نگاهی به گفت و گویی با فانی

                 

                                     مهدی بهلولی،تارنمای حقوق معلم و کارگر

چند روز پیش – شنبه نوزدهم مهر ماه- روزنامه اعتماد، گفت وگویی منتشر کرد با علی اصغر فانی،وزیر آموزش و پرورش،با عنوان “مدرسه فروشی نمی کنیم” . این یادداشت کوتاه،نگاهی دارد به برخی از گوشه های این گفت وگوی کمابیش بلند.

 نخستین نکته ای که می توان گفت تآییدی است بر این سخن وزیر که در چند ماه گذشته و با روی کار آمدن دولت یازدهم،آموزش و پرورش کوشیده تا به بدنه ی فرهنگیان نزدیک تر گردد. گرچه هنوز مشخص نیست که این نزدیک شدن تا چه اندازه در فرایند تصمیم گیری های آموزشی اثرگذار بوده است. درخواست برخی فرهنگیان هم البته گسترش و پویاسازی بیشتر این ارتباط است. به ویژه که فانی در این گفت و گو اشاره می کند “ما در آموزش و پرورش،علمی حرکت می کنیم” و می دانیم که روش علمی،بر بنیاد گفت و گو و شنیدن دیدگاه های گوناگون و ارزیابی آنها پیش می رود.اما برخی از سخنان فانی،با حرکت علمی مورد ادعای ایشان،چندان همخوان نیست. برای نمونه،وی درباره ی استخدام مربیان پیش دبستانی می گوید : ” وزارت آموزش و پرورش بنگاه کاریابی نیست… ما دانشگاه فرهنگیان داریم. این دانشگاه در سراسر ایران قریب به 100 پردیس و شعبه دارد. ما از طریق دانشگاه فرهنگیان نیروی انسانی مورد نیاز خود را طبق برنامه‌ریزی‌ها و محاسباتی که انجام دادیم تربیت می‌کنیم.” از این سخنان ایشان چنین برمی آید که استخدام مربیان پیش دبستانی،منتفی است اما پس از این،و در گفت و گویی دیگر ایشان می گویند : ” هنوز هم پیگیر استخدام مربیان پیش دبستانی هستیم و به محض اینکه ردیف‌هایی برای استخدام دریافت کنیم با توجه به صراحت قانون و نیاز آموزش و پرورش به رشته و جنسیت افراد و موقعیت جغرافیایی اقدام به برگزاری آزمون و استخدام می‌کنیم.” و یا درباره ی خرید دویست هزار صندلی خالی مدرسه های غیردولتی،استدلال ایشان،چندان استوار نمی نماید. فانی در این گفت و گو،از یک سو می گوید : ” امسال با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته است، از ظرفیت‌های اضافی مدارس غیر دولتی استفاده کردیم. برای مثال تصور کنید در شهرستانی در بخش مدارس دولتی ظرفیت کلاس 40 دانش‌آموز در هر کلاس است،ما گفتیم40 نفر به 30 نفر کاهش پیدا کند. 10 نفر از این دانش‌آموزان در فلان مدرسه غیر دولتی با پرداخت هزینه توسط دولت آموزش ببینند. این چه اشکالی دارد.” از این گفته روشن می شود که مدرسه های غیردولتی که حاضر شده اند با آموزش و پرورش در این برنامه مشارکت کنند آنهایی هستند که ظرفیت خالی دارند. اما ایشان پس از این سخن می گوید : ” بعضی از مدارس غیردولتی از مدارس دولتی بهتر هستند. الان در مدارس غیردولتی شهریه بالا می‌گیرند و در نوبت ثبت نام می‌مانند. حتی مجبورند چند نفر را واسطه کنند تا بتوانند بچه‌های خود را در آن مدرسه ثبت نام کنند. اگر ما این کار را نکنیم می‌گویند که چرا این امکانات در اختیار بخشی خاص از جامعه است اگر این کار را انجام دهیم، می‌گویند چرا انجام دادیم.” این دو ادعا با هم همخوان نیستند به ویژه هنگامی که توجه داشته باشیم که هر صندلی خالی مدرسه های غیردولتی این طرح،به گفته ی فانی،با مبلغ زیر ششصد هزار تومان در سال- یعنی کمتر از یک سوم هزینه ای که دولت برای هر دانش آموز صرف می کند- خریده شده است. ناگفته پیداست که مدرسه ی خصوصی “خوب” با دانش آموز درخواست کننده ی بالا،ظرفیت خالی هم ندارد که بخواهد با یک سوم قیمت به بخش دولتی واگذار کند. در واقع فانی در اینجا از یک سو از مدرسه ای غیردولتی سخن می گوید که نام نویسی در آن،سخت و دشوار است و از سوی دیگر حاضر شده با یک سوم قیمت دولتی- و نه قیمت خصوصی- دانش آموزان دولتی را بپذیرد.

 فانی همچنین این کار خرید صندلی های خالی مدرسه های غیردولتی را باعث صرفه جویی می داند- به حساب ایشان امسال می شود چیزی پیرامون 240 میلیارد توماناما این ادعا نیز به نظر نمی تواند درست باشد. هم اکنون هزینه های آموزش و پرورش،بر اساس شمار فرهنگیان حساب می شود و نه شمار دانش آموزان. اگر کلاس چهل نفره را سی نفره کنیم از شمار آموزگار کم نمی شود. پیرامون 99 درصد بودجه ی آموزش و پرورش،خرج حقوق فرهنگیان می شود آیا با کم شدن این دویست هزار دانش آموز،از شمار آموزگاران هم کم شده که بخواهد صرفه جویی انجام گیرد؟
اما درباره ی شمار دانش آموزان بازمانده از آموزش،پاسخ فانی،دقیق همان پاسخ حاجی بابایی،وزیر آموزش و پرورش دولت دهم است که در واقع چیزی جز، گریز از پاسخگویی برابر “روش علمی” نیست. ایشان در باسخ به این پرسش که بنا به آمار مجلس،شمار این کودکان باید چیزی پیرامون دو میلیون تن باشد می گوید : ” رقم شما مورد تایید ما نیست. در سالی که گذشت 8/98 درصد تحت پوشش ابتدایی ما بوده است. اگر ما 99 درصد را بپذیریم یک درصد از این کودکان خارج از مدرسه‌اند. یک درصد از دانش‌آموزان سال اول ابتدایی که امسال یک میلیون، 300 هزار نفر بودند، می‌شود 130 هزار نفر. دو میلیون نمی‌شود. این رقم شما را من به این دلیل نمی‌پذیرم. اگر دقیق‌تر از این نیز آماری احتیاج باشد می‌توانیم از معاونت ابتدایی بپرسیم و خدمت شما تقدیم کنیم.”

http://bield.info/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D9%81%D8%AA%DA%AF%D9%88%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%81%D8%A7%D9%86%DB%8C/

نظرات 1 + ارسال نظر
جعفر ابراهیمی دوشنبه 5 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 11:45 ب.ظ

درود
بررسی خوبی بود. از فانی چیزی فراتر از این انتظار نمی رود آنها همه مکمل هم هستند از نجفی تا حاجی بابایی تا فانی و ... ژنرال هایی برای توقف آموزش کیفی و البته علمی!
خسته نباشید

درود به جناب ابراهیمی
سپاسگزارم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد