محمدرضا نیک نژاد،روزنامه آرمان،19 مرداد 93
سیدمجتبی قریشیان، عضو هیاتمدیره تعاونی مصرف فرهنگیان استان تهران در تاریخ 21 اردیبهشت 93 در گفتوگو با ایلنا میگوید: «در سال 84 هیات مدیره وقت تعاونی مصرف فرهنگیان، شانزده میلیارد تومان وام از بانک ملی دریافت کرده است و چون از زمان بازپرداخت آن سالها گذشته، بانک ملی با افزایش جریمه دیرکرد، نزدیک 22 میلیارد از هیاتمدیره تازه درخواست کرده است. این در حالی است که دارایی کل شرکت تنها نزدیک 10 میلیارد تومان است!». این سخنان، گوشهای از مشکلات فراوان تعاونی مصرف فرهنگیان را بازتاب میدهد. هیاتمدیره کنونی در واپسین «صورت سود و زیان» که در مجمع عمومی سالانه خود ارائه داده است چنین میآورد: زیان خالص سال 91، 290/715/848/12 ریال و در سال منتهی به اسفند 92، 212/607/206/6ریال بوده است. این بدان معناست که هیاتمدیره تازه توانسته است زیان خالص شرکت را در مدت یک سال، نزدیک 620 میلیون تومان کاهش دهد! به گفته یک کارشناس حسابرسی، ترازنامه و صورت مالی ارائه شده نشان میدهد که شرکت تعاونی مصرف فرهنگیان بنگاهی اقتصادی است که نفسهای پایانی خویش را میکشد. همه اینها درحالی است که واپسین مجمع عمومی سالانه تعاونی مصرف، پنجشنبه 16 مرداد برگزار شد و قرار بر این بود که در آن پس از گزارش تراز مالی سال 92 و گزارش هیات مدیره از عملکرد اقتصادی خود در این سال، انتخاب بازرس تعاونی برگزار شود. در این مجمع پس از ارائه دو گزارش گفته شده، به درخواست چند نفر از عضوهای شرکتکننده، شمارِ شرکتکنندگان حاضر در سالن برگزاری مجمع، با تعداد افراد نامنویسی شده مقایسه شد. با دیدن تفاوت این دو عدد، هیاترئیسه، به درخواست یکی از اعضای هیاتمدیره، تنفس یک هفتهای اعلام کرده و انتخاب بازرس تعاونی را به جلسه هفته آینده موکول کرد. هنگامی که از رئیس مجمع دلیل این تصمیم پرسیده شد، علت را احتمال بروز تقلب در انتخابات بازرس اعلام کرده و پیگیری ریشههای آن را نه وظیفه خود که وظیفه بازرس کنونی شرکت یا اداره تعاون یا قوه قضاییه دانست. به جز بازرس شرکت که بخشی از ساختار کنونی تعاونی است شکایت به دو نهاد دیگر نیازمند زمان و تشکیل پرونده و بررسیهای زمانبر است و به نشست هفته آینده نخواهد رسید. اما این نخستین بار نیست که مجمع عمومی تعاونی مصرف با چنین دشواریهایی روبهرو میشود. در چندین دوره گذشته، این مجمع، جایی برای انتقادهای سخت ازهیاتمدیره بوده است. بیگمان بخشِ فراوانی از وضع پیش آمده، پیامد رفتارخود فرهنگیان، و بیانگر بیانگیزگی آنها در پیگیری حقوق خویش است. یکی از نامزدهای مستقل بازرسی، ازبیمیلی فرهنگیان برای شرکت دراین مجمع گلایه کرده و از فرستادن شش هزار پیامک و درخواست از فرهنگیان برای شرکت درمجمع عمومی خبرداد که حاصلش حضور کمتر از 30 نفر از دریافتکنندگان دراین گردهمایی بود! بیانگیزگی فرهنگیان، گسترهای برای شماری از افراد- در خوشبینانهترین شکل، ناتوان در مدیریت سرمایه چند 10 میلیاردی شرکت- فراهم کرده است تاجورچین ناکامیهای این تعاونی را کامل کند. اگر دستکم یک درصد از 180هزارعضو دراین مجامع شرکت کنند، هزینههای دور زدن قانون برای گروههای بهرهمند از این آشفتگی مالی، بالا رفته و جلو بسیاری از پریشانی حسابها گرفته میشود. اما افسوس که بیشتر فرهنگیان عضو، تنها 20-30 هزار تومان سهام خود را میبینند و چشم بر بسیاری از پیامدهای سودمند این گردهماییها میبندند. اما اینبار امیدواریم با رویدادهای پیش آمده در 16 مرداد و ورود برخی از تشکلهای صنفی فرهنگیان در این گستره، زمینهای بهوجود آید تا فرهنگیان عضو حساسیت موضوع را دریابند و برای بسامان کردن آشفتگیهای پدید آمده پا پیش بگذارند. بیگمان حضور آنان میتواند گره بسیاری از دشواریهای این تعاونی را بگشاید.