شهریه مدارس غیردولتی افزایش پیدا نمی‌کند

·         

           وعده تکراری آموزش‌وپرورش

·         روزنامه بهار،7/3/92

·         هیچ مدرسه غیردولتی حق افزایش شهریه‌اش را ندارد؛ زیرا به گفته رییس سازمان مدارس غیردولتی، هیچ‌گونه افزایش شهریه به مدارس غیردولتی اعلام نشده ‌است. البته این مسئول آماده‌نبودن الگوی تعیین شهریه را دلیل این کار می‌داند. حالا چه این الگو آماده باشد، چه نباشد، فعلا افزایش شهریه‌ در مدارس غیردولتی وجود نخواهد داشت.

·         به همین دلیل، فرشته حشمتیان می‌گوید: «مبنای ثبت‌نام و اخذ دریافت علی‌الحساب شهریه، برمبنای شهریه سال گذشته است، البته تا زمانی که الگوی تعیین شهریه نهایی نشده است. پس فعلا بنا نداریم افزایش‌ درصدی شهریه سالانه را به صورت مقطعی داشته باشیم.» با این حال، بعضی خانواده‌ها از افزایش حداقل ۲۰ تا ۳۰‌درصدی شهریه بعضی از این مدارس خبر می‌دهند.
هرسال، زمان ثبت‌نام مدارس که می‌رسد، ابتدا گفته می‌شود که شهریه‌ها افزایش نمی‌یابد، بعد هم مسئولان می‌گویند با مدارس متخلف برخورد می‌کنیم. مثل همین امسال که رییس سازمان مدارس غیردولتی با تاکید گفته تیم نظارتی برای برخورد با مدارس متخلف در حال انجام وظیفه است تا اگر در مدارس غیردولتی شهر تهران افزایش شهریه‌ای وجود داشته باشد در مرحله نظارتی با آن برخورد شود. ولی موضوعی که درنهایت اتفاق می‌افتد، این است که چندماه دیگر همین مسئول، خبر از افزایش 10 تا 15‌درصدی شهریه این مدارس غیردولتی را می‌دهد.
این اقدامات به گفته قاسم جعفری، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تنها به بی‌اعتمادی مردم می‌انجامد. او می‌گوید: «موضوعی که شاهدش هستیم این است که آیین حکومت‌داری و اداره هر مسئولیتی در هر بخشی درست انجام‌ نمی‌شود. این‌که هرسال شاهد روند این موضوع هستیم که در ابتدا گفته می‌شود افزایش شهریه وجود ندارد ولی بعد اتفاق می‌افتد، باید آسیب‌شناسی شود؛ زیرا این تنها به بی‌اعتمادی منجر می‌شود.» در حالی که به عقیده جعفری، کار درست این است که مدارس، تورم و فشارهای احتمالی را پیش‌بینی و از ابتدا مطرح کنند. اجرای الگوی شهریه توسط موسسان مدارس، نیازمند آموزش نیروی انسانی و تهیه نرم‌افزار است، زیرا الگوی شهریه پیچیدگی‌های خاصی دارد. ولی در سنوات گذشته، هر سال از طریق شورای نظارت مرکزی‌ درصدی برای افزایش شهریه‌ها در نظر گرفته می‌شد که از سال تحصیلی 93-92 تعیین شهریه مدارس غیردولتی براساس الگو محاسبه خواهد شد. به همین دلیل، ممکن است در مدرسه‌ای میزان شهریه‌ها کاهش یا در مدرسه دیگر افزایش داشته باشد. به‌هرحال، الگوی شهریه مدارس غیردولتی طبق ماده15 قانون تاسیس مدارس غیردولتی تنظیم می‌شود که براساس هزینه‌های انجام‌شده، برنامه‌های پیش‌بینی‌شده مدارس و تایید میزان شهریه پیشنهادی مدارس بر‌عهده شورای نظارت استان خواهد بود. البته چندسالی می‌شود که مدارس غیردولتی رتبه‌بندی شده‌اند که به شهریه‌هایشان سامان بخشیده شود، ولی هنوز هم آن‌ها در تعیین و دریافت شهریه با بی‌نظمی روبه‌رو هستند و بحث آن‌ها با خانواده دانش‌آموزان در ماه‌های ثبت‌نام دیده می‌شود. براساس این رتبه‌بندی، مدارس غیردولتی در سه درجه تقسیم شده‌اند و گواهی رتبه خود را هم دریافت کرده‌اند.

·          تعیین شهریه مدارس غیردولتی طبق ماده15 قانون این مدارس، هشت قسمت دارد که شامل خدمات آموزشی، تجهیزات، فوق‌برنامه، نیروی انسانی، موقعیت محلی و نرخ تورم است. با این‌که رتبه‌بندی‌هایی نیز انجام شده است، ولی بعضی مدارس آن را رعایت نمی‌کنند؛ مثلا مدارسی هستند که با این‌که شهریه‌ آن‌ها دو‌میلیون تومان است ولی پنج‌میلیون تومان شهریه می‌گیرند. به گفته بعضی کارشناسان، اعلام این شهریه‌ها چندان تاثیری هم در گرفتن این مبلغ توسط مدارس ندارد، زیرا آن‌ها اصولا این الگو را رعایت نمی‌کنند. مهدی بهلولی، کارشناس آموزش‌وپرورش، درباره این موضوع می‌گوید: «هرسال شاهد این قضیه هستیم که در ابتدا گفته می‌شود، شهریه افزایش پیدا نمی‌کند ولی بعد اعلام می‌کنند که افزایش پیدا کرده است. به هرحال این اعلام‌کردن‌‌ها چیزی را عوض نمی‌کند، زیرا بعضی مدارس این موضوع را رعایت نمی‌کنند.» البته بهلولی دلیل این امر را این‌گونه بیان می‌کند: «این اقدامات فقط برای این است که خانواده‌ها در ابتدای نام‌نویسی این افزایش شهریه را حس نکنند. ولی عملا اتفاقی که می‌افتد این است که در طول سال شهریه را نوبت‌به‌نوبت از خانواده‌ها می‌گیرند.»

·         البته بحث شهریه‌هایی که مدارس دریافت می‌کنند، خلاف قانون اساسی است؛ زیرا در قانون اساسی، آموزش رایگان است. بحث خصوصی‌سازی‌ هم که در سال‌های سازندگی مطرح شد، تنها به این دلیل بود که جمعیت دانش‌آموزان در آن زمان نزدیک به 20‌میلیون نفر بود. ولی در حال حاضر تنها 12‌میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد. به هرحال به عقیده بهلولی، این خصوصی‌سازی دیگر در این زمان، بی‌معنی است و تنها به شکاف آموزشی طبقات اجتماعی جامعه منجر می‌شود. بهلولی می‌گوید: «دهه70، کشور مجبور به ‌خصوصی‌سازی مدارس بود، ولی در اصل، باید بررسی شود که آیا این مدارس غیردولتی هنوز هم مورد نیاز است یا خیر؟»همچنین به گفته او، در گزارش‌های جهانی، خصوصی‌سازی عملا به شکاف‌ها دامن می‌زند و بیشتر به بحث‌های اقتصادی مربوط می‌شود تا موضوعات آموزشی. به عبارتی خصوصی‌سازی، با رسالت اصلی آموزش‌وپرورش منطبق نیست. البته دبیر کمیسیون آموزش مجلس در این‌باره می‌گوید: «دولت موظف است کف امکانات را برای افراد تهیه کند، ولی به این معنی نیست که افرادی که داوطلب تاسیس مدارس هستند نادیده گرفته شوند.» به‌گفته جعفری، شکاف آموزشی که در این بین ایجاد می‌شود، ایرادی است که باید درمان شود.    

http://www.baharnewspaper.com/Page/Paper/92/03/07/14

 

 

وعده تکراری آموزش‌وپرورش

·         روزنامه بهار،7/3/92

·         هیچ مدرسه غیردولتی حق افزایش شهریه‌اش را ندارد؛ زیرا به گفته رییس سازمان مدارس غیردولتی، هیچ‌گونه افزایش شهریه به مدارس غیردولتی اعلام نشده ‌است. البته این مسئول آماده‌نبودن الگوی تعیین شهریه را دلیل این کار می‌داند. حالا چه این الگو آماده باشد، چه نباشد، فعلا افزایش شهریه‌ در مدارس غیردولتی وجود نخواهد داشت.

·         به همین دلیل، فرشته حشمتیان می‌گوید: «مبنای ثبت‌نام و اخذ دریافت علی‌الحساب شهریه، برمبنای شهریه سال گذشته است، البته تا زمانی که الگوی تعیین شهریه نهایی نشده است. پس فعلا بنا نداریم افزایش‌ درصدی شهریه سالانه را به صورت مقطعی داشته باشیم.» با این حال، بعضی خانواده‌ها از افزایش حداقل ۲۰ تا ۳۰‌درصدی شهریه بعضی از این مدارس خبر می‌دهند.
هرسال، زمان ثبت‌نام مدارس که می‌رسد، ابتدا گفته می‌شود که شهریه‌ها افزایش نمی‌یابد، بعد هم مسئولان می‌گویند با مدارس متخلف برخورد می‌کنیم. مثل همین امسال که رییس سازمان مدارس غیردولتی با تاکید گفته تیم نظارتی برای برخورد با مدارس متخلف در حال انجام وظیفه است تا اگر در مدارس غیردولتی شهر تهران افزایش شهریه‌ای وجود داشته باشد در مرحله نظارتی با آن برخورد شود. ولی موضوعی که درنهایت اتفاق می‌افتد، این است که چندماه دیگر همین مسئول، خبر از افزایش 10 تا 15‌درصدی شهریه این مدارس غیردولتی را می‌دهد.
این اقدامات به گفته قاسم جعفری، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تنها به بی‌اعتمادی مردم می‌انجامد. او می‌گوید: «موضوعی که شاهدش هستیم این است که آیین حکومت‌داری و اداره هر مسئولیتی در هر بخشی درست انجام‌ نمی‌شود. این‌که هرسال شاهد روند این موضوع هستیم که در ابتدا گفته می‌شود افزایش شهریه وجود ندارد ولی بعد اتفاق می‌افتد، باید آسیب‌شناسی شود؛ زیرا این تنها به بی‌اعتمادی منجر می‌شود.» در حالی که به عقیده جعفری، کار درست این است که مدارس، تورم و فشارهای احتمالی را پیش‌بینی و از ابتدا مطرح کنند. اجرای الگوی شهریه توسط موسسان مدارس، نیازمند آموزش نیروی انسانی و تهیه نرم‌افزار است، زیرا الگوی شهریه پیچیدگی‌های خاصی دارد. ولی در سنوات گذشته، هر سال از طریق شورای نظارت مرکزی‌ درصدی برای افزایش شهریه‌ها در نظر گرفته می‌شد که از سال تحصیلی 93-92 تعیین شهریه مدارس غیردولتی براساس الگو محاسبه خواهد شد. به همین دلیل، ممکن است در مدرسه‌ای میزان شهریه‌ها کاهش یا در مدرسه دیگر افزایش داشته باشد. به‌هرحال، الگوی شهریه مدارس غیردولتی طبق ماده15 قانون تاسیس مدارس غیردولتی تنظیم می‌شود که براساس هزینه‌های انجام‌شده، برنامه‌های پیش‌بینی‌شده مدارس و تایید میزان شهریه پیشنهادی مدارس بر‌عهده شورای نظارت استان خواهد بود. البته چندسالی می‌شود که مدارس غیردولتی رتبه‌بندی شده‌اند که به شهریه‌هایشان سامان بخشیده شود، ولی هنوز هم آن‌ها در تعیین و دریافت شهریه با بی‌نظمی روبه‌رو هستند و بحث آن‌ها با خانواده دانش‌آموزان در ماه‌های ثبت‌نام دیده می‌شود. براساس این رتبه‌بندی، مدارس غیردولتی در سه درجه تقسیم شده‌اند و گواهی رتبه خود را هم دریافت کرده‌اند.

·          تعیین شهریه مدارس غیردولتی طبق ماده15 قانون این مدارس، هشت قسمت دارد که شامل خدمات آموزشی، تجهیزات، فوق‌برنامه، نیروی انسانی، موقعیت محلی و نرخ تورم است. با این‌که رتبه‌بندی‌هایی نیز انجام شده است، ولی بعضی مدارس آن را رعایت نمی‌کنند؛ مثلا مدارسی هستند که با این‌که شهریه‌ آن‌ها دو‌میلیون تومان است ولی پنج‌میلیون تومان شهریه می‌گیرند. به گفته بعضی کارشناسان، اعلام این شهریه‌ها چندان تاثیری هم در گرفتن این مبلغ توسط مدارس ندارد، زیرا آن‌ها اصولا این الگو را رعایت نمی‌کنند. مهدی بهلولی، کارشناس آموزش‌وپرورش، درباره این موضوع می‌گوید: «هرسال شاهد این قضیه هستیم که در ابتدا گفته می‌شود، شهریه افزایش پیدا نمی‌کند ولی بعد اعلام می‌کنند که افزایش پیدا کرده است. به هرحال این اعلام‌کردن‌‌ها چیزی را عوض نمی‌کند، زیرا بعضی مدارس این موضوع را رعایت نمی‌کنند.» البته بهلولی دلیل این امر را این‌گونه بیان می‌کند: «این اقدامات فقط برای این است که خانواده‌ها در ابتدای نام‌نویسی این افزایش شهریه را حس نکنند. ولی عملا اتفاقی که می‌افتد این است که در طول سال شهریه را نوبت‌به‌نوبت از خانواده‌ها می‌گیرند.»

·         البته بحث شهریه‌هایی که مدارس دریافت می‌کنند، خلاف قانون اساسی است؛ زیرا در قانون اساسی، آموزش رایگان است. بحث خصوصی‌سازی‌ هم که در سال‌های سازندگی مطرح شد، تنها به این دلیل بود که جمعیت دانش‌آموزان در آن زمان نزدیک به 20‌میلیون نفر بود. ولی در حال حاضر تنها 12‌میلیون دانش‌آموز در کشور وجود دارد. به هرحال به عقیده بهلولی، این خصوصی‌سازی دیگر در این زمان، بی‌معنی است و تنها به شکاف آموزشی طبقات اجتماعی جامعه منجر می‌شود. بهلولی می‌گوید: «دهه70، کشور مجبور به ‌خصوصی‌سازی مدارس بود، ولی در اصل، باید بررسی شود که آیا این مدارس غیردولتی هنوز هم مورد نیاز است یا خیر؟»همچنین به گفته او، در گزارش‌های جهانی، خصوصی‌سازی عملا به شکاف‌ها دامن می‌زند و بیشتر به بحث‌های اقتصادی مربوط می‌شود تا موضوعات آموزشی. به عبارتی خصوصی‌سازی، با رسالت اصلی آموزش‌وپرورش منطبق نیست. البته دبیر کمیسیون آموزش مجلس در این‌باره می‌گوید: «دولت موظف است کف امکانات را برای افراد تهیه کند، ولی به این معنی نیست که افرادی که داوطلب تاسیس مدارس هستند نادیده گرفته شوند.» به‌گفته جعفری، شکاف آموزشی که در این بین ایجاد می‌شود، ایرادی است که باید درمان شود.    

http://www.baharnewspaper.com/Page/Paper/92/03/07/14

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد