روز جهانی صلح و رعایت حقوق بشر

 

برگردان : رحی ایران نژاد

روز جهانی صلح ( 20 سپتامبر ) آموزش برای  صلح را برجسته تر می کند

آموزش بین الملل می گوید: " روز جهانی صلح را در روز 21 سپتامبر جشن خواهد گرفت و در آن روز تاکید خواهد کرد که احترام و رعایت حقوق بشر مبنای صلح جهانی است."

همچنین خاطر همه ی معلمان و کارکنان آموزشی را که در تدریس ارزشها، کارکرد ها و دید گاه هایی برای ساختن محیط  آموزشی  و پرورشی مناسب و فراگیر شرکت می کنند گرامی خواهد داشت:  آنهایی که در محیطی دور از جنگ و زد و خورد کار می کنند و به ویژه  آنهایی که  در محیطی آلوده به درگیری و نا امنی کار می کنند.

حقوق بشر زیر بنای صلح

فرد ون لیوون ، دبیر کل آموزش بین الملل گفت: " آموزش بین الملل امیدوار است بتواند، در روز جهانی صلح ، بر اهمیت آموزش صلح در دنیای کنونی تاکید کند. آموزش برای صلح را نباید تنها در جامعه ی یک پارچه و بدون جنگ  و درگیری در نظر گرفت. صلح  بدون  آزادی ، عدالت ، دموکراسی ، رعایت تمام نکات حقوق بشر، تساهل و وحدت  وجود نخواهد داشت."

او می گوید: " معلمان با تدریس حقوق بشر و پی افکندن فرهنگ صلح در اذهان دانش آموزان ، می توانند در آماده کردن دانش آموزان به عنوان شهروندان مسوول آینده ، نقش کلیدی داشته باشند. معلمان همچنین نقش بسزایی، در التیام بخشیدن دردها و زخمهای روحی مردم جوامع جنگ زده ،دارند. "

ون لیوون می افزاید: " اتحادیه های آموزشی می توانند در انتقال فرهنگ صلح که بر پایه ی اصول حقوق بشر پایه گذاری شده باشد نقش اساسی داشته باشند. " که منظور او از اتحادیه های آموزشی همانا تشکلهای صنفی معلمان ، دانش آموزان و دانشجویان می باشد" .

 تضمین آموزش رایگان عمومی توسط حکومتها

تشکل های صنفی معلمان با شواهد ثابت می کنند که تبعیض و زیر پا گذاشتن حقوق بشر چگونه  موجب درگیری در جوامع می شوند و فساد چگونه  پایه های دموکراسی و حاکمیت قانون را ، در تعداد زیادی از کشور ها، تضعیف می کند.

تشکل های آموزشی باید حکومتهای ملی و موسسه های بین المللی را در اجرای تعهداتشان ، به ویژه  در مورد حقوق بشر ، حق آموزش برای همه : به ویژه برای دختران ، کودکانی که در شرایط  زندگی سختی هستند : مانند جنگ زده ها ، بومیان محلی ، اقلیتهای نژادی و مهاجران ، جوابگو بدانند.

دلواپسی حکومتها برای مردم عادی به طور بسیار متفاوتی ضامن اتحاد ، عدالت و صلح در آینده ی کشورشان خواهد بود. روند کنونی اهداف توسعه ی بعد از سال 2015  و آموزش برای همه ، مشارکت جهانی در امر آموزش و پیشنهاد " پیش به سوی آموزش " اخیر دبیر کل سازمان ملل متحد ؛ فرصتی را به دست می دهد تا آموزش رایگان و اجباری را به عنوان یکی از حقوق همه ی انسانها ، از وظایف و الزامهای حکومتها قلمداد کنیم.

قوانین متضاد آموزشی که در آن یکی دستور تدارک آموزش  برای کل کشور می دهد و دیگری مجوز خرید و فروش خدمات آموزشی را صادر می کند ، ره آورد صلح و صفا برای موسسه های آموزشی نخواهد داشت. همینطور صلح با دوام و توسعه ، بدون حصول اطمینان از اینکه ساختارها و موسسه ها نیازمند حمایت از حقوق بشر در تمام سطوح جامعه  می باشد ، ریشه نخواهد دواند.

 آموزش بین الملل، امروز ، به سرتاسر حکومتهای جهان وظایفشان را یاد آور می شود تا در آموزش عمومی سرمایه گذاری کنند ، با تدارک منابع آموزشی کافی و فرصتهای آموزشی مساوی برای دختر ها و پسرها ، به حقوق معلمان و کودکان احترام بگذارند. این هدف آموزش در پیکار با بحران می باشد.

