مدرسه و عدالت


مهدی بهلولی،روزنامه اعتماد،ص جامعه،3 مهر 93

هنگامی که بنیان های اخلاقی جامعه ای آسیب می بیند رفتار و کردار مردمانش،به گونه ای دستخوش دگرگونی می شود که باور کردنی نیست. بگذارید به نمونه ای اشاره کنم. دبستانی عادی و دولتی در نظر بگیرید که در آن دو جور کلاس داشته باشیم : هوشمند و ناهوشمند. کلاس هوشمند برای دانش آموزی است که پدر- مادر او مبلغ 230 هزار تومان پرداخته و کلاس ناهوشمند برای دانش آموزی که این مبلغ را نپرداخته. آنگونه که چند روز پیش خبرگزاری ایلنا منتشر کرده این دبستان در منطقه 5 تهران واقع است. یکی از دانش آموزان این مدرسه می گوید :  "دوستانم که به کلاس‌های هوشمند فرستاده ‌شده‌اند می‌گویند که این کلاس‌ها خیلی جالب تر و قشنگ‌ تر از کلاس‌های عادی هستند." هنگامی که برای بار نخست این جمله ها را می خواندم یاد فیلمی افتادم که در آن کودکی پشت در کلاس درس،ایستاده بود و پا بلندی می کرد تا ببیند چه در کلاس می گذرد و بتواند درس را یاد بگیرد؛ کوکی که به خاطر نداری و فقر پدر- مادرش از کلاس درس اخراج شده بود.

 باری،آموزش و پرورش ایران- باور کنید به شتاب- دارد هر چه بیشتر طبقاتی می شود و هر روز گوشه ای از "نوآوری" های این روند هم پدیدار می گردد. منطق پشتیبان این پروژه هم آشناست : "هر چه پول بدهی آش می خوری". اما آیا کسی که با این منطق بزرگ می شود و پرورش می یابد می تواند هوادار برابری و عدالت باشد؟ شاید بزرگ ترین نقدی که به خصوصی سازی آموزش و پرورش وارد باشد همین است که نمی تواند- یا دست کم به سختی می تواند- انسانی پرورش دهد که در جامعه،پول را همه کاره ی زندگی انسانی نداند. کسی که پول می دهد و در کلاس هوشمند می نشیند،پول می دهد و به مدرسه ی هوشمند می رود،پول می دهد و به کلاس های کم جمعیت می رود،پول می دهد و از آموزگاران مهربان و باحوصله تر برخوردار می شود،پول می دهد و آموزگار را به خانه می برد،پول می دهد و غیبت می کند و یا آموزگار را اذیت می کند و مدرسه هم چندان کاریش ندارد، و ...آیا بزرگ که شد می تواند پول را همه چیز زندگی نداند و نابرابری وحشتناک اجتماعی و اقتصادی را طبیعی و عادی نشمرد؟ آموزش و پرورش پولی،چه بسا که خود ناسازه (پارادکس) ای باشد و ما چندان به آن توجهی نداریم. آموزش و پرورش،هم در معناهای کهنه و هم در معناهای نو،پیوندی ناگسستنی با اخلاق نیکوی انسانی دارد و چندان با منطق " پول بیشتر و آش بیشتر" پیوندی ندارد. آموزش و پرورش برای گسترش عدالت است و نه گسترش نابرابری و شکاف اجتماعی. آموزش و پرورش رایگان و کیفی،برابر بسیاری از سندهای جهانی پذیرفته شده کشورها،و از آن میان ایران،حق انسانی همه ی افراد است. دولت ها موظف به ارائه آموزش و پرورش رایگان کیفی اند. از ویژگی های آموزش کیفی،فراخور زمانه بودن است. از این رو،آموزش و پرورش حق ندارد میان دانش آموزان فرق بگذارد و یا پول بگیرد و کلاس و مدرسه را هوشمند سازد.  

 روزهای آغازین مهر است. مدرسه جایی است که مهرورزی بدون چشم داشت را باید بیاموزیم و بیاموزانیم. بگذارید کودکان مان با احساس برابری بزرگ شوند. با این احساس که چون انسان هستند از حقوقی برابر برخوردارند؛و نه چون پول دارند از حقوقی بیشتر و یا چون پول ندارند از حقوقی کمتر. در جستاری درباره ی آموزش و پرورش فرانسه می خواندم که اگر کسی بپرسد کودکم را باید کجا نام نویسی کنم خواهد شنید : "نزدیک ترین مدرسه به منزل تان،همه ی مدرسه ها دولتی،رایگان و کیفی اند."    

http://etemadnewspaper.ir/Released/93-07-03/93.htm#290596

  

 

نظرات 3 + ارسال نظر
شهروز80 پنج‌شنبه 3 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 08:40 ق.ظ http://shahrooz80.blogsky.com

امیدوارم روزی برسه که همه با هم در یک وضعیت برابر در س بخونند. من هم این تجربه را داشته ام

محمد قاضی زاده جمعه 4 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 09:39 ق.ظ

سلام استاد گرامی وقت شما بخیر
استاد درس آنالیز برای من سمینار کلاسی داده است و آن هم حل انتگرال نا معین رادیکل سینوس ایکس است بعد از چند روز تلاش فهمیدم که این انتگرال تایع اولیه ندارد همچینین بازه سینوس ایکس از منفی بی نهایت تا مثبت بی نهایت بوده و برد آن از منفی یک تا مثبت یک است. حال لطفا شما مرا راهنمایی کنید تا چگونه بتوانم استاد خود را با دلایل محکم و قاطع قانع کنم؟

درود به جناب قاضی زاده
راستش من هم اکنون نمی دانم که تایع رادیکال سینوس ایکس تابع اولیه دارد یا ندارد باید به کتاب های دانشگاهی ام نگاه کنم که هم اکنون در دسترسم نیستند. اما از اینترنت هم می توان کمک گرفت.
برای راضی کردن استادان نیز به نظرم باید از منابعی که بهره گرفته ای استفاده کنی.

محمد قاضی زاده یکشنبه 6 مهر‌ماه سال 1393 ساعت 12:56 ب.ظ

بسیار تشکر از راهنمایی تان جناب استاد
در ضمن بعد از بررسی که من از منبع اینترنت انجام دادم در نظر سنجی های دانشجویان مختلف. یکی از دانشجویان کارشناسی ارشد برق دانشگاه شریف همین پروژه را داشت و مانند من به مشکل خورده بود و جواب را هم پیدا نکرد. اما می گفت که شنیده حل این سوال در کتاب حساب دیفرانسیل و انتگرال پیشرفته ی مورای اشپیگل موجود است که متاسفانه من این کتاب را نتوانستم بیابم. به هر حال تجربه ی خوبی است.
موفق و سربلند در پناه حضرت حق باشید.

درود به محمد قاضی زاده عزیز
امیدوارم موفق باشی عزیزم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد