محمدتقی سبزواری/ روزنامه آرمان،28/9/91
کمتر کسی است که روزانه با کودکان گل فروش سر چهار راهها یا کودکانی که با روشهای نوین تکدّیگر و کار کودکان همچون فروش آدامس و ادعیه، واکسزدن کفش و ... برخورد نکرده باشد. بستن دیدگان بر این واقعیت تلخ و نیاموختن آموزة استاد سخن، سعدی مبنی بر«بنی آدم اعضای یک پیکرند» برای برخی به امری معمول تبدیل شده است. با این وجود آیا میتوان عوارض جانبی و آثار سوء بیتفاوتی نسبت به کودکان کار را نادیده گرفت؟ بسیاری از ناهنجاری های موجود در جامعه ناشی از نادیده انگاشتن حقوق کودکان کار است.جمع کثیری از این کودکان بصورت تشکیلاتی و سازماندهی شده به تکدّیگری و رفتارهایی مغایر با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میپردازند. دوری از آموزش، اولین عارضه و مسبب ناهنجاری های بعدی کودکان کار است. آموزش حق مسلم همه کودکان است. اصول ده گانه اعلامیه جهانی حقوق کودک همگی بر تعهد جامعه و دولت نسبت به تربیت کودک اذعان دارند. بهره مندی از تعلیم و تربیت مناسب نه تنها یک حق بلکه یک الزام انگاشته شده و دولت و جامعه موظف به تأمین این خواسته می باشند. کودکان برای پرواز و تعالی جنبه های انسانی به دو بال تعلیم و تربیت مناسب و امنیت اجتماعی نیازمندند. در جای جای سند تحّول بنیادین و اعلامیه جهانی حقوق کودک می توان لزوم توجه به آموزش کودک را مشاهده کرد.سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش، بنا را بر عدالت اجتماعی نهاده و در مواردی برای برقراری عدالت تربیتی راهکارهای لازم را ارائه داده است. در بیانیه ارزش ها؛ بر تکوین و تعالی جنبه های انسانی هویت دانش آموزان برای تقویت روابط حق محور، عدالت گستر و مهرورزانه با همه انسانها در سراسر جهان تأکید شده است. پر واضح است که برای رسیدن به این جنبه های ارزشی باید حقوق کودک از نظر خانواده، جامعه، دولت و جهانیان دور نماند.برای نیل به اهداف کلان و ارزش های مصرح در سند تحوّل بنیادین، وجود یک محیط عاطفی قبل از آموزش مورد توجه قرار گرفته است. اصل 6 اعلامیه جهانی حقوق کودک، ارائه تسهیلات و کمک های نقدی دولت را برای ایجاد فضای پر محبت پیشنهاد کرده است. در اصل دوّم همین اعلامیه، مجدداً تهیه امکانات و وسایل ضروری جهت پرورش کودک بر عهده قانون و مراجع ذیربط نهاده شده است. اصول 4، 8 و 9 این اعلامیه همگی بر امنیت اجتماعی و بهره مندی از تسهیلات لازم صراحت دارند.با تأمین امنیت اجتماعی، تعهد جامعه و دولت نسبت به کودک پایان نمی یابد. گسترش و تأمین همه جانبه عدالت تربیتی از اهداف کلان سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش است. اصل 7 اعلامیه جهانی حقوق کودک، برخورداری از آموزش رایگان و اجباری را حق کودک میداند و مقامات اجتماعی موظف میشوند تا تمهیدات لازم را برای بهره مندی کودکان مهیا کنند. در همین راستا سند تحوّل متعهد به ایجاد ساز و کارهای قانونی و اجرایی برای ریشهکنی بیسوادی در جامعه با مشارکت و همکاری تمام دستگاه های ذیربط شده است. در اصل 5اعلامیه حقوق کودک آمده است: کودکی که از لحاظ بدنی، فکری یا اجتماعی معلول است باید تحت توجه ویژه، آموزش و مراقبتهای لازم متناسب با وضع خاص قرار گیرد. سند تحوّل برای عملیاتی کردن این اصل، راهکار آموزش برای همة (EFA) را ارائه دادهاست. سرانجام سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده تا در کنار اعلامیههای جهانی، قانون اساسی و قانون کار جمهوری اسلامی بتواند آیندهای بهتر را برای کشور رقم بزند. افراد واجبالتعلیمی که درصورت عدم تحصیل علم و اجبار به کار برای تأمین معاش، به آنان کودکان کار گفته میشود. کودکانی که در اوقات کاری مدارس بر سر چهارراهها به ما گل میفروشند و در پیاده روها ملتمسانه کفش هایمان را واکس میزنند. سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش برای نیل به گزاره های 29گانه ارزشی، اهداف کلان، آینده سازان خودباور و دارای عزت نفس، به دانش آموزانی نیاز دارد که کودکان کار نیز می توانند در آن دسته قرار گیرند.
http://armandaily.ir/?News_Id=24334
محمدتقی سبزواری/ روزنامه آرمان،28/9/91
کمتر کسی است که روزانه با کودکان گل فروش سر چهار راهها یا کودکانی که با روشهای نوین تکدّیگر و کار کودکان همچون فروش آدامس و ادعیه، واکسزدن کفش و ... برخورد نکرده باشد. بستن دیدگان بر این واقعیت تلخ و نیاموختن آموزة استاد سخن، سعدی مبنی بر«بنی آدم اعضای یک پیکرند» برای برخی به امری معمول تبدیل شده است. با این وجود آیا میتوان عوارض جانبی و آثار سوء بیتفاوتی نسبت به کودکان کار را نادیده گرفت؟ بسیاری از ناهنجاری های موجود در جامعه ناشی از نادیده انگاشتن حقوق کودکان کار است.جمع کثیری از این کودکان بصورت تشکیلاتی و سازماندهی شده به تکدّیگری و رفتارهایی مغایر با اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش میپردازند. دوری از آموزش، اولین عارضه و مسبب ناهنجاری های بعدی کودکان کار است. آموزش حق مسلم همه کودکان است. اصول ده گانه اعلامیه جهانی حقوق کودک همگی بر تعهد جامعه و دولت نسبت به تربیت کودک اذعان دارند. بهره مندی از تعلیم و تربیت مناسب نه تنها یک حق بلکه یک الزام انگاشته شده و دولت و جامعه موظف به تأمین این خواسته می باشند. کودکان برای پرواز و تعالی جنبه های انسانی به دو بال تعلیم و تربیت مناسب و امنیت اجتماعی نیازمندند. در جای جای سند تحّول بنیادین و اعلامیه جهانی حقوق کودک می توان لزوم توجه به آموزش کودک را مشاهده کرد.سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش، بنا را بر عدالت اجتماعی نهاده و در مواردی برای برقراری عدالت تربیتی راهکارهای لازم را ارائه داده است. در بیانیه ارزش ها؛ بر تکوین و تعالی جنبه های انسانی هویت دانش آموزان برای تقویت روابط حق محور، عدالت گستر و مهرورزانه با همه انسانها در سراسر جهان تأکید شده است. پر واضح است که برای رسیدن به این جنبه های ارزشی باید حقوق کودک از نظر خانواده، جامعه، دولت و جهانیان دور نماند.برای نیل به اهداف کلان و ارزش های مصرح در سند تحوّل بنیادین، وجود یک محیط عاطفی قبل از آموزش مورد توجه قرار گرفته است. اصل 6 اعلامیه جهانی حقوق کودک، ارائه تسهیلات و کمک های نقدی دولت را برای ایجاد فضای پر محبت پیشنهاد کرده است. در اصل دوّم همین اعلامیه، مجدداً تهیه امکانات و وسایل ضروری جهت پرورش کودک بر عهده قانون و مراجع ذیربط نهاده شده است. اصول 4، 8 و 9 این اعلامیه همگی بر امنیت اجتماعی و بهره مندی از تسهیلات لازم صراحت دارند.با تأمین امنیت اجتماعی، تعهد جامعه و دولت نسبت به کودک پایان نمی یابد. گسترش و تأمین همه جانبه عدالت تربیتی از اهداف کلان سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش است. اصل 7 اعلامیه جهانی حقوق کودک، برخورداری از آموزش رایگان و اجباری را حق کودک میداند و مقامات اجتماعی موظف میشوند تا تمهیدات لازم را برای بهره مندی کودکان مهیا کنند. در همین راستا سند تحوّل متعهد به ایجاد ساز و کارهای قانونی و اجرایی برای ریشهکنی بیسوادی در جامعه با مشارکت و همکاری تمام دستگاه های ذیربط شده است. در اصل 5اعلامیه حقوق کودک آمده است: کودکی که از لحاظ بدنی، فکری یا اجتماعی معلول است باید تحت توجه ویژه، آموزش و مراقبتهای لازم متناسب با وضع خاص قرار گیرد. سند تحوّل برای عملیاتی کردن این اصل، راهکار آموزش برای همة (EFA) را ارائه دادهاست. سرانجام سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده تا در کنار اعلامیههای جهانی، قانون اساسی و قانون کار جمهوری اسلامی بتواند آیندهای بهتر را برای کشور رقم بزند. افراد واجبالتعلیمی که درصورت عدم تحصیل علم و اجبار به کار برای تأمین معاش، به آنان کودکان کار گفته میشود. کودکانی که در اوقات کاری مدارس بر سر چهارراهها به ما گل میفروشند و در پیاده روها ملتمسانه کفش هایمان را واکس میزنند. سند تحوّل بنیادین آموزش و پرورش برای نیل به گزاره های 29گانه ارزشی، اهداف کلان، آینده سازان خودباور و دارای عزت نفس، به دانش آموزانی نیاز دارد که کودکان کار نیز می توانند در آن دسته قرار گیرند.
http://armandaily.ir/?News_Id=24334