آموزش بین الملل برای حقوق بشر و بر علیه نژاد پرستی و محرومیت انسانها مبارزه می کند

قطعنامه ی " آموزش برای صلح " آموزش بین الملل که در چهارمین کنگره ی جهانی آموزش بین الملل ،در سال 2004 ، تنظیم شد ؛ متعهد شد تا آموزش برای صلح و آموزش فرهنگهای مختلف را ، به عنوان پاد زهری برای نژاد پرستی و پدیده ی بنیادگرایی، جلوگیری از برخورد های اجتماعی ، و پناهگاهی در مقابل خشونتهای اجتماعی، ارتقا بخشد.

پنجمین قطعنامه ی آموزش بین الملل  " صلح و پایان بخشیدن به خشونت " که درکنگره ی جهانی سال 2007 تصویب و منتشر شد از حکومتها، نیرو ها و گروه های مسلح درگیر می خواهد  راه گفتگو را در پیش بگیرند تا به خشونتی  که گریبانگیر کشورهایشان است خاتمه بدهند. آن همچنین برنامه های آموزشی را برای همزیستی مسالمت آمیز ، تمرین دموکراسی و شهروندی توسعه می دهد و از اعضای آموزش بین الملل می خواهد تا تلاش خود را ، همراه با سازمانهای غیر نظامی ، برای پایان صلح آمیز درگیری ها ، دو برابر کنند.

مکان های آموزشی باید جای امن و مقدسی به شمار آیند

متاسفانه شمار مدارس و دانشگاه هایی که مورد حمله ی شورشیان ، نیرو های مسلح و رژیم های سرکوبگر واقع می شوند و صدمه های شدیدی را روی دانش آموزان و معلمان می گذارد ، روز افزون است. در سال 2009 میلادی ، آموزش بین الملل ، بیانیه ای را تحت عنوان : " مدارس باید مکان های امن مقدس باشند " تنظیم کرد که در آن خواسته شده بود تا برای حصول اطمینان از بهترین وضعیت ممکن تدریس و آموزش ، مکان های آموزشی محترم شمرده شوند و به عنوان مکان های صلح  محافظت شوند. این وظیفه ایست بر دوش حکومت ها و جامعه ی بین الملل که قدمهایی را برای جلوگیری از خشونت در مکان های  آموزشی بر دارند و فضایی ایجاد کنند تا دانش آموزان با آرامش آموزش ببینند و معلمان بتوانند در محیطی مثبت ، سالم و امن کار کنند. 

بن گرفت :  

http://www.ksmiran2.blogfa.com/post-555.aspx

 

برگردان : رحی ایران نژاد

روز جهانی صلح ( 20 سپتامبر ) آموزش برای  صلح را برجسته تر می کند

آموزش بین الملل می گوید: " روز جهانی صلح را در روز 21 سپتامبر جشن خواهد گرفت و در آن روز تاکید خواهد کرد که احترام و رعایت حقوق بشر مبنای صلح جهانی است."

همچنین خاطر همه ی معلمان و کارکنان آموزشی را که در تدریس ارزشها، کارکرد ها و دید گاه هایی برای ساختن محیط  آموزشی  و پرورشی مناسب و فراگیر شرکت می کنند گرامی خواهد داشت:  آنهایی که در محیطی دور از جنگ و زد و خورد کار می کنند و به ویژه  آنهایی که  در محیطی آلوده به درگیری و نا امنی کار می کنند.

حقوق بشر زیر بنای صلح

فرد ون لیوون ، دبیر کل آموزش بین الملل گفت: " آموزش بین الملل امیدوار است بتواند، در روز جهانی صلح ، بر اهمیت آموزش صلح در دنیای کنونی تاکید کند. آموزش برای صلح را نباید تنها در جامعه ی یک پارچه و بدون جنگ  و درگیری در نظر گرفت. صلح  بدون  آزادی ، عدالت ، دموکراسی ، رعایت تمام نکات حقوق بشر، تساهل و وحدت  وجود نخواهد داشت."

او می گوید: " معلمان با تدریس حقوق بشر و پی افکندن فرهنگ صلح در اذهان دانش آموزان ، می توانند در آماده کردن دانش آموزان به عنوان شهروندان مسوول آینده ، نقش کلیدی داشته باشند. معلمان همچنین نقش بسزایی، در التیام بخشیدن دردها و زخمهای روحی مردم جوامع جنگ زده ،دارند. "

ون لیوون می افزاید: " اتحادیه های آموزشی می توانند در انتقال فرهنگ صلح که بر پایه ی اصول حقوق بشر پایه گذاری شده باشد نقش اساسی داشته باشند. " که منظور او از اتحادیه های آموزشی همانا تشکلهای صنفی معلمان ، دانش آموزان و دانشجویان می باشد" .

 تضمین آموزش رایگان عمومی توسط حکومتها

تشکل های صنفی معلمان با شواهد ثابت می کنند که تبعیض و زیر پا گذاشتن حقوق بشر چگونه  موجب درگیری در جوامع می شوند و فساد چگونه  پایه های دموکراسی و حاکمیت قانون را ، در تعداد زیادی از کشور ها، تضعیف می کند.

تشکل های آموزشی باید حکومتهای ملی و موسسه های بین المللی را در اجرای تعهداتشان ، به ویژه  در مورد حقوق بشر ، حق آموزش برای همه : به ویژه برای دختران ، کودکانی که در شرایط  زندگی سختی هستند : مانند جنگ زده ها ، بومیان محلی ، اقلیتهای نژادی و مهاجران ، جوابگو بدانند.

دلواپسی حکومتها برای مردم عادی به طور بسیار متفاوتی ضامن اتحاد ، عدالت و صلح در آینده ی کشورشان خواهد بود. روند کنونی اهداف توسعه ی بعد از سال 2015  و آموزش برای همه ، مشارکت جهانی در امر آموزش و پیشنهاد " پیش به سوی آموزش " اخیر دبیر کل سازمان ملل متحد ؛ فرصتی را به دست می دهد تا آموزش رایگان و اجباری را به عنوان یکی از حقوق همه ی انسانها ، از وظایف و الزامهای حکومتها قلمداد کنیم.

قوانین متضاد آموزشی که در آن یکی دستور تدارک آموزش  برای کل کشور می دهد و دیگری مجوز خرید و فروش خدمات آموزشی را صادر می کند ، ره آورد صلح و صفا برای موسسه های آموزشی نخواهد داشت. همینطور صلح با دوام و توسعه ، بدون حصول اطمینان از اینکه ساختارها و موسسه ها نیازمند حمایت از حقوق بشر در تمام سطوح جامعه  می باشد ، ریشه نخواهد دواند.

 آموزش بین الملل، امروز ، به سرتاسر حکومتهای جهان وظایفشان را یاد آور می شود تا در آموزش عمومی سرمایه گذاری کنند ، با تدارک منابع آموزشی کافی و فرصتهای آموزشی مساوی برای دختر ها و پسرها ، به حقوق معلمان و کودکان احترام بگذارند. این هدف آموزش در پیکار با بحران می باشد.

آموزش بین الملل برای حقوق بشر و بر علیه نژاد پرستی و محرومیت انسانها مبارزه می کند

قطعنامه ی " آموزش برای صلح " آموزش بین الملل که در چهارمین کنگره ی جهانی آموزش بین الملل ،در سال 2004 ، تنظیم شد ؛ متعهد شد تا آموزش برای صلح و آموزش فرهنگهای مختلف را ، به عنوان پاد زهری برای نژاد پرستی و پدیده ی بنیادگرایی، جلوگیری از برخورد های اجتماعی ، و پناهگاهی در مقابل خشونتهای اجتماعی، ارتقا بخشد.

پنجمین قطعنامه ی آموزش بین الملل  " صلح و پایان بخشیدن به خشونت " که درکنگره ی جهانی سال 2007 تصویب و منتشر شد از حکومتها، نیرو ها و گروه های مسلح درگیر می خواهد  راه گفتگو را در پیش بگیرند تا به خشونتی  که گریبانگیر کشورهایشان است خاتمه بدهند. آن همچنین برنامه های آموزشی را برای همزیستی مسالمت آمیز ، تمرین دموکراسی و شهروندی توسعه می دهد و از اعضای آموزش بین الملل می خواهد تا تلاش خود را ، همراه با سازمانهای غیر نظامی ، برای پایان صلح آمیز درگیری ها ، دو برابر کنند.

مکان های آموزشی باید جای امن و مقدسی به شمار آیند

متاسفانه شمار مدارس و دانشگاه هایی که مورد حمله ی شورشیان ، نیرو های مسلح و رژیم های سرکوبگر واقع می شوند و صدمه های شدیدی را روی دانش آموزان و معلمان می گذارد ، روز افزون است. در سال 2009 میلادی ، آموزش بین الملل ، بیانیه ای را تحت عنوان : " مدارس باید مکان های امن مقدس باشند " تنظیم کرد که در آن خواسته شده بود تا برای حصول اطمینان از بهترین وضعیت ممکن تدریس و آموزش ، مکان های آموزشی محترم شمرده شوند و به عنوان مکان های صلح  محافظت شوند. این وظیفه ایست بر دوش حکومت ها و جامعه ی بین الملل که قدمهایی را برای جلوگیری از خشونت در مکان های  آموزشی بر دارند و فضایی ایجاد کنند تا دانش آموزان با آرامش آموزش ببینند و معلمان بتوانند در محیطی مثبت ، سالم و امن کار کنند. 

بن گرفت :  

http://www.ksmiran2.blogfa.com/post-555.aspx

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد