گزارشی از روزنامه بهار،14/11/9
محمود احمدینژاد تحول در نظام آموزشوپرورش را برنامهای ملی اعلام کرد که همه ملت باید برای آن بسیج شوند. سخنان او در حالی است که همزمان وزارت آموزشوپرورش اعلام کرده نظام آموزشی کشور در سال تحصیلی آینده باز هم تغییر میکند این بار از 3-3-6 به 3-3-3-3. به گزارش بهار، معلمان و دانشآموزان هنوز از پیچوخمهای ششسالهشدن دوره آموزش ابتدایی در ایران عبور نکردهاند که وزارت آموزشوپرورش اعلام کرده از سال تحصیلی آینده طرح جدیدی درمیاندازد و آن تقسیم دوره ششساله ابتدایی به دو دوره سه ساله است، سخنانی که احتمالا موج جدیدی از انتقادات را متوجه وزیر آموزشوپرورش خواهد کرد که پیش از این بارها به دلیل اجرای شتابزده طرحها مورد انتقاد قرار گرفته است. دیروز در مراسم افتتاح از پروژههای آموزشی و پیش از اینکه انتقادها آغاز شود، رییسجمهوری به پشتیبانی از وزیرش بلند شد و گفت: «پیشرفت کارها در آموزشوپرورش خوب است اما تغییر و تحول در آموزشوپرورش کار یک وزارتخانه نیست بلکه محور آموزشوپرورش است اما همه ملت، استادان، دانشگاهیان و رسانهها باید بسیج شوند. فرزندان ما باید قلههای علم بشری را هدف قرار دهند.» حمیدرضا حاجیبابایی، وزیر آموزشوپرورش که در حضور احمدینژاد سخن میگفت از این هم فراتر رفت و اقدامات دولت دهم در حوزه آموزشوپرورش و مدرسهسازی را «رنسانسی» خواند که نتایج آن 10 سال بعد روشن میشود. سخنان اخیر حاجیبابایی و رییسجمهوری درباره تحول در نظام آموزشی کشور در حالی است که وزارت آموزشوپرورش یکی از چالشبرانگیزترین وزارتخانههای دولت دهم بوده است، آنقدر که نمایندگان مجلس به دفعات وزیر را تا آستانه استیضاح برده و برگردانده اند. از آتشسوزی مکرر بخاریهای نفتی در مدارس و واژگون شدن مرتب اتوبوسهای راهیان نور و اعتراض معلمان در پرداخت با تاخیر مطالبتشان گرفته تا اجرای طرح تحول آموزشی در مدارس که به طرح 3-3-6 (ششسال ابتدایی، سه سال راهنمایی و سه سال دبیرستان) معروف است. طرحی که با اصرار حاجیبابایی اجرا شد. فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش دیروز از آغاز اجرای طرح دو دوره سهساله ابتدایی در مدارس کشور (3-3) از سال تحصیلی آینده خبر داده و گفته است که این طرح در 30درصد از مدارس ابتدایی کشور اجرا میشود. براساس این طرح، دانشآموزان اول تا سوم ابتدایی به یک دوره و از چهارم تا ششم ابتدایی نیز به یک دوره دیگر تقسیم میشوند و مقرر شده با ساماندهی فضا و نیروی انسانی، مدارس جداگانهای برای این دانشآموزان تعریف شود. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در عین حال تاکید کرده این طرح هم در ادامه طرح 3-3-6 اجرا میشود. طرحی که از نگاه منتقدان شتابزده و بدون فراهم کردن زیرساختها و آموزش کافی معلمان اجرا شده و مشکلات متعددی را در ساختار نظام آموزشی ایجاد کرده است. آنها میگویند تقسیم دوره ششساله ابتدایی به دو دوره سهساله به معنای شکست خوردن این طرح و عقبنشینی آموزشوپرورش در اجرای آن است. علی عباسپورتهرانی، رییس کمیسیون آموزش مجلس ششم، با بیان اینکه در سند جامع تحول آموزشوپرورش نظام آموزشی در چهار دوره سهساله دیده شده، به بهار گفت: در هیچ مقطعی در شورایعالی فرهنگی اجرای نظام 3-3-6 به تصویب نرسید و اقدام آموزشوپرورش برای اجرای عجولانه این طرح مشکلاتی ایجاد کرد و الان هم برای تبدیل نظام آموزشی فعلی به چهار دوره سهساله باز هم شاهد عملکرد عجولانه وزارت آموزشوپرورش هستیم و اینها پس از اینکه از اجرای طرح ششساله کردن دوره آموزشوپرورش نتیجه نگرفتند حالا میخواهند این طرح را اجرا کنند و نتیجه این برنامههای شتابزده نگرانی و دلسردی خانوادهها و سرگردانی معلمان و مشکلات بیشتر برای نظام آموزشی است. چنانکه عباسپور میگوید، اجرای این طرح یعنی تقسیم دوره ابتدایی به دو دوره سهساله نیازمند جداسازی دانشآموزان در فضاهای آموزشی و مدارس جداگانه است در حالی که اکنون چنین امکانی در مدارس وجود ندارد. بنا به گفته مسئولان آموزشوپرورش برنامههای جدید برای نظام آموزشی مقطع ابتدایی تنها در بخشی از مدارس کشور اجرا میشود که این موضوع هم مورد انتقاد کارشناسان است. به گفته عباسپورتهرانی، اینکه درصدی از آموزشوپرورش را با یک نظام جدیدی و بخشی را با نظام دیگری آموزش دهیم مشکلات جدیدی ایجاد میکند. از سوی دیگر افرادی چون مهدی بهلولی، عضو کانون صنفی معلمان ایران، با اشاره به مشکلاتی که با اجرای طرح 3-3-6 در مدارس به وجود آمده به بهار گفت: همه مشکلاتی که منتقدان در اجرای طرح 3-3-6 پیشبینی کرده بودند الان خود را نشان داده از جمله اینکه دانشآموزان سال ششم در کنار دانشآموزان سال اول قرار گرفتند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده به همین دلیل هم هفته گذشته گفتند میخواهند زنگ تفریح دانشآموزان اول تا سوم را از دانشآموزان چهار تا ششم جدا کنند. او با بیان اینکه طرح جدید آموزشوپرورش به معنای شکست خوردن طرح 3-3-6 است و حالا که دانشآموزان به دلیل اجرای این طرح دچار افت آموزشی شده اند میخواهند دوباره آن را تغییر دهند، گفت: آقای وزیر پارسال در پاسخ به منتقدان گفتند که این طرح در 123 کشور در حال اجرا است البته ما هرچه در سیستمهای کشورهای دارای نظام پیشرفته آموزشی گشتیم مصداقی در این زمینه پیدا نکردیم اما اگر همینطور بوده که آقای وزیر گفتند حالا پس چرا میخواهند عوض کنند؟ یکی از نتایج ملموس ششسالهشدن دوره آموزش ابتدایی، شلوغ شدن دبستانها بود در حالی که تعداد زیادی از کلاسهای مقطع اول راهنمایی پس از اجرای این طرح خالی ماندند. از سوی دیگر هر چند که حاجیبابایی، وزیر آموزشوپرورش که مصرانه از اجرای طرح 3-3-6 دفاع میکرد و میگفت این طرح نتیجه هفتسال مطالعه 500 پژوهشگر حوزه و دانشگاه است اما اجراییشدن آن در مدارس پرسشهای زیادی را متوجه آقای وزیر کرد از جمله «اختلاف سنی، جسمی، روحی و روانی زیاد بین پایههای ابتدایی، پایه اول تا پایه ششم»، «مشکلات توانایی آموزگاران ابتدایی برای آموزش تعداد متنوع کتابهای درسی» و «پیشبینینشدن امکانات مورد نیاز چون رایانه برای تدریس درسهایی چون کتاب و کامپیوتر». در عین حال یکی از فرهنگیان شاغل در مدارس تهران که از مدافعان طرح ششسالهشدن دوره ابتدایی به دلیل توجه بیشتر به موضوع خلاقیت دانشآموزان است، به بهار گفت: این طرح به صورت یکباره وارد آموزشوپرورش شد و علامت سوال بزرگی برای همه ما ایجاد کرد. مشکل دیگر اینکه کتاب را دقیقا با بچهها دریافت کردیم، اگر همزمان با همان دورهها میدادند خیلی بهتر بود. من معتقدم اگر همراهی معلمان نبود طرح صددرصد با شکست مواجه میشد و اگر هنوز این طرح سرپا است به دلیل صبوری معلمان بوده است.
http://www.baharnewspaper.com/Page/Paper/91/11/14/13
گزارشی از روزنامه بهار،14/11/91
طرح جدیدتر برای طرح جدید اما شکستخورده تغییر نظام آموزشوپرورش
احمدینژاد: تحول در آموزشوپرورش کار یک وزارتخانه نیست
محمود احمدینژاد تحول در نظام آموزشوپرورش را برنامهای ملی اعلام کرد که همه ملت باید برای آن بسیج شوند. سخنان او در حالی است که همزمان وزارت آموزشوپرورش اعلام کرده نظام آموزشی کشور در سال تحصیلی آینده باز هم تغییر میکند این بار از 3-3-6 به 3-3-3-3. به گزارش بهار، معلمان و دانشآموزان هنوز از پیچوخمهای ششسالهشدن دوره آموزش ابتدایی در ایران عبور نکردهاند که وزارت آموزشوپرورش اعلام کرده از سال تحصیلی آینده طرح جدیدی درمیاندازد و آن تقسیم دوره ششساله ابتدایی به دو دوره سه ساله است، سخنانی که احتمالا موج جدیدی از انتقادات را متوجه وزیر آموزشوپرورش خواهد کرد که پیش از این بارها به دلیل اجرای شتابزده طرحها مورد انتقاد قرار گرفته است. دیروز در مراسم افتتاح از پروژههای آموزشی و پیش از اینکه انتقادها آغاز شود، رییسجمهوری به پشتیبانی از وزیرش بلند شد و گفت: «پیشرفت کارها در آموزشوپرورش خوب است اما تغییر و تحول در آموزشوپرورش کار یک وزارتخانه نیست بلکه محور آموزشوپرورش است اما همه ملت، استادان، دانشگاهیان و رسانهها باید بسیج شوند. فرزندان ما باید قلههای علم بشری را هدف قرار دهند.» حمیدرضا حاجیبابایی، وزیر آموزشوپرورش که در حضور احمدینژاد سخن میگفت از این هم فراتر رفت و اقدامات دولت دهم در حوزه آموزشوپرورش و مدرسهسازی را «رنسانسی» خواند که نتایج آن 10 سال بعد روشن میشود. سخنان اخیر حاجیبابایی و رییسجمهوری درباره تحول در نظام آموزشی کشور در حالی است که وزارت آموزشوپرورش یکی از چالشبرانگیزترین وزارتخانههای دولت دهم بوده است، آنقدر که نمایندگان مجلس به دفعات وزیر را تا آستانه استیضاح برده و برگردانده اند. از آتشسوزی مکرر بخاریهای نفتی در مدارس و واژگون شدن مرتب اتوبوسهای راهیان نور و اعتراض معلمان در پرداخت با تاخیر مطالبتشان گرفته تا اجرای طرح تحول آموزشی در مدارس که به طرح 3-3-6 (ششسال ابتدایی، سه سال راهنمایی و سه سال دبیرستان) معروف است. طرحی که با اصرار حاجیبابایی اجرا شد. فاطمه قربان، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش دیروز از آغاز اجرای طرح دو دوره سهساله ابتدایی در مدارس کشور (3-3) از سال تحصیلی آینده خبر داده و گفته است که این طرح در 30درصد از مدارس ابتدایی کشور اجرا میشود. براساس این طرح، دانشآموزان اول تا سوم ابتدایی به یک دوره و از چهارم تا ششم ابتدایی نیز به یک دوره دیگر تقسیم میشوند و مقرر شده با ساماندهی فضا و نیروی انسانی، مدارس جداگانهای برای این دانشآموزان تعریف شود. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش در عین حال تاکید کرده این طرح هم در ادامه طرح 3-3-6 اجرا میشود. طرحی که از نگاه منتقدان شتابزده و بدون فراهم کردن زیرساختها و آموزش کافی معلمان اجرا شده و مشکلات متعددی را در ساختار نظام آموزشی ایجاد کرده است. آنها میگویند تقسیم دوره ششساله ابتدایی به دو دوره سهساله به معنای شکست خوردن این طرح و عقبنشینی آموزشوپرورش در اجرای آن است. علی عباسپورتهرانی، رییس کمیسیون آموزش مجلس ششم، با بیان اینکه در سند جامع تحول آموزشوپرورش نظام آموزشی در چهار دوره سهساله دیده شده، به بهار گفت: در هیچ مقطعی در شورایعالی فرهنگی اجرای نظام 3-3-6 به تصویب نرسید و اقدام آموزشوپرورش برای اجرای عجولانه این طرح مشکلاتی ایجاد کرد و الان هم برای تبدیل نظام آموزشی فعلی به چهار دوره سهساله باز هم شاهد عملکرد عجولانه وزارت آموزشوپرورش هستیم و اینها پس از اینکه از اجرای طرح ششساله کردن دوره آموزشوپرورش نتیجه نگرفتند حالا میخواهند این طرح را اجرا کنند و نتیجه این برنامههای شتابزده نگرانی و دلسردی خانوادهها و سرگردانی معلمان و مشکلات بیشتر برای نظام آموزشی است. چنانکه عباسپور میگوید، اجرای این طرح یعنی تقسیم دوره ابتدایی به دو دوره سهساله نیازمند جداسازی دانشآموزان در فضاهای آموزشی و مدارس جداگانه است در حالی که اکنون چنین امکانی در مدارس وجود ندارد. بنا به گفته مسئولان آموزشوپرورش برنامههای جدید برای نظام آموزشی مقطع ابتدایی تنها در بخشی از مدارس کشور اجرا میشود که این موضوع هم مورد انتقاد کارشناسان است. به گفته عباسپورتهرانی، اینکه درصدی از آموزشوپرورش را با یک نظام جدیدی و بخشی را با نظام دیگری آموزش دهیم مشکلات جدیدی ایجاد میکند. از سوی دیگر افرادی چون مهدی بهلولی، عضو کانون صنفی معلمان ایران، با اشاره به مشکلاتی که با اجرای طرح 3-3-6 در مدارس به وجود آمده به بهار گفت: همه مشکلاتی که منتقدان در اجرای طرح 3-3-6 پیشبینی کرده بودند الان خود را نشان داده از جمله اینکه دانشآموزان سال ششم در کنار دانشآموزان سال اول قرار گرفتند و این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرده به همین دلیل هم هفته گذشته گفتند میخواهند زنگ تفریح دانشآموزان اول تا سوم را از دانشآموزان چهار تا ششم جدا کنند. او با بیان اینکه طرح جدید آموزشوپرورش به معنای شکست خوردن طرح 3-3-6 است و حالا که دانشآموزان به دلیل اجرای این طرح دچار افت آموزشی شده اند میخواهند دوباره آن را تغییر دهند، گفت: آقای وزیر پارسال در پاسخ به منتقدان گفتند که این طرح در 123 کشور در حال اجرا است البته ما هرچه در سیستمهای کشورهای دارای نظام پیشرفته آموزشی گشتیم مصداقی در این زمینه پیدا نکردیم اما اگر همینطور بوده که آقای وزیر گفتند حالا پس چرا میخواهند عوض کنند؟ یکی از نتایج ملموس ششسالهشدن دوره آموزش ابتدایی، شلوغ شدن دبستانها بود در حالی که تعداد زیادی از کلاسهای مقطع اول راهنمایی پس از اجرای این طرح خالی ماندند. از سوی دیگر هر چند که حاجیبابایی، وزیر آموزشوپرورش که مصرانه از اجرای طرح 3-3-6 دفاع میکرد و میگفت این طرح نتیجه هفتسال مطالعه 500 پژوهشگر حوزه و دانشگاه است اما اجراییشدن آن در مدارس پرسشهای زیادی را متوجه آقای وزیر کرد از جمله «اختلاف سنی، جسمی، روحی و روانی زیاد بین پایههای ابتدایی، پایه اول تا پایه ششم»، «مشکلات توانایی آموزگاران ابتدایی برای آموزش تعداد متنوع کتابهای درسی» و «پیشبینینشدن امکانات مورد نیاز چون رایانه برای تدریس درسهایی چون کتاب و کامپیوتر». در عین حال یکی از فرهنگیان شاغل در مدارس تهران که از مدافعان طرح ششسالهشدن دوره ابتدایی به دلیل توجه بیشتر به موضوع خلاقیت دانشآموزان است، به بهار گفت: این طرح به صورت یکباره وارد آموزشوپرورش شد و علامت سوال بزرگی برای همه ما ایجاد کرد. مشکل دیگر اینکه کتاب را دقیقا با بچهها دریافت کردیم، اگر همزمان با همان دورهها میدادند خیلی بهتر بود. من معتقدم اگر همراهی معلمان نبود طرح صددرصد با شکست مواجه میشد و اگر هنوز این طرح سرپا است به دلیل صبوری معلمان بوده است.
http://www.baharnewspaper.com/Page/Paper/91/11/14/13