکز آموزشی دیگر اشاره کرد. عضو کمیته علوم انسانی و علوم اجتماعی یادآور شد: آموزش عالی ما نظام کاملا منسجم و همه‌جانبه‌یی است که در جهت علوم مدرن امروزی بشر شکل گرفته است و از طرفی نظام آموزش حوزوی هم در عقبه تاریخی جهان اسلام شکل گرفته که در صد سال اخیر مرجعیت رسمی خود را در برخی ابعاد از دست داده است.

حداکثر سواد ۲۰ میلیون ایرانی پنجم ابتدایی است - آرمان 9/9/91

فارس: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در کشور حدود ۲۰ میلیون ایرانی دارای تحصیلات پنجم ابتدایی یا کمتر هستند.علی باقرزادهاظهار داشت: در کشور نزدیک به 9 میلیون و 700 هزار نفر خواندن و نوشتن بلند نیستند و بیش از 10 میلیون نفر نیز تحصیلات حداکثر پنجم ابتدایی دارند.این 20 میلیون نفر در جمعیت 75 میلیونی عدد بسیار زیادی است که اینها از همه تولیدات مکتوب کشور محرومند و از اطلاعاتی که در شبکه‌های مجازی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها منتشر شود نمی‌توانند به خوبی آگاهی یابند.رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور گفت: 50 درصد افرادی که در گروه 49ـ10 سال اظهار بی‌سوادی کردند، حداقل یک دانش‌آموز دارند.

انتقاد از دریافت هزینه هوشمندسازی مدارس از والدین – جام جم 11/9/91   رئیس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس اعلام کرد: آموزش و پرورش حق ندارد هزینه هوشمندسازی مدارس را به دلیل تخصیص نیافتن اعتبار هوشمندسازی، به‌صورت اجباری از والدین دریافت کند.جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با مهر ضمن بیان این‌که هوشمندسازی کلاس‌ها، یکی از طرح‌های ضروری آموزش و پرورش است، افزود: باید هرچه زودتر تمامی کلاس‌ها بویژه کلاس ششم ابتدایی هوشمندسازی شود.

وی درباره این‌که در برخی مدارس انجمن اولیا و مربیان والدین را مجبور به پرداخت صد هزار تومان برای هوشمندسازی مدارس کرده‌اند، اظهار کرد: موضوع هوشمندسازی مدارس از مباحث بسیار جدی است، به همین دلیل ردیف بودجه جداگانه‌ای از محل اعتبارات دولت به آن اختصاص داده شد، اما اکنون یک ریال از این اعتبار 40 میلیارد تومانی به آموزش و پرورش اختصاص داده نشده و به همین دلیل آموزش و پرورش به کمک‌های مردمی روی آورده است.کوچکی‌نژاد درباره دلیل اختصاص نیافتن اعتبار هوشمندسازی توضیح داد: این اعتبار به دلیل تحقق نیافتن درآمد دولت تاکنون اختصاص داده نشده و پیش‌بینی مجلس این است که اعتبار 40 میلیارد تومانی هوشمندسازی تا پایان سال اختصاص داده نمی‌شود.

بحران تدریس معلمان در صورت عدم هوشمندسازی کلاس‌های ششم وی با اشاره به این‌که آموزش و پرورش نمی‌تواند به صورت اجباری از والدین پول دریافت کند، تاکید کرد: براساس اصل سوم، سی‌ام و 43 قانون اساسی، آموزش برای همه افراد جامعه از سوی آموزش و پرورش باید رایگان باشد. این وزارتخانه نمی‌تواند به دلایل مختلف از جمله هوشمندسازی مدارس از والدین به صورت اجباری پول دریافت کند و تمامی کمک‌های مردمی باید به صورت اختیاری باشد.کوچکی‌نژاد تصریح کرد: آموزش و پرورش باید تدابیر لازم را برای هوشمندسازی کلاس‌ها بویژه کلاس ششمی‌ها بیندیشد، زیرا در صورت تامین نشدن تجهیزات مورد نیاز برای کلاس ششمی‌ها، معلمان این پایه دچار بحران تدریس شده و امکان آموزش درس فناوری اطلاعات را ندارند.

وزیر آموزش و پرورش از کاهش عناوین و حجم کتب درسی خبر داد – فارس 12/9/91

حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» در خصوص «برنامه این وزارتخانه برای کاهش کتب درسی»، اظهار داشت: اطلاعات را نمی‌خواهیم کم کنیم؛ بلکه به دنبال این هستیم که به جای حجم و سطح زیاد، عمق زیاد به دانش‌آموزان ارائه دهیم.وی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در سند تحول بنیادین این وزارتخانه از متناسب‌سازی کتب و ساعت درسی یاد شده که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است.* کاهش عناوین کتب درسی آغاز شده استحاجی‌بابایی با تأکید بر اینکه تغییر کتب درسی آغاز شده است، افزود: کتاب‌هایی که چاپ می‌کنیم بر این اساس است؛ در حال حاضر یک سری از تغییرات انجام می‌پذیرد و یک سری از تغییرات نیز بر اساس مرور زمان است.وی با بیان اینکه باید عناوین کتب درسی کاهش پیدا کند، گفت: وقتی می‌گوییم دانش‌آموز به جای 9 کتاب باید ۶ کتاب داشته باشد، به این معنی نیست که 3 کتاب را حذف می‌کنیم بلکه به عنوان مثال کتب تاریخ، جغرافیا و اجتماعی را یک کتاب می‌کنیم و مطالعات اجتماعی می‌شود.

* نظام آموزشی حفظ محور را نمی‌خواهیموزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه حجم کتب درسی کمتر می‌شود اما عمق کار بیشتر خواهد شد، افزود: در زمینه آموزش سعی ما بر این است که دانش‌آموز در مدرسه فعال شود، عملیاتی ورود پیدا کرده و اندیشه کند.حاجی‌بابایی ادامه داد: اینکه دانش‌آموز 20 کتاب را حفظ کند و 20 هم بگیرد اما از مدرسه که بیرون رفت، از آن اطلاعات چیزی باقی نماند، مورد نظر ما نیست و ما این نظام آموزشی را نمی‌خواهیم.

بازهم آتش‌سوزی مدرسه، این بار روستای اتحاد سلماس  - همشهری 18/9/91به فاصله دو روز از آتش‌سوزی دبستان روستای شین‌آباد پیرانشهر و مصدومیت 34دانش‌آموز دختر، بازهم یک دبستان در این استان آتش گرفت.این بار آتش به جان مدرسه روستای اتحاد شهرستان سلماس افتاد، تنها تفاوت آن با حادثه مدرسه روستای شین‌آباد این است که آتش‌سوزی ساعت شش عصر رخ داده و مدرسه تعطیل بوده است. آنطور که خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند مدرسه اتحاد بخش ملحم شهرستان سلماس عصر روز پنجشنبه 16آذرماه جاری دچار آتش سوزی شده است.

دو نکته و چند پرسش: با توجه به حوادث رخ داده دو نکته بسیار حائز اهمیت است؛ نکته اول اینکه مدارس غیراستاندارد زیادی در‌چرخه آموزش و پرورش همچنان فعالیت می‌کنند، این موضوع ربطی به پایتخت و مناطق دور افتاده ندارد. مدارس غیراستاندارد نیاز به تعمیر و نگهداری دقیق‌تری دارند و هیچ مسئولی نمی‌تواند آن را انکار کند، ولی توجهی به این موضوع نمی‌شود، تأسیسات گرمایشی، لوله‌کشی آب و گاز، سیم‌کشی برق و. .. . هیچ کدام بررسی نمی‌شوند تا اینکه اتفاقی رخ دهد. نکته دوم اینکه چون هیچ مقام و سازمانی مسئول تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی و پرورشی نیست، بروز چنین حوادثی دور از ذهن نیست و باید هر از گاهی منتظر حوادثی از این دست باشیم. آیا وزیر آموزش و پرورش می‌تواند به صراحت بگوید متولی تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی و پرورشی در وزارتخانه متبوعه‌اش کیست؟ چرا بخشی در وزارت آموزش و پرورش به لحاظ سازمانی مسئول تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی و پرورشی نیست؟کدام مدرسه طی سال‌های فعالیت از سوی کارشناسان حوزه ساختمانی مورد بررسی و بازرسی کارشناسی قرار می‌گیرد و اصولا چنین چیزی در آموزش و پرورش معنا دارد؟ اگر «در» کلاس درس دستگیره ندارد یا اینکه سیم‌کشی برق ایراد دارد یا موتورخانه مشکل فنی دارد یا اینکه کپسول اطفای حریق شارژ نشده و خالی است، چه‌کسی باید رسیدگی کند؟ سامانه [استاندارد] چند مدرسه در کشور پیش از بهره‌برداری مجدد مورد بررسی قرار گرفته و نواقص احتمالی آن رفع شده است؟البته می‌دانیم «در» دستگیره داشته، کپسول آتش‌‌نشانی شارژ بوده، بخاری استاندارد بوده و. . . و احتمالا دانش‌آموزان آنها را ندیده‌اند، آتش‌نشانی هم در گزارش خودش اشتباه کرده است.

نامه بسیج دانشجویی واحد علوم و تحقیقات به وزیر آموزش و پرورش- فارس 19/9/91

...ای کاش حادثه نابخشودنی واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان بروجنی درس عبرتی می‌شد تا نسبت به مسائل ایمنی سرمایه‌های انقلاب که امید امام امت بودند تلاش و جدیت بیشتری به خرج می‌دادید.علی ایحال به جای صرف وقت و هزینه در تغییر نظام آموزشی و حذف دوره پیش‌دانشگاهی و تأسیس سال ششم ابتدایی و حذف پنج‌شنبه‌ها از روزهای درسی و ...؛ اندکی نیز بر روی امکانات سخت افزاری و وسایل نقلیه دانش‌آموزان و وسایل گرمایشی به کار رفته در کلاس‌ها حساسیت داشته باشید تا اینگونه شاهد پَرپَر شدن عزیزانمان نباشیم!هر چند پذیرش اینگونه اتفاقات تلخ دیگر قابل تحمل نیست، لکن تقبل هزینه‌های این حادثه اسفناک، نه تنها بیانگر ضعف نیست بلکه موجب دلگرمی و قوت قلب آسیب‌دیدگان و نوش دارویی تسکین‌بخش برای بازماندگان این ضایعه خواهد بود.

واکنش وزیر آموزش و پرورش به موضوع استعفا – 20/9/91 حاجی بابایی در پاسخ به این پرسش که «اگر بخواهید استعفا دهید چه زمانی استعفا خواهید داد؟»، گفت: هر وقت که بررسی کنم و ببینم نیاز است، این کار را می‌کنم؛ من هیچوقت برای مسئولیت ندویدم و اگر جمع‌بندی این باشد که یک روز هم مسئول نباشم، حاضرم؛ برای مسئولیت شوق ندارم اما برای خدمتگزاری شوق دارم.وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه «اگر جای خانواده‌ها بودید آیا می‌خواستید که وزیر استعفا دهد؟»، تنها به کلمه «خیلی ممنون» اکتفا کرد.

درخواست بیش از ۸۰ معلم و فعال مدنی : حاجی بابایی استعفا دهد، مدیران عزل شوند – بهار 21/9/91

بیش از ‌80نفر از استادان دانشگاه، معلمان، فعالان اجتماعی و اصحاب رسانه استان‌های آذربایجان غربی و کردستان و مرکز، در نامه‌ای خواستار استعفای وزیر آموزش‌وپرورش، عزل و محاکمه مدیران استانی و شهرستانی آموزش‌وپرورش حوزه پیرانشهر و مداوای فوری مصدومان شده‌اند. امضا‌کنندگان این نامه با اشاره به اهمیت بالای توسعه امکانات آموزشی برای کودکان و در صدر قرارگرفتن مسئله آموزش آنان، به کمبود جدی امکانات آموزشی در مناطق محروم و نبود حداقل امکانات و فضای آموزشی در استان‌های کردنشین اعتراض کرده‌اند. تحصیل دانش‌آموزان در مدارس فرسوده و نمور و قدیمی، گنجاندن بیش از دو برابر ظرفیت استاندارد دانش‌آموز در هر کلاس، محرومیت از روش‌های نوین و استاندارد آموزشی، فقدان برنامه‌های کمک‌آموزشی، افت سطح دانش و آموزش کودکان و... از مواردی است که امضا‌کنندگان این نامه از آن گلایه کرده‌اند. در ادامه درخواست شده ضمن توجه فوری به مداوا و بهبود شرایط ناگوار کودکان قربانی پیرانشهری و ضرورت جبران خسارات‌های فراوان جسمی، مادی و معنوی واردشده به آنان و ارتقای وضعیت رفاهی و آموزشی مدارس مناطق محروم، منطبق با استانداردهای جهانی، مدیران مربوطه عزل شده و در این‌باره پاسخگو باشند. این فعالان مدنی همچنین به دلیل وقوع حوادث بی‌شمار برای دانش‌آموزان در مدارس و حین فعالیت‌ها و اردوهای آموزشی خواستار استعفای فوری وزیر آموزش‌وپرورش شدند.

استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش به 15 امضا رسید –  بهار 21/9/91عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، از تلاش ۱۵ نفر از نمایندگان برای استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش خبر داد و گفت: «این تعداد از نمایندگان قسم یاد کردند تا پایان پای استیضاح باقی بمانند.» موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، درباره استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش افزود: «سه‌شنبه (۲۱آذر)، قرار است نشستی با حضور ۱۵ نفر از نمایندگانی که برای استیضاح وزیر قسم یاد کردند، برگزار شود تا با مرور دوباره متن استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش، آن را نهایی کرده و به هیات‌رییسه مجلس تحویل دهند.» نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان و جاجرم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: «با بیان اینکه وزیر آموزش‌وپرورش گمان می‌کند چون به پایان عمر دولت دهم زمان زیادی باقی نمانده، بنابراین پای هیچ استیضاحی در میان نخواهد بود.» وی در توضیح دلایل استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: «نابسامانی‌های موجود در آموزش‌وپرورش، اجرای عجولانه طرح ۳-۳-۶، کمبود معلم دوره ابتدایی و مازاد آنان در مقطع راهنمایی، از جمله دلایل استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش است.» ثروتی، وضعیت نامعلوم استخدام معلمان حق‌التدریسی و جذب تعدادی از نیروهایی که بدون آزمون در آموزش‌وپرورش مشغول به کار هستند را از دیگر علل استیضاح حاجی‌بابایی برشمرد و تاکید کرد: «کمبودهای موجود در آموزش‌وپرورش، افزایش بازماندگان از تحصیل و همچنین حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان بروجنی و آتش‌سوزی مدرسه‌ای در پیرانشهر، دست به دست هم داد تا موضوع استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش جدی شود.» این نماینده مردم در مجلس نهم، افزود: «متاسفانه ضعف مدیریت در برخی از مناطق آموزشی بسیار دیده می‌شود که این مهم در زمان وزارت حاجی‌بابایی به اوج خود رسید.

دانشجویان:فعال‌بودیم محروم شدیم  - بهار 21/9/91

همه تکذیب می‌کنند از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گرفته تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی، آن‌ها می‌گویند هیچ دانشجویی به دلیل نقد و فعالیت‌های سیاسی از تحصیل محروم نشده است. وزیر علوم در آخرین اظهارنظرها گفته ممنوعیت تحصیل دانشجویان منتقد کذب محض است اما دانشجویانی که دقیقا به همین دلیل به‌ویژه در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا ممنوع‌التحصیل شده‌اند، می‌گویند: «کذب محض نیست، ما را از تحصیل محروم کرده‌اند.» اگر دانشجو باشید و علاقه‌مند به ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا، حتما اصطلاح «دانشجوی ستاره‌دار» را شنیده‌اید. چندسالی است که این اصطلاح به دانشجویانی اطلاق می‌شود که به گفته برخی مسئولان به دلیل فعالیت سیاسی شرایط متفاوتی با سایر دانشجویان دارند و ممکن است آن‌ها را از تحصیل محروم کنند یا تحت شرایط خاصی به آن‌ها اجازه ثبت‌نام در دانشگاه‌ها بدهند. کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مصاحبه اخیرش با شبکه دوسیما به موضوع دانشجویان ستاره‌دار اشاره‌ کرد و وجود این گروه از دانشجویان در نظام آموزشی کشور را از بیخ و بن تکذیب کرد. به گفته او هر که می‌گوید دانشجویی به دلیل نقد یا فعالیت سیاسی از تحصیل محروم شده دروغ می‌گوید، اما وحید عابدینی از دانشجویان ممتاز دانشگاه تهران که دو‌سال است به‌رغم پذیرش علمی از ادامه تحصیل محروم شده به بهار گفت: «آقای وزیر گفته کسی را به دلیل فعالیت سیاسی محروم نکرده‌اند در حالی که من هم امسال و هم سال گذشته جزو پذیرفته شدگان بودم، رتبه 5 کنکور سراسری و رتبه اول فوق لیسانس را کسب کردم. اما در مصاحبه دکترا امسال در دانشگاه تربیت مدرس مدیر گروه این دانشگاه به من اعلام کرد که شما نفر اول شدید و جای دیگری مصاحبه علمی نکنید چون قطعا ما شما را جذب می‌کنیم اما وقتی به سازمان سنجش مراجعه کردم به من گفتند نمی‌توانم ثبت‌نام کنم.»او درباره این‌که چطور متوجه ممنوع‌التحصیل شدن خود شده به بهار گفت: «من پارسال در دانشگاه تهران و در رشته مطالعات‌منطقه‌ای پذیرفته شدم، وقتی کارنامه نهایی‌ام آمد در آن نوشته شده بود مراجعه به سازمان سنجش به دلیل نقص در پرونده، رفتم سازمان و گفتند به دلیل اینکه استعلام وزارت اطلاعات نیامده نمی‌توانید ثبت‌نام کنید. یک‌ماه بعد مراجعه کنید، یک ماه بعد رفتم و گفتند استعلام منفی است. امسال هم دوباره امتحان دادم در دانشگاه تربیت‌مدرس رتبه یک مصاحبه را گرفتم و مدیرگروه مطالعات منطقه‌ای دانشگاه تربیت‌مدرس با من تماس گرفت و گفت که نفر اول مصاحبه هستم و حتما قبول می‌شوم اما دوباره کارنامه آمد با همان شرایط پارسال و گفتند استعلام منفی است شما را رد کردند.»او در پاسخ به این سوال که به چه دلیلی از تحصیل محروم شده است، گفت: «به من گفتند این محرومیت به فعالیت‌های سیاسی دوران دانشجویی‌ام در دانشگاه تهران باز می‌گردد چون من دبیر انجمن‌اسلامی دانشگاه تهران بودم.» عابدینی با تاکید بر اینکه من تنها کسی نبودم که امسال و سال گذشته به بهانه فعالیت سیاسی از تحصیل محروم شدم، ادامه داد: وقتی به سازمان سنجش مراجعه کردم حدود 30 نفر از پذیرفته‌شدگان آزمون دکترا با شرایطی مشابه برای پیگیری مراجعه کرده بودند. من در جریان پیگیری علت مردودی امسالم در دکترا در سازمان سنجش دو فهرست دیدم یکی فهرست120 نفری که هنوز استعلام آن‌ها از وزارت اطلاعات نیامده بود و اجازه ثبت‌نام نداشتند و دیگری لیست 10 نفره که اسامی کسانی بود که به گفته مسئولان سازمان سنجش «رد قطعی» بودند و کلا ممنوع‌التحصیل هستند و شکایت و این چیزها هم اثری در پرونده‌شان ندارد.»عابدینی اما حالا دیگر بعد از دوسال قبولی در آزمون دکترا و رد صلاحیت شدن سیاسی، از ادامه تحصیل در ایران منصرف شده است.

40درصد مدارس خراسان شمالی از بخاری نفتی استفاده می‌کنند – همشهری 22/9/91
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: در حال حاضر 40درصد مدارس استان برای گرمایش از بخاری نفتی استفاده می‌کنند.ابوالقاسم بابایی در گفت‌وگو با مهر، عنوان کرد: براساس شناسنامه فنی مدارس خراسان شمالی، در حال حاضر 40درصد از مدارس استان برای گرمایش از بخاری نفتی، 13درصد از سیستم حرارتی مرکزی و 47درصد نیز از وسایل گرمایشی گازسوز استفاده می‌کنند.

استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش صلاح نیست   بهار 23/9/91گروه اجتماعی: در شرایطی که طرح استیضاح حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش با امضای 20 نماینده مجلس تهیه شده و به‌زودی در مجلس اعلام وصول می‌شود، اما محمدرضا باهنر نایب‌رییس مجلس اعلام کرده که شرایط برای استیضاح وزیر آموزش وپرورش مهیا نیست. نایب‌رییس مجلس در حالی این سخنان را بر زبان می‌آورد که هنوز افکار عمومی داغدار حادثه پیش‌آمده برای دختران دانش‌آموز مدرسه «شین‌آباد» است و درحالی که هنوز حال چهار دانش‌آموز پیرانشهری وخیم گزارش شده، سیران یگانه نخستین قربانی این حادثه غمبار پریروز به خاک سپرده شد. همین چند روز پیش بود که وزیر آموزش‌وپرورش پس از حادثه آتش‌سوزی مدرسه «شین‌آباد» در پیرانشهر به مجلس آمد و در مورد این حادثه توضیح داد. توضیحاتی که نمایندگان را قانع نکرد، اما همین سخنان بود که باعث شد علی لاریجانی رییس مجلس بلافاصله پس از پایان سخنان وزیر فعلی و همکار سابق در مجلس شورای اسلامی از ضرورت پیدا کردن مقصر حادثه سخن بگوید. مقصری که آن جور که از سخنان وزیر پیداست یکی از کارکنان مدرسه «شین‌آباد» خواهد بود و شاید هم اداره گاز. اما در مقابل این دیدگاه رییس و نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان مجلس و نیز بیش از 80 معلم، استاد دانشگاه، فعال اجتماعی و اصحاب رسانه از استان‌های مختلف کشور در نامه‌ای سرگشاده خواستار استعفای حاجی‌بابایی و عزل مدیران استانی حوزه پیرانشهر شده‌اند. عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مردم شهرهای نقده، اشنویه، محمدیار و نالوس که در مجاورت شهر پیرانشهر قرار دارند، اما پس از سخنان وزیر اظهار کرده مقصر اول و آخر این اتفاق شخص وزیر آموزش‌وپرورش و مدیران او در استان‌های کشور هستند. شاید به همین خاطر بود که 20 نماینده مجلس هم‌قسم شده‌اند تا بحث استیضاح را تا آخر دنبال کنند و دنبال مصحلت‌سنجی‌های متداول این روزها نباشند. اما در همین رابطه عبدالوحید فیاضی نماینده کمیسیون آموزش مجلس اظهار کرده: «استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش تنها به‌دلیل آتش‌سوزی مدرسه پیرانشهر نبوده بلکه بندهای مختلف دیگری از جمله اجرای ناموفق نظام 3-3-6، حوادث ناگوار برای دانش‌آموزان و معلمان، فوت دانش‌آموزان در اردوی راهیان نور، هزینه شدن سرانه مدارس در محل‌های دیگر، ترجیح دادن هزینه‌های غیرضروری به ضروری، ضعیف کردن مدارس دولتی، گسترش مدارس هیات امنایی و گسترش بدون ضابطه مدارس استعدادهای درخشان را می‌توان نام برد.»

محمدحسین نجاتی نماینده مردم نقده در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: «رویکرد کنونی وزارت آموزش‌وپرورش با هیچ منطق انسانی و مدیریتی سازگار نیست و باید تغییرات موثر و تاثیر‌گذاری در سیستم مدیریتی آموزش‌وپرورش صورت بگیرد.»

... اواخر تیرماه امسال بود که موسی‌الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، واضح به خبرآنلاین گفت: «عملکرد وزیر آموزش‌وپرورش باعث شده که اعضای آموزش و تحقیقات نسبت به آن اعتراض داشته باشند. اعتراض آنها به تعطیلی پنجشنبه‌ها و تغییر نظام آموزشی به 3-3-6 است. ضمن اینکه اقدام وزیرآموزش‌وپرورش در استخدام پنج‌هزارمعلم قرآن و 15هزارنیروی خدماتی را امری کاملا غیرقانونی می‌دانند. خرداد و تیرماه امسال بود مجلس طرحی را آماده کرده بود تا براساس آن نیروهای حق‌التدریسی استخدام شوند. این طرح، مربیان پیش‌دبستانی، قرآن، حق‌التدریسی‌های آموزشکده‌های فنی حرفه‌ای، تربیت معلم‌ها وآموزشیاران و نیروهای شرکتی را که در امتحان قبول نشده بودند شامل می‌شد. اما طرح که آماده شد نمایندگان مجلس دریافتند وزیر آموزش‌وپرورش 20‌هزار نفر را استخدام کرده است. در حالی که نه آگهی در این زمینه منتشر شده بود و نه از آنها امتحان و مصاحبه‌ای به عمل آمده بود.»

سازمان ملی استاندارد:۵ماه پیش به وزیر آموزش وپرورش در باره بخاری مدارس نامه نوشتیم  خبر آنلاین 23/9/91

این سازمان در راستای احساس مسوولیت در قبال سلامت دانش آموزان در تاریخ 10 تیر 91 طی نامه شماره 27985 نکاتی را در خصوص رعایت موارد ایمنی در استفاده از بخاری های استاندارد شده جهت رعایت و کنترل در کلیه مدارس کشور به مقام محترم وزارت آموزش و پرورش اعلام نموده بود.

دیه دانش‌آموزان بروجنی هنوز پرداخت نشده است -  همشهری آنلاین 24/9/91

رئیس‌کل دادگستری استان خوزستان از بی‌توجهی مسئولان صنعت بیمه از پرداخت نشدن دیه فوت‌شدگان حادثه کاروان راهیان‌نور بروجنی با وجود گذشت بیش از 50روز انتقاد کرد.محمدباقر الفت در گفت‌وگو با «حمایت» (نشریه سازمان زندان‌ها) با بیان اینکه تعلل شرکت‌های بیمه‌گذار در پرداخت دیه دانش‌‌آموزان حادثه دیده بروجنی موجی از نگرانی در بین خانواده‌ها به‌وجود آورده است، گفت: متأسفانه با وجود تأکید مقامات مسئول و تعهد شرکت‌های بیمه‌گذار، هنوز وجه دیه به حادثه دیدگان پرداخت نشده است.وی افزود: قراربود برای کاهش تألم روحی و ایجاد آرامش در خانواده‌های فوت‌شدگان، شرکت بیمه‌گذار در کوتاه‌ترین زمان، میزان دیه تعیین شده را پرداخت کند اما پس از گذشت بیش از 50روز از حادثه این رقم در هزار توی بهانه‌های شرکت‌های بیمه به فراموشی سپرده شده است.الفت تصریح کرد: میزان رقم دیه با احتساب اینکه حادثه درماه حرام اتفاق افتاده و همچنین با توجه به این موضوع که مطابق قرارداد بیمه شخص ثالث، جنسیت درتعیین میزان بیمه نقشی ندارد، معادل پنج میلیارد تومان تعیین شد اما شرکت بیمه با این ادعا که توانایی پرداخت آن را ندارد از این مسئولیت شانه خالی کرده است.مسئول مستقیم پرونده این حادثه تصریح کرد: متأسفانه صنعت بیمه کشور منفعت طلب است و اصولا به فکر جبران خسارت و پرداخت حقوق قانونی خسارت دیدگان نیست.پس از سانحه واژگونی اتوبوس راهیان نور که به کشته شدن 26دانش‌آموز دختر بروجنی منجر شد مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند که پرداخت دیه این دانش‌آموزان در دستور کار است.وحید کیارشی، معاون توسعه مدیریت وزیر آموزش و پرورش در این‌باره گفت: نظام بیمه‌ای کشور ۱۲۶ میلیون تومان دیه به مصدومان و درگذشتگان سانحه تصادف اتوبوس اردوی راهیان نور می‌پردازد.معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه همه دانش‌آموزانی که به اردوهای راهیان نور سفر می‌کنند، «بیمه کامل آموزش و پرورش»، «بیمه بسیج دانش‌آموزی» و «بیمه سرنشین اتوبوس» هستند، اظهار کرد: آموزش و پرورش در حال پیگیری پرداخت دیه و خسارت به خانواده دانش‌آموزانی است که در حادثه اخیر فوت کرده و یا مجروح شده‌اند.وی افزود: براساس قوانین و مقررات بیمه، دیه کامل دانش‌آموزان فوتی به خانواده‌هایشان پرداخت می‌شود.

تعطیلی 6‌هزار آموزشگاه آزاد در 2سال گذشته –  بهار 25/9/91

 شش‌هزار آموزشگاه آزاد در کشور در دو سال گذشته تعطیل شده است که بیشتر آن‌ها در حرفه‌های صنعتی فعالیت می‌کردند. رحیم عابدی، نایب‌رییس کانون آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای، با اعلام مطلب بالا درباره وضعیت آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای اظهار داشت: «17‌هزار آموزشگاه فعال در سطح کشور وجود دارد که در دو سال گذشته این تعداد به 11‌هزار آموزشگاه تقلیل یافته است. در حال حاضر به دلیل به‌‌روز نبودن استانداردها، فاصله معناداری بین تقاضای مهارت و نیاز بازار وجود دارد.» نایب‌رییس کانون انجمن صنفی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای کشور با بیان این‌که تعطیلی آموزشگاه‌ها دلایل متعددی دارد، گفت: «یکی از این دلایل وضعیت اقتصادی و مالی خانواده‌ها و نیز ورود برخی ارگان‌ها برای فروش مدرک به کارجویان است که از جمله می‌توان به وزارت ارشاد، جهاد دانشگاهی، شهرداری، هلال احمر و دیگر دستگاه‌ها در این بخش اشاره کرد.» وی ادامه داد: «این ارگان‌ها تخصص لازم و نظارت درستی بر آموزش ندارند و براساس قانون، آموزش‌های غیررسمی باید زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور باشد، اما این موضوع رعایت نمی‌شود.» به گفته این فعال آموزشگاه‌های آزاد فنی وحرفه‌ای کشور، در حال حاضر مراکز آزاد 75‌درصد آموزش‌های مهارتی در سطح کشور را برعهده دارند و نزدیک به 5/1‌میلیون مدرک در سال به کارجویان ارایه ‌شده که منجر به ایجاد فرصت شغلی می‌شود.

هیات‌وزیران از آموزش‌وپرورش سلب مسئولیت کرد    اردوی راهیان نور دانش‌آموزی به سپاه واگذار شد   - بهار 26/9/91

مسئولیت برگزاری دوره‌های آموزشی درس آمادگی دفاعی که نیازمند حضور دانش‌آموزان در محیط‌های نظامی است از آموزش‌و‌پرورش منفک و به سپاه واگذار شد. این در حالی است که نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس می‌گوید اگر اولیای دانش‌آموزان رضایت ندهند هیچ الزامی برای شرکت دانش‌آموزان در این اردوها وجود ندارد.
پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش روز گذشته از تصویب «آیین‌نامه چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای دروس نظری و عملی آمادگی دفاعی»-‌اردوهای راهیان نور- در هیات وزیران خبر داد. براساس این آیین‌نامه که در واقع مفاد توافقنامه‌ای بین وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح است آن بخش از آموزش‌های عملی که بنا به تشخیص وزارت آموزش‌وپرورش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قابلیت اجرا در محیط‌های آموزشی مدارس را دارند، با مسئولیت وزارت آموزش‌وپرورش در محیط مدارس اجرا می‌شوند و بخشی که نیاز به حضور دانش‌آموزان در محیط‌های نظامی دارد، توسط سپاه و با مسئولیت سپاه در اردوگاه‌ها و مراکز آموزش نظامی مناسب «مکان‌های هدف راهیان نور» برگزار خواهد شد. جواد هروی، نایب‌رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، در این‌باره به «بهار» می‌گوید: «با توجه به گستردگی اردوهای راهیان نور و شرکت بیش از یک‌میلیون‌نفر از دانش‌آموزان در این اردوها وزارت آموزش‌وپرورش امکانات و بودجه کافی ندارد و اداره آن از توان وزارت آموزش‌وپرورش خارج است و اگر مسئولیت حفظ امنیت دانش‌آموزان در اردوهای راهیان نور به سپاه هم سپرده شود مشکلی ندارد.... هروی در عین حال تاکید کرد هیچ اجباری برای شرکت دانش‌آموزان در اردوهای راهیان نور وجود ندارد و این موضوعی است که در آیین‌نامه اخیر مصوب هیات وزیران هم مورد تاکید قرار گرفته است. این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر دانش‌آموزانی باشند که به هر دلیل نتوانند در این اردوها شرکت کنند تکلیف آن‌ها برای گذراندن واحدهای درسی آموزش دفاعی چه خواهد شد؟ گفت: «تاکید می‌کنم رضایت والدین شرط لازم برای حضور دانش‌آموزان در اردوهای راهیان نور است و اگر آن‌ها اجازه ندهند یا دانش‌آموزان نتوانند در این اردوها شرکت کنند تبصره‌های دیگری وجود دارد و این امکان را مهیا می‌کند که دانش‌آموزان بتوانند واحدهای آموزش دفاعی را پاس کنند و برای آن‌ها راه‌های دیگری هم گذاشته شده است و هیچ اجباری در این زمینه وجود ندارد.»... . این در حالی است که به گفته علی عباسپور، رییس سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این مسئولیت‌ها قابل واگذاری نیست. او در گفت‌وگو با بهار با تاکید بر این‌که آنچه در این آیین‌نامه آمده به معنای واگذاری مسئولیت نیست به بهار گفت: «این به معنای شانه خالی کردن وزارت آموزش‌وپرورش از مسئولیت قانونی است که بر عهده دارد. در قانون شرح وظایف وزارت آموزش و پروش مشخص است و مسئولیت آموزش، حفظ و نگهداری از دانش‌آموزان با آموزش‌وپرورش است و اولیا هم فرزندانشان را به مدارس می‌سپارند نه به ارگان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر. البته ارگان‌های نظامی یا نهادهای دیگر می‌توانند در زمینه‌هایی با آموزش‌وپرورش مشارکت کنند یا خدماتی به دانش‌آموزان ارایه کنند اما این همکاری از وزارت آموزش‌وپرورش رفع مسئولیت نمی‌کند.»براساس آنچه در آیین‌نامه چگونگی اجرای برنامه درسی و محتوای دروس نظری و عملی آمادگی دفاعی - اردوهای راهیان نور- آمده، گذراندن واحدهای درس آموزش دفاعی معادل دوماه خدمت نظام وظیفه محسوب می‌شود. هر چند برخی مشمولان به خدمت این موضوع را مطرح می‌کنند که زمانی که برای پیگیری این موضوع، یعنی احتساب این دو ماه خدمت، به دستگاه‌های مربوطه مراجعه کرده‌اند به آن‌ها گفته شده که در این زمینه، یعنی کاهش دو ماه از خدمت به ازای گذراندن دو واحد آمادگی دفاعی، در دوران مدرسه مصوبه‌ای به آن‌ها ابلاغ نشده است.

نماینده سردشت و پیرانشهر: دانش‌آموزان سوخته اقامه دعوا می‌کنند - بهار 26/9/91  گروه حوادث: نماینده مردم سردشت و پیرانشهر می‌گوید در حال گفت‌وگو با برخی وکلا هستند تا پرونده دانش‌آموزان سوخته پیرانشهری را قضایی کنند. یکی از وکلای مرکز در همین‌باره به بهار گفت: «مذاکراتی با برخی همکاران داشته‌ایم و قرار است تیمی از وکلا به صورت رایگان پرونده این کودکان را بر عهده بگیرند. به گفته او این تیم حقوقی علیه دولت اقامه دعوا خواهد کرد و بنا است سرپرستی آن را صالح نیکبخت برعهده بگیرد.» خضری هم تاکید دارد بحث درمان این دانش‌آموزان را از این راه پیگیری می‌کنند: با تعدادی از وکلا گفت‌وگو کردم تا برای حمایت از دانش‌آموزان آسیب‌دیده پیرانشهر در قوه‌ قضاییه طرح دعوا شود. نماینده مردم پیرانشهر همچنین از ماندگاری تعدادی از دانش‌آموزان حادثه‌دیده پیرانشهر در آی‌سی‌یو بیمارستان سینای تبریز خبر داد. رسول خضری درباره آخرین وضعیت دانش‌آموزان حادثه پیرانشهر به فارس گفت: «تعدادی از دانش‌آموزان در بیمارستان سینای تبریز هنوز در آی‌سی‌یو هستند اما خوشبختانه تنفس عادی دارند و نیازی به دستگاه تنفس مصنوعی نیست.» به گفته او امید به بازیافتن سلامتی آنها بیشتر شده است: دانش‌آموزانی که در بیمارستان سینای تبریز هستند، دچار مشکلات ریوی و حتی خونریزی معده بر اثرآتش‌سوزی شدند. او ادامه داد: «امیدواریم پیگیری‌های ما باعث شود تا مسئولان مربوطه در این زمینه اقدام کنند و برای 150هزار کلاس درس دیگر که دارای بخاری نفتی هستند، فکری کنند.» وعده غربالگری  سلامت روان دانش‌آموزان  مدیرکل سلامت روان وزارت بهداشت هم درباره این حادثه گفت: «دانش‌آموزان آسیب‌دیده حادثه آتش‌سوزی مدرسه در پیرانشهر، خانواده‌های آنان و همچنین اغلب دانش‌آموزان مدرسه و معلمان باید مورد غربالگری سلامت روان قرار گیرند.» غلامحسین ناصحی در این باره به ایلنا گفت: «یک بسته خدمتی تحت عنوان «حمایت‌های روانی و اجتماعی» برای افرادی که در اثر حوادث طبیعی یا غیرطبیعی دچار آسیب می‌شوند، داریم و با این فرض که این افراد دچار آسیب‌های روانی می‌شوند تحت مداخلات حمایت‌های روانی قرار می‌گیرند.» به گفته او مقرر شده است دانش‌آموزان آسیب‌دیده پیرانشهری تحت مداخلات حمایت‌های روانی قرار بگیرند. مداخلات معمولا هفته اول و به ویژه دو سه روز بعد از وقوع حادثه ضرورتی ندارد و بعد از گذشت هفته اول است که این مداخلات باید انجام شود.

10 محور استیضاح وزیر آموزش و پرورش  - قانون 26/9/91

طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش با 10 محور در خصوص مسائل ومشکلات موجود در آموزش و پرورش توسط تعدادی از نمایندگان مجلس تهیه شد.متن طرح استیضاح حاجی بابایی وزیر آموزش و پرورش که هم اکنون حدود 25 امضا دارد به این شرح است:در راستای اصل 89 قانون اساسی و ماده 219 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به استناد موارد ذیل تقاضای استیضاح وزیر آموزش و پرورش جناب آقای حاجی بابایی را داریم.خواهشمند هستند بنا به ماده 220 آئین نامه داخلی مجلس اقدام مساعد مبذول فرمائید.

1- مغایرت عملکرد با برنامه پیشنهادی به مجلس در زمان رای اعتماد  2- عدم بکارگیری معلمان با تخصص مناسب برای تدریس و افت تحصیلی دانش آموزان3- عدم تعامل مدیران کل برای حل مشکلات فرهنگی و آموزشی مناطق  4- اجرای نامناسب سیاست های آموزشی در مقاطع تحصیلی مختلف    5- تغییر برنامه زمانی آموزشی قبل از تصویب مراجع قانونی6- ایجاد نارضایتی بین معلمان نهضت سواد آموزشی و معلمان خرید خدمات آموزشی و مربیان بهداشت مدارس و معلمان قرآن و معلمان پیش دبستانی و ... که موجب تجمع مکرر جلوی مجلس شورای اسلامی گردیده و در کیفیت آموزشی تاثیر منفی گذاشته است7- جذب 20 هزار معلم قرآن و نیروی خدماتی خارج از قانون مدیریت خدمات کشوری و برنامه پنجم توسعه، بدون آگهی عمومی و امتحان هماهنگ که موجب شکایت فراوان شده است8- بی انضباطی مالی در تصمیمات و بخشنامه های صادره که موجب کسری بودجه و پرداختی خارج از قانون و نارضایتی جامعه فرهنگیان را به وجود آورده است9- اجرای تغییر بنیادین نظام آموزشی قبل از تصویب زیرنظام های آموزشی10- تغییر برخی از سازمان های زیر مجموعه آموزش و پرورش بدون اجرای مراحل قانونی.

آتش گرفتن بخاری نفتی این بار در خراسان جنوبی – جهان صنعت 28/9/91

 نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی از آتش گرفتن یک بخاری نفتی در یکی از مدارس روستای طبسین شهرستان نهبندان خبر داد و گفت که این حادثه هیچ خسارت جانی در پی نداشته است. مراد هاشم‌زهی اظهار کرد: حدود ساعت 9 صبح دیروز در یکی از مدارس روستای طبسین یک بخاری نفتی آتش گرفته که خوشبختانه با کپسول آتش‌نشانی مهار شده و با کمک به موقع مردم و نجات دانش‌آموزان از کلاس درس مصدومیتی اتفاق نیفتاده است.... هاشم‌زهی با بیان اینکه این حادثه تنها خسارت مالی در پی داشته است، یادآور شد: با توجه به اینکه هوای سرد و فصل زمستان ایجاب می‌کند که از بخاری و وسایل گرمایشی استفاده شود در مناطق محروم مثل خراسان جنوبی و بسیاری از مناطق کشور به روال قدیم از بخاری‌های قدیمی و نامناسب که درجه ایمنی بالایی ندارند، استفاده می‌شود. وی با بیان اینکه سایر مدارس همجوار در این روستا هم برای گرمایش از بخاری نفتی استفاده می‌کنند، گفت: در مناطق محروم همین که روستایی مدرسه دارد، خودش نعمت است...

دادستان کل کشور درخصوص بررسی وقایع مدرسه‌ای در پیرانشهر: قصوری از کسی سرنزده است  -  جهان صنعت 28/9/91

حادثه آتش‌سوزی در یکی از مدارس پیرانشهر در چند روز گذشته سبب شد تا 25 نفر از دانش‌آموزان کشورمان دچار سوختگی شوند و در این میان تعدادی هم کشته شدند. روز گذشته این موضوع سوال یکی از خبرنگاران از محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری‌اش بود و در حالی که وی به عنوان مدعی‌العموم باید راسا وارد این داستان شود و به‌طور مستقیم تحقیق کند در پاسخ به این سوال بیان کرد که قصوری از کسی سر نزده است.سخنگوی قوه قضاییه در این‌باره توضیح داد که اگر قوه قضاییه بداند که از فرد یا گروه یا مجموعه‌ای قصوری سرزده است قطعا وارد قضیه می‌شود و موضوع را پیگیری می‌کند اما در رابطه با مدرسه شین‌آباد قصوری از کسی هنوز ثابت نشده و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله مجلس وارد این قضیه شده است و حتی در سوال از وزیر نیز قانع نشدند و اقدامات خود را انجام داده‌اند.

دادستان و کودکان ما - ... پرسش اصلی از آقای محسنی‌اژه‌ای آن است که آیا دادستان در مقام مدعی‌العموم خود برای تحقیق و کشف جرم احتمالی وارد شده و گروه تحقیق تشکیل داده است؟آیا اثبات قصور به عهده دادگاه نیست و نباید مقامات قضایی وارد ماهیت ماجرا می‌شدند تا برای اثبات قصور یا عدم قصور اقدام می‌کردند.
آقای دادستان توجه کند که در حادثه شین‌آباد چند نفر جان باختند و در شرع مقدس اسلام حفظ جان نه فقط واجب شرعی بلکه قداست و حرمت جان مومن از بسیاری چیزهای دیگر بالاتر و والاتر است چنانکه برای حفظ جان گاهی می‌توان شرایط اجرای واجب شرعی را تغییر داد یا از اجرای واجب شرعی امتناع ورزید.در چنین شرایطی چگونه ارشدترین مدعی‌العموم کشور که در جایگاه سخنگوی قوه‌قضاییه باید وجهه مردمی خود را نیز افزایش دهد به سادگی از کنار موضوع کشته و مصدوم شدن کودکان عبور کرده و عدم اثبات قصور افراد را دلیل وارد نشدن قوه‌قضاییه در ماجرا دانسته است؟ آیا اثبات جرم و مجازات از وظایف ذاتی و تغییرناپذیر قوه قضاییه نیست؟آقای دادستان بهتر است یک بار دیگر اظهارات خویش را در مصاحبه مطبوعاتی دوشنبه مرور کند و از خود بپرسد که آیا می‌تواند مسوولیت اظهارات خویش در مقابل خداوند به عهده بگیرد.

۳۲‌هزار کودک در کشور شناسنامه ندارند – بهار 28/9/91

 32‌هزار کودک بی‌شناسنامه در کشور وجود دارد که بیشتر آن‌ها حاصل ازدواج شهروندان ایرانی با اتباع غیرمجاز است. ضرغام صادقی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون اجتماعی، با اعلام این مطلب به خانه ملت، وجود این تعداد کودک بی‌شناسنامه را نشان‌دهنده ضعف نظارت در کشور توصیف کرد و اظهار داشت: «متاسفانه حضور این تعداد کودک فاقد شناسنامه، نقطه‌ضعفی برای کشور محسوب می‌شود و مشکلاتی در ساماندهی این افراد به وجود می‌آورد.»نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «اداره کل اتباع خارجی به همراه دیگر دستگاه‌های متولی باید نظارتی جدی به وضعیت ورود و خروج اتباع خارجی داشته باشند تا مشکلات این‌چنینی برای جامعه به وجود نیاید.»وی با تاکید براین‌که ۳۲‌هزار کودکی که فاقد شناسنامه هستند در آینده از تحصیل باز می‌مانند، تصریح کرد: «این کودکان در آینده از امکانات آموزشی و استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی محروم می‌شوند و بدیهی است که مشکلات عدیده‌ای را در کشور به وجود می‌آورند.»

بازگشت دانشجویان به دلیل مشکلات ارزی - آرمان 29/9/91آرمان: نحوه انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در دانشگاههای فاقد اعتبار از منظر وزارت علوم، تحصیل می‌کنند توسط یک مقام مسئول سازمان امور دانشجویان تشریح شد. محمد حسن مجلس آرا درخصوص نحوه انتقال و پذیرش آن دسته از دانشجویان ایرانی خارج از کشور که در دانشگاه بدون تایید وزارت علوم تحصیل می‌کنند، گفت: نظر وزارت علوم بر این است که تمام دانشجویان به‌خصوص در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکان انتقال به دانشگاههای کشور را داشته باشند.

درگذشت یکی دیگر از معلمان تصادف سرویس – آرمان 29/9/91یکی دیگر از معلمان تصادف مینی بوس سرویس معلمان جان باخت. این حادثه بیست و یکم آذر ماه در پی واژگون شدن مینی بوس سرویس معلمان در جاده بروجن ــ لردگان رخ داد که منجر به کشته شدن یکی از معلمان در محل حادثه و مصدوم شدن 5 نفر دیگر شد. پیش از این وخیم بودن حال مصدومان حادثه گزارش شده بود که خبر رسید، معصومه حیدری به‌دلیل مصدومیت شدید در ناحیه قفسه سینه و لگن روز دوشنبه جان خود را از دست داد. مدیر بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد، در شرایطی از مرگ این معلم خبر می‌دهد که وضعیت دو مصدوم این تصادف هنوز قابل پیش بینی نیست. ...براساس اعلام او، دو تن دیگر از این مصدومان در بخش ICU تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند که به دلیل جراحات شدید به ناحیه سر وضعیتشان غیر قابل پیش بینی است. همچنین دو بیمار بستری در بخش ارتوپدی نیز به دلیل شکستگی‌های متعدد تحت درمان هستند.

آغاز بخش اول جراحی پلاستیک دانش‌آموزان پیرانشهری - آرمان 29/9/91

رسول خضری ــ نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس ــ که جزو کمیته سه نفره بررسی حادثه است، درباره آخرین وضعیت سلامت دانش‌آموزان آسیب دیده در ارومیه و تبریز می‌گوید:«هم اکنون 6 نفر از دانش‌آموزان به دلیل شدت جراحت هنوز به دستگاه‌های تنفس مصنوعی وصل هستند و خوشبختانه یکی از این دانش‌آموزان از دستگاه جدا شده است و به شکل طبیعی در حال تنفس است.» او با بیان اینکه حدود 20 نفر از دانش‌آموزان حادثه دیده، نیاز به جراحی پلاستیک دارند، ادامه می‌دهد:« مدت معقول جراحی پلاستیک بین سه هفته تا سه ماه بعد از حادثه است که ما امیدواریم از هفته آینده بخش اول جراحی پلاستیک دانش‌آموزان را آغاز کنیم.» به گفته خضری، هم اکنون سه تا از دانش‌آموزان از ناحیه بند انگشتان دست دچار مشکل هستند و برای چهار دانش‌آموز دیگر باید پیوند پوست از سایر بخش‌های بدن شان شوند. از طرف دیگر سه نفر از این دانش‌آموزان نیاز به جراحی کامل پلک دارند، چهار دانش‌آموز نیاز به جراحی ابرو دارند و بیش از 6 نفر هم نیاز به جراحی در دست خود دارند.

حاجی‌بابایی: مقطع ابتدایی باید هفت‌ ساله شود - آرمان 29/9/91

وزیر آموزش وپرورش، گفتمان آموزش وپرورش را در حال تغییر توصیف کرد و گفت: تغییر نگاه نظری صرف به آموزش وپرورش مدنظر سند تحول بنیادین نیست و این موضوع باید درعمل نیز مشهود باشد. حاجی‌بابایی اظهار کرد: با توجه به حساسیت دوره ابتدایی، من اعتقاد دارم این دوره باید هفت ساله و دراین راستا پیش دبستانی نیز جزو ابتدایی شود. حاجی‌بابایی با اشاره به اینکه درسال تحصیلی جاری 60 هزار کلاس درس در پایه ششم ابتدایی ساماندهی شده است، افزود: در راستای نظام آموزشی جدید 900 هزار معلم ساماندهی شده اند.

جامعه:

دولت سهم وزارت بهداشت را نمی‌دهد   - آرمان 1/9/91

در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز بحث مشکلات نظام سلامت داغ بود. نماینده مردم تبریز در مجلس با انتقاد به کم‌توجهی دولت به نظام سلامت، در نطق میان دستور خود، گفت:«دولت سهم هدفمندی یارانه‌ها مربوط به وزارت بهداشت و درمان را نمی‌دهد، ما نمایندگان به آنچه که تعهد کرده‌ایم ساکتیم.» به گزارش مهر، مسعود پزشکیان در نطق میان دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس ادامه داد: «در قانون برنامه 5 ساله پنجم توسعه نمایندگان مجلس نوشتند که 10 درصد درآمد حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به بهداشت و درمان فقرا و محرومین باید اختصاص یابد، اما دولت این مبلغ را نمی‌دهد و اجرا نمی‌کند و ما هم ساکت نشسته‌ایم.»در این میان عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز خواستار رسیدگی به وضعیت اعتبارات حوزه بهداشت ودرمان از سوی دستگاه‌های امنیتی شد وگفت: «مجلس با استفاده از ابزار سوال از مسئولان مربوطه، پیگیر وضعیت اعتبار ۵۰۰ میلیون یورویی حوزه سلامت خواهد بود.» احمد آریایی‌نژاد در واکنش به اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان فرآورده‌های بهداشتی آرایشی ایران درباره اختصاص ندادن ارز واردات لوازم آرایشی و بهداشتی از اول سال جاری، به خانه ملت گفت: «با توجه به اینکه در چند ماه اخیر موضوع اختصاص ۵۰۰ میلیون یورویی ارز مرجع به وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی مطرح شده است، حال این سوال پیش می‌آید که این اعتبار به کجا رفته است.» او، با بیان اینکه نحوه انتقال ارز به حوزه‌های وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی معیوب و دارای اشکالات بسیاری است، گفت: «به‌طور حتم مجلس و کمیسیون بهداشت و درمان در اسرع وقت این موضوع را بررسی می‌کند.»

وضعیت سخت‌تر می‌شود« اگر بودجه حوزه سلامت انقباظی دیده شود، اوضاع سخت‌تر از وضعیت کنونی خواهد شد.» این هشداری بود که قائم مقام سازمان نظام پزشکی داد. به گفته دکتر علیرضا زالی، اکنون نظام سلامت مطالبات زیادی را از بودجه‌ عمومی کشور طلب دارد که پرداخت نشده است. او به ایسنا گفت: «اگر دولت برای سال آینده بودجه‌ انقباضی طراحی کند، این انقباض مطلقا نباید شامل بخش درمان شود؛ چرا که حوزه سلامت در حال حاضر هم در اوج انقباض قرار دارد و با کسری بودجه بسیاری روبه‌روست.» بر اساس اعلام زالی، برای رسیدن به وضعیت مطلوب در نظام سلامت لازم است سهم سلامت از GDP که اکنون حدود 5 درصد است به 7 درصد افزایش یابد.

20 میلیون نفر در حد ابتدایی سواد دارند – همشهری 8/9/91در حالی که معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش معتقد است آمار واقعی بازماندگان از تحصیل زیر پنج هزار نفر است، یکی دیگر از معاونان وزیر اعلام کرد که 20میلیون نفر تحصیلاتشان در حد ابتدایی است. معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشوردر این‌باره به فارس گفت: در کشور حدود ۲۰ میلیون ایرانی دارای تحصیلات پنجم ابتدایی یا کمتر هستند. به گفته علی باقرزاده حدود 9میلیون و 700هزار نفر از جمعیت کشور خواندن و نوشتن بلد نیستند و بیش از 10میلیون نفر نیز تحصیلات حداکثر پنجم ابتدایی دارند. معاون وزیر آموزش و پرورش گفت:این 20میلیون نفر نسبت به جمعیت 75میلیونی کشور عدد بسیار زیادی است که اینها از همه تولیدات مکتوب کشور محروم هستند و از اطلاعاتی که در شبکه‌های مجازی، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها منتشر شود نمی‌توانند به‌خوبی آگاهی یابند. رئیس سازمان نهضت سوادآموزی کشور افزود: 50درصد افرادی که در گروه 49-10سال اظهار بیسوادی کرده‌اند، دست‌کم یک فرزند دانش‌آموزان دارند. او با بیان اینکه در سند تحول بنیادین، خانواده یکی از ارکان تحول است، اظهار کرد: اگر عدد قابل توجهی از بیسوادها والدین دانش‌آموزان باشند، نمی‌توان به حضور و مشارکت این خانواده‌ها در برنامه‌های اجرایی سند تحول بنیادین امیدوار بود. باقرزاده تأکید کرد: معتقدم باید جدی‌تر درباره مسئله آموزش خانواده و به‌ویژه آموزش مهارت‌های پایه فکر کنیم.

خطر عقبگرد بیمارستان‌های دولتی -  اعتماد 11/9/91

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: چنانچه کسری بودجه دانشگاه‌های پزشکی برطرف نشود، بیمارستان‌ها در ارائه خدمات به کمترین سطح کیفی عقبگرد می‌کنند.حسن ابوالقاسمی در گفت‌وگو با فارس افزود: بخش‌های بهداشتی و درمانی همانند سایر دستگاه‌های دولتی از مشکلات بودجه‌یی مستثنی نیستند و به طور معمول با توجه به افزایش قیمت خدمات و لوازم مورد نیاز، با کسری بودجه‌ مواجه می‌شویم.وی ادامه داد: دولت در پایان هر سال به نوعی این کسری‌ها را جبران می‌کرد اما امسال این کمبود به همراه بودجه جاری دانشگاه که صددرصد محقق نشده و تا همین لحظه فقط کمتر از 30 درصد از بودجه قانونی واریز شده است، تحقق پیدا نکرده است.

مساله امروز ما شیوع ایدز از راه جنسی است – اعتماد 12/9/91

وزیر بهداشت گفت: «در سال 65 نخستین مورد ابتلا به ایدز در کشور گزارش شد و سپس در سال 74 و 75 همه‌گیری در زندان‌ها رخ داد و تا سال 83 روند رو به رشدی در زمینه ابتلا از طریق این روش وجود داشت که این روند هم خوشبختانه رو به کاهش رفته است. اما آنچه که مهم است و باید به آن بپردازیم افزایش ابتلای زنان به ایدز است که از 5/4 درصد به 5/8 درصد رسیده است. البته شاید دلیل این افزایش، موارد شناسایی بوده است. مساله امروز ما شیوع بیشتر ایدز بر اثر مسائل جنسی است به طوری که طبق بررسی‌ها در سال‌های گذشته میزان ابتلا از راه جنسی 5/10 درصد بود اما امروز به 21 درصد رسیده است. بنابراین اقدام ویژه‌ همگانی می‌طلبد تا در زمینه آموزش وارد عمل شویم. در عین حال که اعتیاد به مواد محرک و آمفتامین‌ها را امروز شاهد هستیم که باعث اختلال در روابط جنسی می‌شوند، زیرا ‌این معتادان ایمنی خود را از دست داده و راه‌های پیشگیری را برای ابتلا به ایدز انجام نمی‌دهند و رفتارهای پرخطری از آنها سر می‌زند که می‌تواند منشا موج سوم ایدز شود.»

  اعتماد 13/9/91 - لاله افتخاری سخنگوی فراکسیون زنان، صدور گذرنامه برای زنان مجرد زیر 40 سال را نه تنها منوط به کسب اجازه از ولی قهری، بلکه مستلزم آگاهی کامل از اهداف سفر دانست. پیشنهاد فراکسیون زنان این بوده که در لایحه گذرنامه که برای زنان زیر 40 سال بدون اجازه ولی ممنوعیت خروج پیش‌بینی شده، قید رشیده بودن اضافه شود تا اگر زنانی زیر 40 سال به تشخیص مراجع ذی‌صلاح رشیده باشند، ممنوعیت خروج از کشور نداشته باشند. سخنگوی فراکسیون زنان آماری درباره اینکه چند درصد از زنان ایرانی بین 18 و 40 سال می‌توانند رشیده باشند نداد. وی تنها به تعریفی بسنده کرد و اعلام کرد: «به نظر ما نه باید به صورت مطلق به هر کسی اجازه خروج از کشور داد که تبعات داشته باشد و نه اینکه به صورت مطلق جلوی خروج همه گرفته شود. ما معتقدیم باید در صورت احراز رشیده بودن، اجازه خروج از کشور داده شود.»...

-     همه رشیدند مگر اینکه خلافش ثابت شود محسن رهامی، حقوقدان اما با نگاهی متفاوت از زنان مجلسی تبصره پیشنهادی از سوی این فراکسیون را خلاف آنچه در قانون وجود دارد دانست و زنان بالای 18 سال را همانند مردان رشید اعلام کرد. وی در این خصوص به «اعتماد» گفت: «طبق قانون آقایان بعد از رسیدن به سن بلوغ شرعی، رشید حساب می‌شوند و خانم‌ها رشیده. طبق ماده 1210 قانون مدنی هیچ کس را نمی‌توان بعد از رسیدن به سن بلوغ، به عنوان عدم رشد یا جنون، مهجور کرد. مگر آنکه عدم رشد یا جنون او ثابت شده باشد. با توجه به این ماده همه دخترها و پسرها بعد از سن بلوغ رشید و رشیده محسوب می‌شوند. در تبصره همان ماده ذکر شده که درباره پسران سن 15 سال و دختران 9 سال قمری است. اگر کسی ادعای غیر رشید بودن فردی را دارد باید در دادگاه غیر رشید بودن او احراز شود. منظور از غیر رشید کسی است که تصرفات مالی او در چارچوب تصرفات عقلایی نباشد و عقل معاش نداشته باشد.

-     به عنوان یک اصولگرا متاسفمدبیرکل جامعه فاطمیون نیز به جمع منتقدان این طرح پیوست. طاهره رحیمی، ضرورت اخذ موافقت حاکم شرع برای صدورگذرنامه دختران زیر40 سال را طرحی تبعیض‌آمیز عنوان کرد که توجیهی ندارد و افزود: «طرح ضرورت موافقت حاکم شرع برای صدور گذرنامه برای دختران زیر40 سال از اصل و بنیان نادرست است چون هم خداوند انسان را آزاد آفریده و هم بر اساس قانون، دختر زمانی که عاقل، بالغ و رشیده شود مسوول اعمال خود است.

       آمار – اعتماد 13/9/91چندی پیش مدیرکل آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال اعلام کرد در سال گذشته 7440 ازدواج در سنین کمتر از 15 سالگی در کشور رخ داده که این رقم برای سه ماهه نخست امسال 1805 ازدواج است.مدیرکل ثبت احوال استان تهران نیز چندی پیش اعلام کرد در سال 90، 75 دختر یا پسر که کمتر از 10 سال داشته‌اند ازدواج کرده‌اند، 3929 دختر و پسر 10 تا 14 ساله پای سفره عقد نشسته‌اند و 19237 عروس و داماد 15 تا 19 ساله‌ بودند. بر اساس آمار ثبت احوال در سال 85، 33 هزار و 383 دختر زیر 15 سال ازدواج کردند که این میزان در سال 1389 به 43 هزار و 459 مورد رسید. بر اساس بررسی آمار ازدواج و طلاق در سال 91، تعداد ازدواج تا پایان خردادماه امسال 224 هزار و 52 نفر است. این آمار نشان می‌دهد ازدواج در نقاط روستایی 64 هزار و 36 5نفر و ازدواج در نقاط شهری 159 هزار و 516 نفر ثبت شده است.تعداد طلاق‌هایی که در سال 91 تا پایان خردادماه به ثبت رسیده است 347 هزار و 59 نفر است. بر این اساس طلاق‌هایی که در منطقه شهری صورت گرفته 292 هزار و 66 نفر و طلاق در نقاط روستایی 54 هزار و 60 نفر به ثبت رسیده است.

دخالت در نتایج داوری‌های جایزه جلال - جام جم 14/9/91

به فاصله دو هفته پس از برگزاری گران‌ترین جایزه ادبی ایران، تعدادی از داوران جایزه جلال آل‌احمد در نامه‌ای سرگشاده نسبت به مخدوش شدن و تغییر نتایج داوری‌ها اعتراض کردند.این نامه که توسط خبرگزاری فارس ابتدا به طور رسمی منتشر شد، به امضای داوران بخش مستندنگاری پنجمین جایزه جلال آل‌احمد یعنی مصطفی رحیمی، کامران پارسی‌نژاد و سیده‌‌اعظم حسینی رسیده است و آنها معتقدند اثری را که به عنوان اثر برگزیده معرفی کرده بودند، برگزارکنندگان جایزه به عنوان اثری تقدیری اعلام کردند.

   بهار 25/9/91  در سال 1360، در برابر هر 12 ازدواج، یک طلاق و در سال 1390 در برابر هر شش‌ازدواج یک طلاق اتفاق افتاده است. یعنی نسبت ازدواج به طلاق در سه دهه به نصف کاهش یافته است. از سال 1372 تقریبا روند کاهش نسبت ازدواج به طلاق آغاز شد و با نوساناتی کم و بیش ادامه یافت. طلاق در شهرهای بزرگ رواج بیشتری دارد. در سال 1390 در استان تهران و استان البرز، در برابر هر سه ازدواج، یک طلاق روی داده است. عمر زندگی مشترک نیز کوتاه است. نصف طلاق‌ها در فاصله کمتر از پنج‌سال زندگی مشترک اتفاق ‌افتاده است. به تعبیر دیگر، زندگی مشترک نیمی از خانواده‌های متلاشی شده کمتر از پنج‌سال دوام یافته است. بیشترین میزان طلاق (14‌درصد) در همان سال اول زندگی روی داده است. همان‌طور که این آمارها نشان می‌دهند اختلاف و تنش در روابط خانوادگی از همان روزهای نخست تشکیل زندگی مشترک آغاز و زوجین در فاصله کوتاه زمانی از یکدیگر جدا می‌شوند. تداوم این روندها به افول و سستی نهاد خانواده می‌انجامد. افزایش طلاق تنها به معنای سست شدن نهاد خانواده نیست، بلکه بیان‌کننده تغییرات وسیع‌تر اجتماعی است.

مزد کارگران با افزایش نرخ کالاها تغییری نکرد - آرمان 29/9/91

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به افزایش قیمت لبنیات، لوازم خانگی و سایر کالاهای تولید داخل از تغییر نکردن حقوق و مزایای کارگران این واحد‌ها انتقاد کرد. اصغر برشان با اشاره به سهم ۱۳ درصدی کارگران در قیمت تمام‌شده کالا که همواره مورد تاکید کارفرمایان دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد، به ایلنا گفت: در افزایش قیمت کالا‌ها که از سوی واحد تولیدی انجام می‌شود، باید سهم ۱۳‌درصدی کارگران به آنها پرداخت شود که به دلایل متعدد و از جمله ابهامات قانونی که توسط مسئولان دولتی مطرح شده، این موضوع به پایان سال‌جاری موکول شده است. وی ادامه داد: افزایش مزد کارگران سالی یک بار اتفاق می‌افتد. کلیهٔ قیمت‌های افزایش یافته در سال‌جاری به هیچ عنوان ارتباطی با مزد کارگران نداشته است. این فعال کارگری با اشاره به بی‌توجهی کارفرمایان در پرداخت سهم ۱۳ درصدی کارگران هنگام افزایش قیمت کالاهای تولیدی اظهار داشت: شورای عالی کار در ابتدای سال‌جاری با توجه به بهای ارز در آن زمان، مزدی را برای کارگران تصویب کرده است. نوسانات ارزی منجر به گرانی، رکود و تورم فعلی شده است و شرایط فعلی اقتصاد کشور هیچ ارتباطی با حقوق و مزایای کارگران نداشته است. عضو اسبق هیأت مدیره کانون عالی شورای اسلامی کار در پایان گفت: متاسفانه کسانی که در شرایط بد اقتصادی این روز‌ها زیان می‌بینند و قدرت خریدشان کم شده است قشر مزد بگیر و تحت پوشش هستند.

فراکسیون زنان وارونه عمل می کند – اعتماد 29/9/91آنچه درباره این لایحه به وضوح دیده می‌شود، وارونه عمل کردن فراکسیون زنان است. چند اصل در قانون و عرف وجود دارد مانند اصل برائت، اصل صحت یا اصل رشیده بودن. این اصول بر زندگی ما حاکم‌اند به جای اینکه بگوییم اصل بر رشید بودن است برعکس عمل می‌کنند و رشید بودن را از موارد نادر می‌شمرند. چگونه با این اتفاق می‌خواهند ازدواج‌های صوری را کنترل کنند. حق طبیعی آمد و شد برای زنان وجود دارد، گرفتن حقوق مسلم در روز روشن از زنان از دیرباز در این جامعه رسم بوده، حتی در دوره‌های گذشته نیز دیدگاه‌های سنتی قیم‌مآبانه وجود داشت که زن جنس دومی بیش نبود که همیشه باید کسی مراقبش بوده باشد که خطا نکند. شبیه این اتفاق را درباره اعزام دانشجوی دختر سطوح بالاتر از کارشناسی را در دوره‌های پیش شاهد بودیم که اعزام آنها را منوط به ازدواج‌شان اعلام کرده بودند، این نگاه از صد سال پیش تاکنون بوده و هست. فکر می‌کردیم با انقلاب این دیدگاه تغییر کند، تاکیدات امام چیزی غیر از آنچه امروز در جامعه می‌بینیم بود. قرار بود آگاهی‌ها و هوشمندی‌های زنان با میدان دادن به آنان بیش از پیش نمایان شود نه اینکه دچار عقبگرد شویم.

یک طلاق مقابل هر سه ازدواج تهرانی‌ها – بهار 30/9/91

گروه اجتماعی: امسال 20‌هزار و 897طلاق در تهران به ثبت رسیده است که رشدی شش‌درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد. هم‌چنین نسبت ازدواج به طلاق در استان تهران برابر با ۳/۲‌درصد است؛ یعنی هر سه مورد ازدواج به یک طلاق ختم می‌شود. سید احمد قشمی، مدیرکل ثبت احوال استان تهران، دیروز با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران گفت: «روزانه ۹۰ازدواج رخ داده است و در مقابل هر ساعت از روز چهار طلاق صورت گرفته است.» قشمی با اشاره به این‌که ثبت واقعی ازدواج در هشت‌ماه امسال ۱/۷دهم کاهش داشته است، گفت: «در مجموع امسال ۷۲‌هزار و ۲۴۸واقعه ازدواج به ثبت رسیده است، در هر شبانه روز ۲۸۷مورد و در هر ساعت ۱۲ازدواج صورت می‌گیرد. بیشترین ازدواج ثبت‌شده در فاصله سنی ۲۵ تا ۲۹ برای مردان و ۲۰ تا ۲۴ برای زنان است.» وی ادامه داد: «میانگین سن ازدواج ثبت‌شده در هشت‌ماه امسال برای زوج برابر است با ۲۸/۸ و برای زوجه ۲۴/۸ است.» قشمی گفت: «بیشترین طلاق‌های ثبت‌شده مربوط به کسانی است که طول مدت ازدواج‌شان یک تا دوسال بوده است و بعد کسانی که کمتر از یک سال ازدواج کرده‌اند. هم‌چنین بیشترین طلاق ثبت‌شده زوج در فاصله سنی ۳۰ تا ۳۴سال و زوجه در فاصله سنی ۲۵ تا ۲۹سال است.» وی هم‌چنین با اعلام این‌که در هر ماه ۴۹۴نفر در استان تهران به دنیا می‌آید اظهار داشت: «هر ساعت ۲۱نوزاد متولد می‌شوند. تعداد ولادت‌های ثبت‌شده مردان ۶۲‌هزار و ۷۸۲مورد و تعداد ولادت‌های ثبت‌شده زنان ۵۸‌هزار و ۶۳۹مورد است.» وی با بیان این‌که نسبت جنسی ولادت برابر است با ۱۰۷نوزاد پسر و صد نوزاد دختر، تصریح کرد: «بیشترین ولادت‌های ثبت‌شده ما در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ است و رشد موالید در هشت‌ماهه امسال به نسبت سال گذشته ۱/۵‌ درصد رشد داشته است.» مدیرکل ثبت احوال استان تهران درباره واقعه فوت نیز گفت: «در هشت‌ماه امسال روزانه ۱۳۵فوت رخ داده است؛ در واقع در هر ساعت از روز شش‌مورد فوت صورت می‌گیرد، تعداد فوت‌های ثبت‌شده درمردان ۱۹‌هزار و ۶۴مورد و در بخش زنان ۱۴‌هزار و ۲۶۷مورد است.» وی با بیان این‌که وقایع فوتی در هشت‌ماهه امسال در مقایسه با سال گذشته هشت‌درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: «در مجموع در هشت‌ماه نخست امسال ۳۶‌هزار و ۴۳۱واقعه فوت رخ داده است و بیشترین علت‌های فوت قلبی و عروقی است و بعد از آن سرطان و تومور‌ها است؛ البته ۱۳مورد دیگر علت فوت در استان تهران شناسایی شده است.»

                                           اخبار کوتاه  :

    فارس 12/9/91سحرخیز معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش: ارتقاء جایگاه فرهنگیان را از دغدغه‌های وزارت آموزش و پرورش برشمرد و افزود: در این راستا، وزارت آموزش و پرورش به نظام رتبه‌بندی معلمان توجه ویژه دارد و در آینده نزدیک، شاهد اجرای نظام مذکور خواهیم بود.

اعتماد 13/9/91 موافقت با حذف کنکور دانشگاه آزاد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از موافقت وزارت علوم با حذف کنکور در دوره‌های کارشناسی پیوسته و ناپیوسته این دانشگاه خبر داد.

فارس 14/9/91 بور بور ثانی جانشین فرمانده سپاه پاسداران حضرت سیدالشهدا (ع) استان تهران افزود: این رویدادهای ناگوار خلل و مشکلی در جریان استقبال از اردوهای راهیان نور از سوی دانش‏آموزان و اولیای آنها ایجاد نکرد.

خبرگزاری فارس 23/9/91 در پی تصادف روز گذشته مینی‌بوس حامل فرهنگیان و کشته و زخمی شدن تعدادی از معلمان، وزیر آموزش و پرورش پیام تسلیت داد که در این پیام به فوت دو معلم اشاره شد و امروز در همان پیام تسلیت، عدد دو تبدیل به یک شده است.

همشهری 25/9/91 - 150 هزار کلاس درس دیگر که دارای بخاری نفتی هستند. ‌حاجی‌بابایی درمجلس گفت: «از الان تا قیامت بابت هر اتفاقی که در آموزش و پرورش می‌افتد عذرخواهی می‌کنم.»

آرمان 29/9/91: دانش‌آموز بروجنی که در تصادف اتوبوس کاروان راهیان نور به کما رفته بود، پس از گذشت دو ماه، روز گذشته به هوش آمد، «مریم باباخانیان» یکی از 18 مصدوم حادثه دلخراش راهیان نور بود که منجر به مرگ 26 دانش‌آموز دیگر شد.

خوب است   بدانیم: همشهری 27/9/91    مریم خباز ‌

بیمه دانش‌آموزی که اسم دقیق‌تر آن، بیمه حوادث تحصیلی است با این‌که گمنام است ولی 30 سال است که در کشور وجود دارد و سال به سال سقف تعهداتش امیدوارکننده‌تر می‌شود تا آنجا که تحقیقات جام‌جم نشان داده اگر دانش‌آموزی دچار حادثه شود و به صورت اتفاقی از خدمات این بیمه باخبر شود تا سقف تعهدات بیمه، هزینه‌ای برای درمان پرداخت نمی‌کند. البته بیمه دانش‌آموزی وقتی به کار می‌افتد که یک حادثه با تعریفی که بیمه از حادثه دارد، منطبق شود. طبق تعریف بیمه مرکزی ایران، حادثه پیشامدی ناگهانی ناشی از یک عامل خارجی است که بدون قصد و اراده بیمه شده ـ یا هر ذی‌نفع دیگر ـ بروز کرده باشد و به فوت یا صدمه بدنی (جرح، نقص عضو و از کارافتادگی) بیمه شده، منجر شود. توضیحاتی که مدیرکل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می‌دهد نیز بر همین روال تاکید دارد چون فرشید سیاری در گفت‌وگو با جام‌جم، هم پوشش کشوری بیمه دانش‌آموزی حتی در دورافتاده‌ترین نقاط را تائید می‌کند و هم آنقدر از عملکرد این بیمه مطمئن است که وقوع یک حادثه و تحت پوشش نرفتن دانش‌آموز حادثه دیده را محال می‌داند. طبق گفته‌های او نرخ حق بیمه برای سال تحصیلی 92ـ 91، 1500 تومان است و علت این‌که این نرخ سال به سال افزایش می‌یابد این است که سقف تعهدات، ضریب خسارت در سال گذشته و تعرفه‌های خدمات پزشکی، در تعیین حق بیمه‌ها نقش دارد.

از غرامت نقص عضو تا دیه کامل

برای امسال، دانش‌آموزان با آن‌که بی‌خبرند اما حق بیمه‌ای را پرداخت کرده‌اند که در زمان وقوع حادثه به آنها تسهیلات ـ هر چند اندک ـ می‌دهد . به گفته سیاری در سال تحصیلی 92ـ91، شرکت بیمه‌گر، جبران غرامت فوت ناشی از حادثه در شبانه روز تا مبلغ یک میلیون و 800 هزار تومان، جبران غرامت نقص عضو (دائم، کلی، جزئی) ناشی از حادثه تا سقف دو میلیون و 500 هزار تومان، هزینه‌های درمان سرپایی و بیمارستانی ناشی از هر حادثه و زلزله تا سقف 300 هزار تومان، جبران هزینه‌های جراحی ناشی از بیماری (به شرط بستری در بیمارستان) تا سقف 250 هزار تومان و هزینه خرید و پیوند کلیه به مبلغ 800 هزار تومان را تعهد کرده است. این در حالی است که دانش آموزان شرکت کننده در اردوها نیز اگر مثل این اواخر دچار حادثه شوند، خسارات جانی آن با بیمه حوادث دانش‌آموزی جبران می‌شود به طوری که پرداخت غرامت فوت و نقص عضو به میزان 94 میلیون و 500 هزار تومان و پرداخت هزینه‌های پزشکی تا سقف ده میلیون تومان تعهد شده ضمن آن‌که تمام اردوهای دانش‌آموزی نیز تا سقف دیه کامل، تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی رفته‌اند.

اگر در زندگی عادی، بی‌خبری را خوش خبری می‌دانند اما بی‌خبری از بیمه حوادث دانش‌آموزی که در سراسر کشور حتی در پایتخت فراگیر است، نه خوش خبری است نه رخدادی قابل دفاع. بیمه دانش‌آموزی زمانی کارآمد است که دانش‌آموزان به‌عنوان جمعیت هدف، از آن مطلع باشند و پدر و مادرها با پشت‌گرمی این بیمه، بچه‌ها را به مدرسه بفرستند و قبل از آمدن یک حادثه برای هزینه‌های درمانی از قبل ماتم نگیرند. همین‌طور کارآمدی وقتی است که معلمان و مدیران با آگاهی از مفاد قرارداد بیمه، هم خود از مزایای آن بهره‌مند شوند و هم وقتی با سوالات دانش‌آموزان و والدین هنگام پرداخت حق بیمه‌ها مواجه می‌شوند، توضیحاتی قانع‌کننده ارائه دهند. اما اینها هیچ‌کدام از شرکت بیمه‌گر سلب مسئولیت نمی‌کند چون بیمه‌ای که وجود دارد اگر از وجود آن اطلاعی در دسترس نباشد آن بیمه، درذهن مردم بودنش با نبودنش یکی است یعنی اتفاقی که حالا برای مردم ایران رخ داده و کمتر کسی را می‌شود سراغ گرفت که کوچک‌ترین اطلاعی از خدمات بیمه دانش‌آموزی داشته باشد.

گزارش ویژه:     حوزه علمیه دانشجویی در دانشگاه تهران -  پذیرش دانشجوی طلبه از ترم آینده

رئیس دانشگاه علامه : اعزام اساتید به فرصت های مطالعاتی در حوزه های علمیه -  اعتماد 28/9/91

دانشگاه تهران از ترم تحصیلی آینده دانشجوی طلبه پذیرش می‌کند. دانشگاه علامه طباطبایی نیز به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی، اساتید را برای فرصت‌های مطالعاتی به حوزه‌های علمیه اعزام می‌کند. از چند سال پیش که بحث بازنگری علوم انسانی و اسلامی کردن این علوم مطرح شد، دانشگاه علامه طباطبایی به ریاست صدرالدین شریعتی در صدر دانشگاه‌های کشور به تقویت هر چه بیشتر ارتباط حوزه و دانشگاه در راستای اسلامی کردن علوم انسانی پرداخت. تلاش‌های شریعتی در دانشگاه علامه برای تقویت این ارتباط تا حدی بود که سال گذشته خبر ادغام دانشگاه علامه طباطبایی با موسسه امام خمینی(ره) در قم وابسته به آیت‌الله مصباح‌یزدی رسانه‌یی شد. محدود شدن هر چه بیشتر علوم انسانی در دانشگاه علامه و مسوولیت این دانشگاه برای بازنگری در علوم انسانی در کنار تفکیک جنسیتی گسترده در این دانشگاه قوت بیشتری به شایعه ادغام دانشگاه علامه با موسسه امام خمینی(ره) قم بخشید. هر چند این ادغام به شکل رسمی صورت نگرفت و از سوی صدرالدین شریعتی روحانی پرنفوذ و مورد علاقه دولت تکذیب شد اما نهایتا همکاری دانشگاه علامه و موسسه امام خمینی در جذب روحانی در دانشگاه علامه از سوی رییس این دانشگاه تایید شد. در ادامه این روند با بازنشستگی و اخراج گسترده بسیاری از اساتید علوم انسانی طی سال‌های گذشته از دانشگاه علامه زمینه برای جذب فارغ‌التحصیلان حوزوی از جمله فارغ‌التحصیلات موسسه امام خمینی قم در این دانشگاه تقویت شد. در همین راستا و در ادامه این روند روز گذشته و در سالروز وحدت حوزه و دانشگاه رییس دانشگاه علامه بار دیگر خواستار تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه شد. این‌بار اساتید دانشگاه علامه هستند که قرار است در قالب فرصت‌های مطالعاتی به حوزه‌های علمیه قم اعزام شوند. به اعتقاد شریعتی یکی از راه‌های تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، ایجاد فرصت مطالعاتی برای اساتید دانشگاه‌ها در حوزه‌ها است. به گزارش مهر رییس دانشگاه علامه طباطبایی معتقد است باید فرصت مطالعاتی برای اساتید در حوزه‌ها ایجاد شود تا به حوزه‌ها اعزام شده و دروس حوزوی را در رشته‌های مختلف مطالعه کرده و آن را به دانشگاهیان ارائه دهند. به گفته شریعتی طی سال‌های گذشته در دانشگاه علامه این فرصت مطالعاتی در بخش‌های مختلف ایجاد شده در این زمینه هم ایجاد خواهد شد. او می‌گوید وحدت حوزه دانشگاه در کلیات به خوبی رخ داده است اما از نظر مسائلی که باید رخ دهد این وحدت هنوز محقق نشده است. دانشگاه علامه در راستای این اهداف اقدام به راه‌اندازی پژوهشکده قم کرده و قرار است دانشجو و استاد به این پژوهشکده اعزام شده و از ظرفیت اساتید حوزه هم استفاده شود. اما همزمان با صحبت‌های شریعتی رییس دانشگاه علامه، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران از پذیرش دانشجوی طلبه خبر داد و گفت: «دانشگاه تهران از ترم تحصیلی آینده دانشجوی طلبه پذیرش خواهد کرد.» به گفته حجت‌الاسلام ابراهیم کلانتری در گذشته حوزه دانشجویی دانشگاه تهران در داخل شهر تهران بود که قرار است با توجه به این مطلب که باید تمام دانشگاه‌های تهران در داخل دانشگاه حوزه دانشجویی داشته باشند، حوزه علمیه دانشجویی در داخل دانشگاه ایجاد شده و از ترم تحصیلی آینده دانشجو طلبه پذیرش می‌کند. حجت‌الاسلام پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی هم از ایجاد و فعالیت مراکزی چه در تهران و چه در قم برای تقویت ارتباط حوزه و دانشگاه خبر داد. با وجود این مشاور رییس قوه قضاییه در امور مجلس معتقد است هنوز مطالبات رهبر معظم انقلاب در حوزه‌ تحول علوم انسانی برآورده نشده است. به اعتقاد حجت‌الاسلام بنایی حتی شورای عالی انقلاب فرهنگی که مهندسی فرهنگی کشور و پایش علوم انسانی را رصد می‌کند در این زمینه توفیقات روزافزونی را برآورده نساخته است. حجت‌الاسلام رضاحسین گندمکار عضو هیات علمی دانشگاه قم هم معتقد است وحدت این حوزه و دانشگاه در بسیاری از علوم از جمله علوم انسانی باید شکل بگیرد تا بتوان علوم انسانی بومی و مطابق با عرف جامعه را در دانشگاه‌ها تدریس کرد؛ روندی که طی سال‌های گذشته از سوی دانشگاه علامه به شکل‌های مختلف دنبال شده است. در همین راستا محمدکاظم انبارلویی نیز در ارتباط با وحدت حوزه و دانشگاه در روزنامه رسالت نوشت: «سکولاریسم سم مهلک برای جدایی حوزه و دانشگاه است. تا وقتی از متون درسی دانشگاه سکولارزدایی نشود هر گونه اندیشه وتلاش در جهت وحدت یا تقریب این دو نهاد عقیم می‌ماند.» از نظر او «تلاشی که طی چند سال گذشته برای اسلامیزه کردن علوم دانشگاهی صورت گرفته بسیار مبارک و میمون است.» او خواستار شد «این تلاش که از علوم انسانی شروع شده است باید به علوم پایه و رشته‌های فنی گسترش یابد چرا که حوزه کار دانشگاه همه فعل خدا را دربر می‌گیرد. از طرفی باید رد پای سکولاریسم پنهان در حوزه را هم مورد شناسایی قرار داد و ساحت پاک و مقدس حوزه را از ویروس سکولاریسم مصون داشت.» با این شرایط در راستای تاکیدات مسوولان دانشگاه علامه و دانشگاه تهران در راستای تقویت هر چه بیشتر ارتباط حوزه و دانشگاه، باید منتظر اقداماتی همچون تغییر هر چه بیشتر محتوای علوم انسانی و محدود کردن هر چه بیشتر اساتید با سابقه علوم انسانی و در مقابل حضور اساتید حوزه در دانشگاه‌ها بود.

نظرات صادق زیبا کلام درباره وحدت حوزه و دانشگاه

صادق زیباکلام با اشاره به اینکه برخی افراد بنده را منافق می‌دانند، بیان کرد: «به ما می‌گویند از دانشگاه‌ها بروید تا ما بتوانیم علوم انسانی اسلامی را به دانشگاه‌ها بیاوریم.» او اصلی‌ترین هدف از اسلامی کردن دانشگاه‌ها را اسلامی کردن دروس نامید و افزود: «سال‌ها گذشت و ما هنوز چیزی ندیده‌ایم.» زیباکلام با بیان اینکه قدرت در دست حکومت است و معلوم نیست چرا علوم انسانی اسلامی نمی‌شود، افزود: «آیا برخی از افراد مطمئن هستند که علوم انسانی اسلامی وجود دارد.» او فعالیت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را دارای دو کارکرد و هدف متفاوت دانست و گفت: «برخی به دنبال این هستند تا بگویند دشمن به دنبال اختلاف بین حوزه و دانشگاه است.» از نظر این استاد دانشگاه در اساس و بر پایه مبانی ضرورتی برای وحدت بین حوزه و دانشگاه وجود ندارد و حوزه و دانشگاه کارکردهای متفاوت دارند. او وظیفه دانشگاه‌ها را افزایش سطح علمی در جامعه و وظیفه حوزه‌های علمیه را هدایت جامعه دانست. زیباکلام به حضور برخی روحانیون در دانشگاه‌ها پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: «پس از انقلاب برخی روحانیون به دانشگاه‌ها آمدند و در علوم انسانی به ویژه علوم سیاسی حضور پیدا کردند و مدرک‌هایی گرفتند که چیز عجیب و پیچیده‌یی نیست.» زیباکلام با بیان اینکه دانشگاه ادعایی برای تغییر و تحول در حوزه‌ها ندارد، معتقد است: «حوزه‌ با نگاهی از بالا به پایین به دنبال تغییر و تحول، اصلاح و تربیت دانشگاه‌ است.» این فعال سیاسی، انتظار حوزه از دانشگاه را پذیرش تمام سخنان و نظریات مورد قبول آنها دانست و گفت: «دانشگاهی که در برابر حکومت سر خم کند دانشگاه نیست.» به اعتقاد زیباکلام تا جایی که دانشگاه در خط حوزه است تایید می‌شود و اگر دانشگاه در خط حوزه نباشد می‌خواهند آن را هدایت کنند. زیباکلام، با تصریح بر اینکه از سال 57 تاکنون شکاف طبقاتی و افراد معتاد افزایش یافته است، ادامه داد: 33 سال است که می‌گویند می‌خواهند در دانشگاه‌ها علوم انسانی اسلامی داشته باشیم اما هنوز سه خط علوم انسانی اسلامی تولید نشده است. زیباکلام با نقد روند طی شده گفت: آقایان مدل را تعریف می‌کنند سپس می‌گویند در جهت آن حرکت کنید. «به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تهران مشکلات عمیق اجتماعی در جامعه وجود دارد و این مشکلات بر روحیه و انگیزه دانشجویان تاثیر می‌گذارد.» او ادامه داد: «در سال 55 صف نماز جماعت مسجد دانشگاه تهران از داخل مسجد خارج می‌شد اما امروز نماز جماعت مسجد دانشگاه بسیار کم جمعیت شده است.»

سخنرانی فراموش نشدنی ویکتور هوگو در مجلس فرانسه که به عنوان یکی از تاثیر گذارترین سخنرانی های دو قرن اخیر همواره در یادها خواهد ماند:

برای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن حکومت بیشتر از یک قاتل عادی حق قاتل شدن نداشته باشد، و وقتیکه بصورت حیوانی درنده حمله کند، با خودش نیز چون با حیوانی درنده عمل شود. برای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن جای کشیش در کلیسای خودش باشد و جای دولت در مراکز کار خودش، نه حکومت در موعظه مذهبی کشیشان دخالت کند و نه مذهب به بودجه و سیاست دولت کاری داشته باشد.برای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن، همچنانکه قرن گذشته ما قرن اعلام تساوی حقوق مردان بود، قرن حاضر ما قرن اعلام برابری کامل حقوقی زنان با مردان باشد. برای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن آموزش عمومی و رایگان، از دبستان گرفته تا کلژدوفرانس، همه جا راه را به یکسان بر استعدادها و آمادگی ها بگشاید.هرجا که فکری باشد کتابی نیز باشد. نه یک روستایی بی دبستان باشد، نه یک شهر بی دبیرستان، نه یک شهرستان بی دبیرستان،وبرای پی ریزی جامعه ای بکوشیم که در آن بلای ویرانگری بنام گرسنگی جایی نداشته باشد. شما قانونگزاران، از من بشنوید که : فقر آفت یک طبقه نیست، بلای همه جامعه است .رنج فقر رنج یک فقیر نیست، ویرانی یک اجتماع است.احتضار طولانی فقیر است که مرگ حاد توانگر را به دنبال میاورد.فقر بدترین دشمن نظم و قانون است.فقر نیز، همانند جهل، شبی تاریک است که الزاما می باید سپیده ای بامدادی در پی داشته باشد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد