تبعض جنسیتی در کتاب های درسی

مهدی بهلولی

یکی از موضوع های مهم آموزش و پرورش که از سوی آموزگاران کنشگر کمتر به آن توجه شده بحث تبعیض های جنسیتی در آموزش و پرورش است. من امروز- پنجشنبه ششم مرداد- غروب در نشستی شرکت کردم که چهار تن از کنشگران حقوق زنان، درباره ی تبعیض های جنسیتی در آموزش- آموزش و پرورش و آموزش عالی- پژوهش های خود را ارائه دادند. بخش نخست آن درباره ی آموزش و پرورش بود و بخش دوم به آموزش عالی برمی گشت. در بخش نخست،کار انجام گرفته بر روی تصویرهایی کتاب های درس دبستانی بود. در این تصویرها :

·         بیشتر،نقش های کنشگرانه و فعال – بالا رفتن از درخت،بازی های پرتحرک،و...- به پسران داده شده و کارهایی همچون بافتنی،دعا، نیایش و ... به دختران داده شده است.

·         ریاست خانه و وظیفه نان آوری به مردان داده شده- برای نمونه در خانه و به هنگام غذا خوردن و سر سفره،مردان بالای سفره هستند- و خانه داری و نگهداری از بچه ها به زنان سپرده شده است.

·         پیرامون 80 شغل- فضانوردی،پلیس،کارمندی بانک،...- به مردان داده شده و تنها 7 شغل – خیاطی،آموزگاری،پزشکی،مترجمی قرآن،کتابداری و ...- به زنان داده شده است.

·         ارزش های مثبت زنان،فرمانبری از مرد و مادری است و ارزش های مثبت مردان،زیرکی،دلیری،قهرمانی،... می باشد. اسراف کاری و مصرف گرایی هم از ارزش های منفی زنانه است.

·         تصویر های زنان ساده و با کمترین پردازش هنری کشیده شده اما تصویر مردان هنری و متنوع تر و عادی تر کشیده شده است. تصویر زنان اغلب در حاشیه،پس زمینه،برش شده می باشند و تصویرهای مردان نقش اول را دارند و بزرگ تر کشیده شده اند. زنان کافر،خال بر صورت دارند و ابروهایشان به هم پیوسته است.

·          زنان پشت سر مردان هستند حتی برای نان خریدن در یک صحنه،زن در کنار نانوایی ایستاده است و پسر خردسالش دارد از نانوا نان می خرد.

و چند مورد دیگر. به نظرم ارزش دارد روی این بحث،کار بیشتری شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد