ارتقاء کیفیت آموزشی و نابرابری های اجتماعی

       

  محمد امین قانعی راد،رییس انجمن جامعه شناسی ایران

یادداشت ارائه شده به همایش توسعه و عدالت آموزشی کودکان

سوم و چهارم آبان ماه 93، دانشگاه شریف 

 امروزه جامعه جدید ایران یک جامعه دانش بنیان است. آموزش یک امر مستمر است و طبعا در بازه های زمانی مختلف با مشکلات و بحران هایی مواجه می شود. عدالت آموزشی تنها به معنای دسترسی عمومی به آموزش نیست. در واقع یکی از ابعاد عدالت، دسترسی عادلانه به منابع و وجه دیگر آن کیفیت منابع ارائه شده است. اگر ادعا کنیم امروزه تمام کودکان ایرانی که به سن مدرسه رفتن رسیده اند از این امکان برخوردار شده اند شاید قابل قبول باشد اما آیا امکانات آموزشی برابر در اختیار افراد جامعه به یک نسبت وجود دارد؟ این سوالی است که وجه دیگر عدالت یعنی کیفیت برقراری آن را با چالش جدی مواجه می کند. دانش آموزان ایرانی اگرچه به لحاظ کمی امکان برخورداری از سرویس آموزشی را دارند اما به جهت کیفی با یکدیگر برابر نیستند. به عبارتی کیفیت آموزشی مطلوب تنها در اختیار عده ای خاص است و دیگر افراد جامعه از آن محروم هستند. در سالیان گذشته،به دلیل فاصله بین دو اصل دسترسی و برخورداری از کیفیت مطلوب آموزشی،به طور خواسته یا ناخواسته،شکافی در نظام آموزشی کشور به وجود آمده است که پر کردن خلاء های ناشی از آن نیازمند افزایش کیفی سطح آموزش است. نظام آموزشی ما یک نظام آموزشی رده بندی شده است که در قالب مدارس دولتی،غیردولتی و غیره بسته های آموزشی متفاوتی را با کیفیت های نابرابر در اختیار اقشار مختلف جامعه قرار می دهند که همین امر موجبات بی عدالتی آموزشی را فراهم کرده است. به این دلیل که افراد جامعه از طبقات اجتماعی مختلف،جذب این مدارس می شوند و طبعا آنها که به دلیل دسترسی به منابع مالی بیشتر،کیفیت آموزشی مطلوب تری پیدا کرده اند آینده ی علمی و شغلی بهتری را نیز تجربه می کنند اما در نهایت به طور طبیعی به این جهت که به پایگاه های مختلف اجتماعی تعلق دارند به طبقه اجتماعی اولیه خود باز می گردند.

 این امر به شکلی منجر به بازتولید نظام طبقاتی سابق می گردد که این خود،به وجودآورنده بی عدالتی اجتماعی است. به عبارتی بی عدالتی اجتماعی از درون بی عدالتی آموزشی سربرمی آورد. امروزه در مسآله ی نابرابری اجتماعی، تنها نهاد مشروعی که جامعه جدید و شهروندان از آن انتظار دارند در عمل نابرابری را نقد کند و آن را به چالش بکشد نهاد آموزش و پرورش است. در همه ی کشورها،نظام آموزشی به شکلی تعریف می شود که توسط نهادهای آموزشی،برابری اجتماعی و دسترسی یکسان به فرصت ها تمرین شود و در این راه از تمام ظرفیت های مردمی در سیاست گذاری های کلان آموزشی استفاده می شود تا با شناسایی چالش ها،فاصله ی اجتماعی و طبقاتی ناشی از بی عدالتی آموزشی جبراین گردد.   

نظرات 2 + ارسال نظر
جعفر ابراهیمی سه‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:46 ق.ظ

جناب بهلولی عزیز
سلام

در کجا می توان بخش های مختلف این همایش را دید؟
لطفن در صورت مشاهده برنامه هایی مرتبط با آ.پ اطلاع رسانی کنید
پایدار باشید

درود به جناب ابراهیمی
از طرف دوستی،سه دعوت نامه به دست ما رسید که البته جناب مهدوی و نیک نژاد توانستند بروند اما من نتوانستم. راستش نمی دانستم که می شود اطلاع رسانی کرد یا نه. نیک نژاد با مسئول همایش صحبت کرده و ایشان هم پذیرفته که دعوت نکردن از معلمان، یکی از کم و کاستی های مهم این همایش بوده و قول داده است که در برنامه های بعدی،رفع شود.
هم اکنون از این همایش در خبرگزاری هایی همچون ایسنا،گزارش هایی هست. اگر در گوگل،نام همایش را جست و جو کنید می توانید پیدا کنید. در کامنت بعدی گزارش ایسنا را از سخنان قانعی راد می گذارم.

مهدی بهلولی سه‌شنبه 13 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 02:50 ب.ظ

دکتر قانعی‌راد در پنل تخصصی همایش "توسعه عدالت آموزشی" ضمن بیان اینکه نظام آموزشی فعلی ما قادر به تأمین سرمایه انسانی به مفهوم کامل خود نیست افزود: این سیستم نه تنها قادر به تأمین سرمایه انسانی نیست بلکه سرمایه اجتماعی را هم فراهم نکرده و نمی‌تواند فاصله‌های طبقاتی، اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه ما را پر کند.
وی با اشاره به مفهوم تمایز یا جدایی مبتنی بر مدرسه‌ها اظهار کرد: تمایز مدرسه‌ای یک نظام رده‌بندی شده مدارس است که تحت عناوینی نظیر غیر انتفاعی، استعداد درخشان و ... شکل گرفته و در نهایت به دو نوع تمایز دیگر یعنی تمایز دانش و تمایز در جامعه می‌انجامد.
قانعی راد یکی از کارکردهای آموزش را بهره‌وری و ایجاد سرمایه اجتماعی بین فردی دانست و با تصریح اینکه دولت در برخورد با مدرسه‌ها تنها به فکر تأمین نیاز خویش به نیروهای اداری است و بخش صنعت هم با هدف پرورش نیروی کار با بازده بالا خواهان ایجاد تقسیم کار کارخانه‌ای و تفکیک رشته‌های گوناگون است، بیان کرد: در این رویکرد، آموزش به معنای علوم در نظر گرفته می‌شود و انسان را بر مبنای میزان توانایی IQ تقسیم می‌کنند در حالی که در کشورهای دیگر رویکرد به آموزش عوض شده است.
وی در همین خصوص افزود: آموزش مدنی رویکرد غالب کشورهای پیشرفته است که دبیرستان را مکانی برای افزایش ارتباط و برقراری جریان اندیشه، کاهش پیش‌داوری‌های اجتماعی و افزایش ارتباط صلح‌آمیز و انسانی می‌داند، در حالی که ما با این شیوه طبقه‌بندی پیش‌داوری اجتماعی و نابرابری اجتماعی را تداوم می‌بخشیم.
رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران در ادامه سخنانش تصریح کرد: اگر نتوان در مدارس برابری را به شکل عملی تأمین کرد باید منتظر بود تا جامعه دستخوش انقلابی دیگر شود. تمایز مدرسه‌ای برنامه پنهانی است که در حال حاضر از طریق تداوم در سیستم آموزشی به ذهن دانش‌آموزان کشور تزریق می‌شود و این به معنای برتری افراد بر مبنای نژاد و طبقه است که تحت عناوینی نظیر ارتقاء کیفیت آموزشی پنهان شده است.
قانعی راد با اشاره به تاریخ شکل‌گیری نهادهای آموزشی مدارس را مکانی برای تأمین برابری اجتماعی، علمی و شکل‌گیری اعتماد و تعامل بین افرادی با نژاد و سطح اقتصادی متفاوت دانست و افزود: قرار بود مدرسه کانونی برای پایه‌گذاری جامعه عادلانه و رکنی برای شکل‌دادن به جامعه ایده‌آل و انسانی‌تر باشد.
وی همچنین ادامه داد: اگر عدالت آموزشی را به معنای دسترسی برابر بدانیم تنها در تحقق عدالت صوری گام برداشته‌ایم، ضمن اینکه افزایش دسترسی کیفی و ارتقاء سطح کیفی آموزش نباید بهانه‌ای برای افزایش نابرابری‌های اجتماعی شود.
این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه از ظرفیت دانش‌آموختگان علوم انسانی در اداره جامعه استفاده نمی‌شود گفت: به جوانی که در رشته مهندسی تحصیل می‌کند اما با تاریخ، ادبیات و سینمای کشور خود بیگانه است ظلم می‌شود.
وی در پایان سقف‌بندی رشته‌ای را مانعی برای شکل‌گیری جریان دانش و طبقه‌بندی مدارس به بهانه تفاوت سطح کیفی را موجب توسعه نگرش نژادی و جدا کردن آدم‌ها از هم و ایجاد احساس حقارت در بین آن دسته از دانش‌آموزانی است.
که در مدارس عادی درس می‌خوانند دانست و بر اهمیت این مسأله در نظام آموزش و پرورش تأکید کرد.
منبع: خبرگزاری ایسنا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد