محمد خاکساری،عضو هیآت موسس کانون صنفی معلمان
در اواخر سا ل 1378 تعدادی از معلمان دل سوخته که از مدیریت نا کار آمد آموزش و پرورش و وضع نابسامان معیشتی و منزلتی معلما ن ناراضی بودند به صورت خود جوش هیات مو سس کانون صنفی معلمان را تشکیل دادند. در تاریخ 10/7/78 مجوز تاسیس کانون از طرف وزارت کشور صادر شد و در تاریخ 17/12/78 اولین مجمع عمومی با حضور صدها تن از معلمان به منظور انتخاب اعضای هیات مدیره و تصویب اساسنامه کانون در دبیرستان البرز تشکیل شد . کانون صنفی معلمان معتقد است که مشارکت معلمان جز از طریق توسعه ی تشکل های صنفی میسر نمی شود. لذا بنا دارد تمهیدات لازم را برای نظارت سازمان یافته ی معلمان بر کلیه شئون آموزش و پرورش فراهم نماید .
از مهمترین اهداف کانون:
ایجاد وحدت و همبستگی بین معلمان – دفاع از حقوق مادی و معنوی کلیه معلمان در سراسر کشور – ایجاد رابطه عمیق و پایدار بین معلمان و سایر اقشار جامعه - فراهم نمودن زمینه مشارکت معلمان در تصمیم سازی و تصمیم گیری های آموزش و پرورش –رفع تبعیض بین معلمان با سایرکارکنان دولت .
پاره ای از اقدامات انجام شده کانون :
1.عضویت فعال کانون در شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران کشور
2.افزایش حق التدریس و ارتقای شغلی معلمان
3- دیدار با وزرای سابق آموزش و پرورش جهت دفاع از حقوق مادی ومعنوی معلمان و نقد ساختار آموزش و پرورش
4- دیدار با هیات ریُسه مجلس ششم،هفتم و مذاکره با کمسیون های مختلف مجلس در جهت حمایت از جایگاه معیشتی- منزلتی معلمان
5- تلاش برای اصلاح قانون و ترکیب شورای عالی آموزش و پرورش
6- تاکید و تلاش تصویب لایحه خدمات کشوری و تصویب و اجرای آن در بودجه سال 87 ( با همه کم وکاستی ها )
7- تلاش برای اجرای بازنشستگی 25 سال سابقه و 30 روز حقوق
8- پیشنهاد طرح انتخاب مدیران توسط معلمان که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش رسید و متاسفانه نا قص اجرا شد .
9- تلاش برای اصلاح وضعیت بیمه ،صندوق ذخیره فرهنگیان،و تعا ونی مصرف فرهنگیان
10– تلاش برای بر قراری عدالت اجتماعی از طریق اجرای نظام هماهنگ پرداخت و امکانات زندگی متعادل برای معلمان
ادامه و پا یداری کانون بر دانایی و دور اندیشی،صرف وقت اعضای هیات مدیره و ارتباط سازمان یافته با بدنه معلمان،تقسیم مسئولیت ,کوشش برای مدیریت مشارکتی مبتنی است تا معلمان به این باور برسند که کانون با کمک معلمان پایه قدرت برای رسیدن به خواسته های صنفی است [و کانون] مجموعه بزرگی از توقعات معلمان است . هر چه مشارکت اعضا(فرهنگیان) با کانون بیشتر باشد سرعت رسیدن به خواسته ها سریع تر می شود. مشارکت سازمان یافته تاثیر فوق العاده ای در دستاوردهای صنفی دارد. مشکل اساسی نهاد های مدنی مشارکت ضعیف اعضاء است . از دیدن واقعیت و شناخت آن،و رودر رو شدن با مشکلات معلمان نترسیم. هیات مدیره کانون با حداکثر توان در جهت ارتقای موقعیت شغلی معلمان و اصلاح ساختار آموزش و پرورش تلاش کنند و در جهت تجمع و همبستگی مشارکت معلمان، و ایجاد ارتباط با سایر نهادها برای کسب تجارب بیشترکوشش نمایند. هرکس عضو هیات مدیره می شود بداند که کانون مکانی برای کسب پست و مقام نیست. بلکه این یک حرکت اجتماعی و فرهنگی است. اگر قبول مسئولیت می کند باید تا آخر بایستد و مسئولیت پذیری و تعهد کاری در وجودش نهادینه شود. عضویت معلمان در هیات مدیره کانون به انرژی،وقت و پشتکار نیاز دارد. بقای کانون به مشارکت و عضویت معلمان در کانون وابسته می باشد . امیدواریم همان گونه که کانون تاکنون دستاوردهای نسبی داشته است با کمک هم در آینده نیز قدم های بلند تری برداریم. پس در انتظار پیوستن شما به کانون هستیم.