روزنامه آرمان،26 آذر 92
تیرماه یادآور آمال و آرزوهای بسیاری از جوانان است که عبور موفق از آزمون دانشگاه را پلی برای رسیدن به موفقیتهای آینده در زندگی و جامعه میدانند اما، فصل کنکور که میشود حرف و حدیثهایی درخصوص نحوه اجرای آن از زبان مسئولان دانشگاهی و علمی و حتی سیاستمداران به گوش میرسد بهگونهای که طرح موضوعی مانند حذف کنکور در سالهای نهچندان دور بهعنوان یکی از شعارهای یکی از کاندیداهای انتخابات ریاستجمهوری نیز داده شد و اینک نطفه حذف آن که از همین زمان زده شد، کلیاتش در مجلس به تائید رسیده و مقرر شده بهتدریج کنکور بهمعنای گذشتهاش از خاطرهها محو شود. اما محو کنکور با اجرای طرحهای جایگزین و ادغام کنکور دانشگاه آزاد و سراسری، اولین تغییری است که در این راستا به انجام رسیده و مقرر شده است این دو دانشگاه تنها برای پذیرش دانشجو یکبار آزمون برگزار کنند، موضوعی که با موافقت بسیاری مواجه و از آن استقبال نیز شده است. از سویی، تغییرات دیگری نیز در برگزاری کنکور سال آینده درنظر گرفته شده است که از آنجمله تاثیر نمرات تحصیلی دانشآموزان در سه سال آخر دوره متوسطه است، موضوعی که بهنظر میرسد به منظور کاهش اتکای کنکور به تستزنی و درنظر گرفتن توان علمی واقعی داوطلبان کنکور تدوین شده است هرچند، برخی دانشآموزان داوطلب شرکت در کنکور که در سال دوم دبیرستان یا سالهای قبل از آن تحصیل میکنند با این قانون به دلیل نداشتن نمرات تحصیلی در نظر گرفته شده با مشکل مواجه خواهند شد. همچنین مواد آزمون کنکور نیز بر اساس کتب عمومی و تخصصی این سال تدوین و مورد آزمون قرار خواهد گرفت و به این دلیل، داوطلبانی که در سال دوم یا کمتر هستند باید با مطالعه کتاب سال سوم این خلأ را جبران کرده و فقط بهدنبال تستهای موجود و کسب امتیاز از آن نباشند. در کنار این مشکلات مباحث دیگری هم سبب شده است دانشآموزان با مشکل در ثبتنام خود دست و پنجه نرم کنند که مهمترین آن اخذ کد سوابق تحصیلی است که برای نخستینبار با آن مواجهاند، دانشآموزان مجبورند برای کسب این کد به سایتی که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است وارد و مطابق دستورالعمل آن اقدام کنند.
دانشآموزان با قوانین جدید کنکور آشنایی کامل ندارند
این موضوع سبب شده است حجم بالایی از دانشآموزان در موعد مقرر شده از سوی سازمان سنجش نتوانند مدارک خود را تکمیل و در این مرحله نسبت به ثبتنام خود اقدام کنند، موضوعی که دغدغه دانشآموزان و خانوادههایشان را در پی داشته است و سازمان سنجش با دریافت این نگرانیها درصدد توضیح موضوع بر بیاید و به خانوادهها اطمینان دهد که هیچ فردی از قافله کنکور 93 به دلیل نداشتن کد سوابق تحصیلی محروم نخواهد شد. بر اساس اعلام سازمان سنجش، مقرر شده است آن دسته از داوطلبان کنکور که در مهلت اعلامی آموزش و پرورش موفق به دریافت کد سوابق تحصیلی خود نشدهاند، از سوم اسفندماه بهمدت سه روز با مراجعه به سایت آموزش و پرورش نسبت به دریافت کد اقدام کنند. این اطلاعیه میافزاید: براساس هماهنگیهای انجام شده با مسئولان وزارت آموزش و پرورش، طی روزهای سوم الی ششم اسفندماه تقاضانامهای روی سایت آموزش و پرورش قرار گرفته و داوطلبان میتوانند با مراجعه به سایت مذکور درمهلت اعلامی کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کنند. همچنین آن دسته از داوطلبانی که نسبت به نتایج سوابق تحصیلی نیز اعتراض دارند یا به اشتباه آن را ثبت کردهاند، میتوانند در مهلت مذکور با مراجعه به سایت آموزشوپرورش اطلاعات خود را بررسی و اصلاح کنند. از سوی دیگر، مرکز اطلاعرسانی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که دانشآموزان برای داوطلبانی که دیپلم خود را در یکی از رشتههای تحصیلی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی در سال 1384 و بعد از آن اخذ نمودهاند، میتوانند با ورود به سامانه سوابق تحصیلی به نشانی dipcode.medu.ir از صحت اطلاعات سجلی و سوابق تحصیلی اطمینان حاصل نمایند و کد سوابق تحصیلی خود را برای ثبتنام در آزمون سراسری سال 1393 دریافت کنند که این اقدام نیازمند مراجعه حضوری افراد به مراکز محل تحصیل ندارد. مهدی بهلولی از کارشناسان آموزشی درپاسخ به این سوال که چرا چنین فرجهای درنظر گرفته شده است، میگوید: بهدلیل تغییرات پیدرپی در قوانین کنکور شاهد آن هستیم که دانشآموزان در این خصوص با سردرگمی مواجه شوند و نتوانند به موقع مدارک خود را در اختیار سازمان سنجش برای ثبت نام در کنکور قرار دهند. وی با بیان اینکه بخشی از دانشآموزان نیز پس از یک بار ثبتنام در کنکور و قبول نشدن در آزمون آن، برای چند سال از این حوزه دور میشوند و از قوانین تازه بیخبرند و اینک با ورود مجدد و تقاضای شرکت در کنکور به دنبال آن هستند که شانس خود را امتحان کنند ولی، نیازمند ارائه مدارک جدیدند که تعداد این افراد نیز کم نیست و حضور این دسته سبب شده است در دبیرستانها با تراکم بالای افراد مراجعهکنندهای مواجه شویم که خواهان دریافت ریزنمرات و کد سوابق تحصیلی خود هستند. بهلولی اما مشکل را صرفا در این بخش نمیداند و با تاکید بر اینکه نبود مشاورههای کافی و ارائه اطلاعات لازم به دانشآموزان خصوصا دانشآموزان سال چهارم دبیرستان سبب شده برخی از آنان از لزوم داشتن کد تحصیلی در ارائه به سازمان سنجش بیخبر بمانند گفت: متاسفانه حتی مشاوران دبیرستانها نیز آموزشهای لازم را در این زمینه ندیده و به همین جهت، نتوانستهاند دانشآموزان را راهنمایی و هدایت کنند.
کمبود شدید مشاور در دبیرستانها
با توجه به آنچه بهلولی آن را تغییر سالانه قوانین مرتبط با کنکور میخواند، به نظر میرسد این تغییرات بدون درنظرگرفتن نیازهای آموزش و پرورش و الزامات آن به انجام رسیده است چراکه، هماینک شاهد آن هستیم در برخی دبیرستانها با وجود تراکم بالای دانشآموزان مشمول قوانین جدید کنکور، در هر هفته تنها شش ساعت برنامه مشاورهای وجود دارد که در این شش ساعت علاوه بر دانشآموزان، رسیدگی به مباحث تربیتی و هدایت تحصیلی در سال اول دبیرستان را نیز باید به وظایف مشاوران اضافه کرد. بهلولی در این زمینه، راهکار در پیش گرفته شده از سوی مدیران دبیرستانها را استفاده از مشاوران تحصیلی موسسات خصوصی عنوان میکند و میگوید: مدیران دبیرستانها با توجه به اینکه سرانهای از آموزش و پرورش دریافت نمیکنند، از والدین در این خصوص کمک گرفتهاند و با جذب مشاور از موسسات و مراکز مختلف تلاش میکنند این کمبود را برطرف کنند غافل از اینکه، هر مشاوری که پول بیشتری دریافت میکند به معنی کار بهتر و خدمات بیشتر به دانشآموزان نیست که این موضوع نیز مورد توجه کافی مدیران مدارس قرار ندارد.